Tonårsdotter

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nutte

Jag klarar inte av min 14-åriga dotter längre....Jag vet inte hur jag ska hantera henne...Hon är kaxig, respektlös, lat o sånt som många tonåringar är. Hon säger att hon inte vill leva...att vi hatar henne och att kompisarna mobbar ut henne, vilket jag vet inte är sant. När vi grälar så går hon in och skrapar sig med rakblad på armar o ben så hon är helt ärrig.....Jag har insett att vi behöver gå och prata med någon, vet inte riktigt vem som är bra att prata med...om jag kanske skulle kontakta min egen psykolog. Jag mår inte så bra just nu heller...lite egen kris, jobbigt i förhållandet o en intensiv 5-åring....Jag orkar inte....vet inte hur jag ska hantera allt...
 
Sv: Tonårsdotter

Usch va jobbigt...går det inte att prata med henne alls?? Kan du sänka dig till hennes Nivå" och bara sitta o diskutera?
 
Sv: Tonårsdotter

om jag ska vara helt ärlig, så tror jag INTE att det kommer funka att "sänka sig till hennes nivå" och prata. skaffa en riktig BRA psykolog (om såna finns.) och låt henne prata med denne, ensam.

sen kanske du kan behöva lite hjälp du med.

men förhoppningsvis går det över, nästan alla går igenom en sånhär fjorton-tid.
 
Sv: Tonårsdotter

det är inte alltid så enkelt att få med dom till psykologer....att kunna diskutera med sina barn utan att bli klassad som puckad eller idiot och "inte fattar nåt" ..är en talang....att orka förstå hur dom har det, hur det är "ute" och sedan lotsa dom till ett bättre självförtroende är ett STORT kliv på vägen....kan man inget göra själv så har du problemet där ändå.....då är enda chansen att låta dom vara eller sätta LVU på dom...och det är INTE ett bra alternativ.
 
Sv: Tonårsdotter

menar du att nästan alla går igen en period som dom vill dö och skär sig själva???
 
Sv: Tonårsdotter

Det går inte att diskutera alls...hon bara slår ifrån sig...det kommer ju stunder också som hon är på riktigt gott humör och berättar om killar o kompisar för mig, men i nästa stund så säger hon att jag inte ska lägga mig i hennes liv....jag ska kontakta kuratorn eller min egen psykolog, hon är jättebra....det här måste få ett slut.....
 
Sv: Tonårsdotter

jag menar inte att alla går igenom en period där de vill ta livet av sig själva, men de flesta 14åringar går igenom en period där de önskar.. hm.. att saker kunde vara bättre.
Jag har svårt att uttrycka mig på rätt sätt så att säga.
Idag tycker jag det är VÄLDIGT vanligt att man träffar och ser flera fjortonåringar som mår väldigt dåligt.

Jag vet att när jag var 14 mådde jag extremt dåligt i ett år.
(så himla länge sen också, är ju bara 16.)
 
Sv: Tonårsdotter

är ju själv ung, och har själv varit i det stadiet med att alla mobbar ut mig o.s.v.
Iof, är ju fortfarande kvar i rakbladsstadiet men det är ej nåt jag gör för att må "bra".

Kanske skulle jag, om jag var som mamma, prata med henne och fråga om man kunde prata med psykolog, men inte alla är bra. Själv gick det 4 år innan jag hittade en psykolog, hade provat säkert 10tals psykologer innan och alla var kassa. Försök att prata eller ja, om du ej orkar gör iaf som min mamma gjorde när jag hade skärt sönder mig; ta bort allt vasst runt omkring; förvara era rakblad där hon ej hittar det, förvara vanliga knivar utom synhåll, ta bort all vasst från hennes rum som som speglar och saxar, rakblad o.s.v, jaa, allt man kan tänka sig att man kan skära sig med. Om det ej funkar får man ju ta och ta tag med att gå till psykolog, tvinga med eller inte tvinga; men man SKA dit ifall man ej klarar det.

Fråga din dotter varför hon mår som man mår, att alla mobbar ut henne är ingen orsak egentligen utan frågan är; VARFÖR blir hon mobbad? Varför tycker hon att ni hatar henne?
Hon kankse känner att ert andra barn får mer uppmärksamhet än henne och använder detta för att försöka få er uppmärksamhet, och när hon väl får det blir hon arg och förbannad. Sätt henne på en stol och be henne prata ut. Och som sagt; hon kankse bara går igenom en period; perioden då man försöker hitta sig själv. Men som sagt; ge inte upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Tonårsdotter

nutte skrev:
Jag mår inte så bra just nu heller...lite egen kris, jobbigt i förhållandet o en intensiv 5-åring....Jag orkar inte....vet inte hur jag ska hantera allt...

Där tror jag du har roten faktiskt. Hon speglar dig och hur du mår. Kanske ni kan söka hjälp tillsammans?
 
Sv: Tonårsdotter

Jag hör en historia om ett barn som är desperat efter uppmärksamhet och kärlek. Hon vill bli SEDD, men jag sätter en femma på att hon själv inte vet hur hon vill få den här uppmärksamheten. Kan det vara så att din kris och förhållandets kris färgar av sig på henne så att hon tror att det är hennes fel? Att ni grälar mycket på henne men inte på femåringen? Att hon vill bli behandlad mer vuxet? Ja, hon behöver någon utomstående att prata med, men hon behöver även sina föräldrar.
 
Sv: Tonårsdotter

oj detta låter jobbigt. jag tycker också att slice inlägg var vettigt!

Försök att prata med din dotter en dag som hon är på bra humör, försök inte börja prata om hennes problem när ni är mitt inne i ett bråk för det funkar ju inte..
Fråga om hon vill gå till en prykolog och försök att fixa en tid åt henne (när jag mådde så såligt tyckte jag att jag gav mamma o pappa ganska rejäla vinkar på att "jag mår skit" endå fick jag inget förslag om psykolog) hon kommer ju förmodligen inte villja men försök att fixa en tid endå! (jag ville inte om någon frågade men inners inne villa jag verkligen att någon skulle släpa dit mig)

sen tycker jag att du borde kannske också träffa någon att prata med!
 
Sv: Tonårsdotter

martha skrev:
menar du att nästan alla går igen en period som dom vill dö och skär sig själva???


Mer än hälften, enligt min erfarenhet av nästan hundra tonåriga praktikanter. Ett alternativ till rakbladen är grava ätstörningar.

Det är för JÄVLIGT att vara tonårstjej idag :cry:
 
Sv: Tonårsdotter

För dålig diciplin när hon var yngre tror jag.
Ni kanske skulle byta skola till henne?
 
Sv: Tonårsdotter

Jag tror som du att många, många tonåringar (inte bara tjejer) mår dåligt idag. Det är en hård ungdomsvärld. Kraven är höga från många håll. Att prestera bra i skolan, i fritidsaktiviteter, i kompisgänget. Att vara smala och snygga... Leva upp till idealen som visas i MTV och tidningar m.m.
Vuxenvärlden har lite tid (föräldrar, lärare, anhöriga mfl)...
Och mitt i allt detta den stora våndan av att vara i puberteten med allt vad det innebär...

Det är nog många faktorer som går att så många tonåringar mår dåligt. Det bästa man kan göra är att finnas där. Prata, lyssna och ställa upp i alla lägen!

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Tonårsdotter

Att vara 14år är svårt, det är ensamhetens tid.
Det är då som man upptäcker att man är en egen individ med eget ansvar för sin framtid.
Chocken över detta kan bli stor.
Tankar om döden och dess befrielse är mycket vanliga.
Men även tankar om straff, det egna staffet.
Låta bli att äta, skada sig själv eller vara själv-destruktiv på annat sätt.

Jag var självdestruktiv på annat sätt, vilket vill jag hålla för mig själv för att inte ge någon dumma ideér.
Men jag minns att jag tänkte att det inte spelade någon roll, för om det gick åt skogen så kunde jag ju lika gärna ta livet av mig så jag sket i resultatet.
Min plan för självmord var att knyta en plastpåse runt huvudet och andas i den tills att syret tog slut.

Nu så hade jag i stället så fruktansvärt roligt med mina självdestruktiva sysslor, så att ta livet av mig upphörde snabbt att vara ett alternativ.
 
Sv: Tonårsdotter

Narcissa__Malfoy skrev:
För dålig diciplin när hon var yngre tror jag.
Diciplin hjälper inte mot sådant där.
Det kan snarare förvärra det hela.
Det är de duktiga och skötsamma med för stor självkontroll eller kontroll från omgivningen som mår sämst.
De slarviga och tramsiga som lever loppan och rövare de mår bättre i själen.


Ni kanske skulle byta skola till henne?
Det kan däremot vara en bra idé.
Nya vänner och en ny miljö kan pigga upp och göra livet lättare.
Då så kan man skaka av sig gamla oförätter och gamla rykten.
 
Sv: Tonårsdotter

inte psykologer, snälla inga psykologer
blanda inte in onödiga folk
försök istället att uppmärksamma henne mer, gör saker tillsammans
hon kanske känner sig lite undanstött p.g.a. det yngre syskonet?
du och din dotter kanske kan gå ut på shoppingrunda? en spaweekend tillsammans? (det går att fixa relativt billigt hemma, kolla hm/åhlens/liknande för spa-produkter, nya handdukar, ät lyxig och fräsch mat som inte är så vanlig hemma hos er)
i den åldern mår man bara bra av uppmärksamhet
du kanske kan fråga om hon vill bjuda hem några kompisar en kväll, låta dom få ha tv-rummet för sig själva och se på nån film som din dotter enväldigt har valt, äta lite chips och ha allmänt tjejsnack

få henne att lyfta fram sig själv, du ska inte behöva dra fram henne
kanske inte fungerar direkt, men vänta ut henne istället för att tjata
undvik konflikter, visar hon tendenser att förstora upp saker och inleder en hetsig diskussion så försök att tona ner det innan det går för långt
fråga henne vad hon tänker göra på eftermiddagen/kvällen/helgen, håll dig uppdaterad så kommer du snart på vad hon gillar att göra och då kan du hänga på där lite och hitta på lite planer utifrån det
men säg inte "den här helgen ska vi...", bättre med "har du lust att..."
hon får inte känna sig tvingad, för då går det inte

(egna erfarenheter ja, det var trots allt bara 2 år sedan jag själv var 14)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 340
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 431
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 763
Senast: Nirvana
·
Relationer Osäker på om tråden borde ha prefixet "relationer" men det är ju en typ av relation. Jag är rädd(?)för folk... och det blir bara värre...
2
Svar
31
· Visningar
6 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp