Tonåringen har tröttnat på ponnyn

Troll

Trådstartare
Hej!

Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny.
Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig kommit riktigt bra överens.
Förstår att nya intressen och kompisar väger tungt nu och helt ok att tappa intresset då hon haft häst/ridit sedan hon var 6.

Jag är dock väldigt förtjust i detta lilla åkerspöke och känner stort ansvar.
Hon har många besvärliga egenskaper såsom svårt att stå själv i stallet, het som 17 och allmänt osäker och stressad. Hoppar dock fantastisk.

Tycker ni det är konstig/fel att den vuxen (1,68 m 60kg) rider denna häst?😬
Jag tar gärna över henne då min egen häst börjar bli till åren och jag känner att jag har tid för båda.
Men är det inte konstigt om en förälder rider en c-ponny på 1,40?
Är bara så rädd hon hamnar fel och inte blir ompysslad ordentligt

var gärna helt ärlig🐴🌸
Ponnyns bästa är mitt fokus 💕
 
Jag var i samma sits som du. Min son tröttnade på att rida och jag ville inte sälja hans fina c-ponny. Så jag tog över ponnyn och tränar och tävlar dressyr med honom bland stora hästar. Ponnyn är 140 cm, rejäl och jag tycker att han bär upp mig bra.
Jag är 170 cm lång och väger 58 kg. Är väldigt glad att jag inte sålde honom. ❤
 

Bifogade filer

  • received_520448435411374.jpeg
    received_520448435411374.jpeg
    106,6 KB · Visningar: 296
Om det ser hyfsat okej ut så ser jag inga problem. Och jag ser inte vad som skulle göra att det inte såg okej ut.
Min mamma som är ca 170cm kan utan problem rida ponnyn på 144cm, dock är ponnyn grov men hon kan inte rida. Ser inte konstigt ut och är inget ponnyn lider av :)
 
Å tack för svar! Tycker så mkt om denna ponny och älskar att rida ut på henne.
Vill ju gå på träning också men rädd att folk ska tycka det är konstigt 😞
 
Jag vet inte men känns som vuxna brukar göra det?
Har kollegor som är1,60 och som inte skulle köpa en ponny. Utan det är storhäst som gäller.
Jag skulle själv inte köpa ponny om jag skulle leta egen häst. Men nu finns ju denna i familjen och jag ömmar för den💕
 
Å tack för svar! Tycker så mkt om denna ponny och älskar att rida ut på henne.
Vill ju gå på träning också men rädd att folk ska tycka det är konstigt 😞


Du är ju inte för tung för den. Om ni trivs ihop så kör på? Det är ju jättebra om den får stanna i familjen och ni kanske funkar mycket bättre ihop än ponnyn och dottern. :)

Folk tycker så mycket. Låt dem tycka... Så länge Du tycker om ponnyn och ni fungerar som ekipage!
 
Självklart inte. Jag har köpt en maxad c-ponny till mig själv en gång i tiden (alltså som vuxen).

När jag köpte min första ponny var det ett himla tjat, vid nästa inte så mycket och nu senast sa ingen något alls. Det viktiga är att häst och ryttare gillar varandra och matchar med varandra. Inte höjden på hästen.
 
Om ponnyn orkar dig ser jag inga bekymmer.
Har själv en maxad c-ponny, jag är 1,70 och väger 62-65. Han bär upp mig utan problem.
Rider mycket hellre ponny än stor häst.
 
Om ponnyn orkar bära dig, och det borde den om den är frisk, så kör på. Om det känns bra och ni trivs tillsammans så strunta i vad andra tänker. Det lär finnas några som ogillar det men varför ens fundera på att lyssna på dem?
 
Absolut inga problem. Jag har haft egen häst i nästan hela mitt liv, alltid ponny. Nu senast köpte jag mig den minsta hittills, ca 132cm :D
 
Och jag rider mitt äldsta barns b-ponny. Jag valde att köpa en lite större b-ponny av den anledningen att jag också skulle kunna rida den emellanåt.
 
Hej!

Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny.
Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig kommit riktigt bra överens.
Förstår att nya intressen och kompisar väger tungt nu och helt ok att tappa intresset då hon haft häst/ridit sedan hon var 6.

Jag är dock väldigt förtjust i detta lilla åkerspöke och känner stort ansvar.
Hon har många besvärliga egenskaper såsom svårt att stå själv i stallet, het som 17 och allmänt osäker och stressad. Hoppar dock fantastisk.

Tycker ni det är konstig/fel att den vuxen (1,68 m 60kg) rider denna häst?😬
Jag tar gärna över henne då min egen häst börjar bli till åren och jag känner att jag har tid för båda.
Men är det inte konstigt om en förälder rider en c-ponny på 1,40?
Är bara så rädd hon hamnar fel och inte blir ompysslad ordentligt

var gärna helt ärlig🐴🌸
Ponnyns bästa är mitt fokus 💕
Jag är 176 och väger runt din vikt och har ridit C-ponny, nu vet jag förvisso inte exakt mankhöjd på de C-ponny jag ridit, men de har burit upp rätt bra och tycker inte det känns konstigt.
Så länge inte ponnyn far illa ser jag inget problem med det.

94705983_3274993505864806_1971650208047562752_o.jpg
 
Jag är 170 och min ponny 141-142, den rider jag utan bekymmer även om jag är (för) lång. Man får vara uppmärksam, tänka mycket på balansen och hålla ponnyn i bra kondition!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 953
Senast: nullo-modo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 002
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 206
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 039
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp