Tonårsdottern har börjat röka😈

Det du gör är just det som är rätt. Vilket ÖKAR chansen att dom kommer att sluta . Till skillnad mot barn vars föräldrar drar kortet, -Det spelar ingen roll vad jag gör. JAG har ju 20 års erfarenhet av att ha pratat om tobak med hundratals tonåringar. Jag har hört allt, föräldrar som köper billigare cigg så ingen unge behöver göra av med så mycket pengar, delningar av ciggpaket, Vafan, morsan, hälften av paketet var ju mitt , du fick ju av mig igår...gemensamma rullsittningar hemma vid köksbordet med farsan och så vidare. Och för varje enkel cigg en unge får kan hen dela med sig. Och ja, jag kanske skuldbelägger föräldrar som inte sätter ner foten. Det bjuder jag på. Men då är ju inte du en av dom.
Men vem här förespråkar att dela cigarretter med barnen? Du får det att låta som att alla föräldrar som inte får ungen sluta helt enkelt är för släpphänta. Det är jäkligt fult.
 
Det du gör är just det som är rätt. Vilket ÖKAR chansen att dom kommer att sluta . Till skillnad mot barn vars föräldrar drar kortet, -Det spelar ingen roll vad jag gör. JAG har ju 20 års erfarenhet av att ha pratat om tobak med hundratals tonåringar. Jag har hört allt, föräldrar som köper billigare cigg så ingen unge behöver göra av med så mycket pengar, delningar av ciggpaket, Vafan, morsan, hälften av paketet var ju mitt , du fick ju av mig igår...gemensamma rullsittningar hemma vid köksbordet med farsan och så vidare. Och för varje enkel cigg en unge får kan hen dela med sig. Och ja, jag kanske skuldbelägger föräldrar som inte sätter ner foten. Det bjuder jag på. Men då är ju inte du en av dom.
Det skulle jag aldrig göra! aldrig någonsin! Inte en chans! Jag är den enda som inte röker eller har rökt, jag hatar rökning och vad det innebär och ställer till med. Vad andra människor måste stå ut med när folk röker. Aldrig att jag på några vis skulle underlätta rökning. Jag önskar att jag visste hur jag fick sönerna att inte röka, jag har pratat MASSOR med dem när de var yngre, när de sedan började med rökning och jag inget visste och sedan när jag visste det och jag pratar fortfarande, jag har varit arg, jag har skällt, jag har försökt förbjuda, vi har varit ovänner, vi har haft rejälta stora gräl över skitbagateller, som att ena sonen inte vill ta en ren rökfri tröja på sig för att jag tycker att han luktar mycket rök och hostar av det. En bagatell egentligen, men jag tänkte att om jag släpper där är det som ett godkännande, ett godkännande i att rökning på något vis är ok. Och det är det inte, kommer aldrig att bli, någonsin. Hur vuxna de än är så kommer de aldrig få röka hos mig, jag kommer alltid be dem röka nån annanstans, om de nu fortsätter. Vilket jag hoppas de inte gör. Jag tror inte det, nu när min värsta ilska och besvikelse faktiskt lagt sig över det här. De är trots allt förståndiga. Men tonåringar.

Jag har aldrig köpt cigaretter till någon trots att folk bett mig, skulle aldrig göra det till mina barn heller oavsett ålder. Det kvittar hur gamla de är så kommer rökning inte vara enkelt för dem i min närhet i alla fall.
 
Det du gör är just det som är rätt. Vilket ÖKAR chansen att dom kommer att sluta . Till skillnad mot barn vars föräldrar drar kortet, -Det spelar ingen roll vad jag gör. JAG har ju 20 års erfarenhet av att ha pratat om tobak med hundratals tonåringar. Jag har hört allt, föräldrar som köper billigare cigg så ingen unge behöver göra av med så mycket pengar, delningar av ciggpaket, Vafan, morsan, hälften av paketet var ju mitt , du fick ju av mig igår...gemensamma rullsittningar hemma vid köksbordet med farsan och så vidare. Och för varje enkel cigg en unge får kan hen dela med sig. Och ja, jag kanske skuldbelägger föräldrar som inte sätter ner foten. Det bjuder jag på. Men då är ju inte du en av dom.
Men ingen enda i den här tråden struntar ju i om barnen röker.
 
Min mamma rökte och kände därför att hon svårligen kunde förbjuda mig. Däremot hjälpte hon inte när jag var ung till på något vis. Aldrig att hon skulle köpa, bjuda på eller låna ut cigaretter. Jag har extremt svårt se att en förälder skulle det, men det kanske det förekommer? Det kan dock knappast vara vanligt? (som vuxen rökare kunde mamma dela med sig osv men inte en chans när jag var minderårig. Och hon gjorde klart att hon inte tyckte eller ville jag skulle röka, hur dumt det var, hur svårt det är att sluta sen osv)

Jag hade en partner tidigare som förståeligt ogillade att jag rökte. Han accepterade det men inte ens när jag inte själv kunde ta mig och köpa gick han med på att köpa cigaretter åt mig. Han gav mig valet att fixa det bäst jag kunde eller så kunde han köpa nikotintuggummi (eller liknande rökavvönjninspreparat med nikotin). Ganska humant sätt att förhålla sig till det faktiskt.
 
Min mamma rökte och kände därför att hon svårligen kunde förbjuda mig. Däremot hjälpte hon inte när jag var ung till på något vis. Aldrig att hon skulle köpa, bjuda på eller låna ut cigaretter. Jag har extremt svårt se att en förälder skulle det, men det kanske det förekommer? Det kan dock knappast vara vanligt? (som vuxen rökare kunde mamma dela med sig osv men inte en chans när jag var minderårig. Och hon gjorde klart att hon inte tyckte eller ville jag skulle röka, hur dumt det var, hur svårt det är att sluta sen osv)

Jag hade en partner tidigare som förståeligt ogillade att jag rökte. Han accepterade det men inte ens när jag inte själv kunde ta mig och köpa gick han med på att köpa cigaretter åt mig. Han gav mig valet att fixa det bäst jag kunde eller så kunde han köpa nikotintuggummi (eller liknande rökavvönjninspreparat med nikotin). Ganska humant sätt att förhålla sig till det faktiskt.
Jag vet några stycken som bjudit på sina minderåriga barn på cigaretter och alkohol med orden att då vet man ju i alla fall vad de röker och dricker och de röker ju i alla fall oavsett om de får cigaretter eller ej. Jag har svårt för att förstå hur man kan underlätta så. Ju färre cigaretter de får desto mindre beroende, tänker jag. Och alkohol, vet man inte bättre?
 
Min mamma rökte och kände därför att hon svårligen kunde förbjuda mig. Däremot hjälpte hon inte när jag var ung till på något vis. Aldrig att hon skulle köpa, bjuda på eller låna ut cigaretter. Jag har extremt svårt se att en förälder skulle det, men det kanske det förekommer? Det kan dock knappast vara vanligt? (som vuxen rökare kunde mamma dela med sig osv men inte en chans när jag var minderårig. Och hon gjorde klart att hon inte tyckte eller ville jag skulle röka, hur dumt det var, hur svårt det är att sluta sen osv)

Jag hade en partner tidigare som förståeligt ogillade att jag rökte. Han accepterade det men inte ens när jag inte själv kunde ta mig och köpa gick han med på att köpa cigaretter åt mig. Han gav mig valet att fixa det bäst jag kunde eller så kunde han köpa nikotintuggummi (eller liknande rökavvönjninspreparat med nikotin). Ganska humant sätt att förhålla sig till det faktiskt.
Jodå det förekommer. Min pappa köpte ut åt mig när jag var minderårig. Han rökte inte ens själv men menade att det är bättre än att snusa då som går direkt till blodet
 
Men vem här förespråkar att dela cigarretter med barnen? Du får det att låta som att alla föräldrar som inte får ungen sluta helt enkelt är för släpphänta. Det är jäkligt fult.
Du tror på fullt allvar att folk som delar cigg med kidsen skriver det på Buke? Att dom finns överallt är det ingen tvekan om. Däremot så läser dom väl en sådan här tråd och då tycker jag att det är bra att dom får argument att stå på sig. JAG tycker att dom som inte säger ifrån när deras barn börjar röka är släpphänta. Vilket inte är fallet med Enya som ju har gjort allt en kan göra. Jag har INTE påstått att det är en mirakelmetod som trollar bort cigaretter ur ungarnas munnar.
 
Du tror på fullt allvar att folk som delar cigg med kidsen skriver det på Buke? Att dom finns överallt är det ingen tvekan om. Däremot så läser dom väl en sådan här tråd och då tycker jag att det är bra att dom får argument att stå på sig. JAG tycker att dom som inte säger ifrån när deras barn börjar röka är släpphänta. Vilket inte är fallet med Enya som ju har gjort allt en kan göra. Jag har INTE påstått att det är en mirakelmetod som trollar bort cigaretter ur ungarnas munnar.
Det är bara det att man lätt får intrycket att du vänder dig till folk i tråden och anser att de är släpphänta om deras ungar röker. Att deras rökande ungar beror på att de inte sagt NEJ ordentligt.

Men visst, riktar du dig till en anonym läsande massa därute så ... jag har dock svårt att tro att dina pekpinnar påverkar särskilt många föräldrar.
 
Det är bara det att man lätt får intrycket att du vänder dig till folk i tråden och anser att de är släpphänta om deras ungar röker. Att deras rökande ungar beror på att de inte sagt NEJ ordentligt.

Men visst, riktar du dig till en anonym läsande massa därute så ... jag har dock svårt att tro att dina pekpinnar påverkar särskilt många föräldrar.
Men det var väl tråkigt. Jag trodde allt en skrev på Buke nådde hela mänskligheten. HUR skulle man kunna veta vilka som läser tråden?
 
Permanenta kedjerökare är väl rätt sällsynta. Sist jag kan minnas att jag såg en, var en bussförare i Italien ca 1978.

Du förstod nog inte poängen med inlägget. Jag ska förklara för dig.

Jag påstod att alla unga som röker inte nödvändigtvis kommer fortsätta med det. Sedan la jag till ett "värsta scenario"-case som då var permanent kedjerökare.

Hoppas du haft roligt.
 
Ingen av mina föräldrar röker eller har rökt. Faktiskt ingen alls i släkten (jo förresten, min moster smygrökte en period). Jag började Ändå röka. Jag lärde mig att dra halsbloss efter ett antal försök.
Orsak: jag läste att det dämpade hunger.
Mycket attraktivt för en 14-årig ätstörd unge.

Jag slutade när jag var 26. Idag röker jag nån cigarill då och då, aldrig cigaretter.
Jag har rökt framför mamma en gång, det var ett undantag. Jag slutade och började helt frivilligt, men det fanns en skäms-faktor jag tror påverkat.
Jag har alltid hymlat med det.
 
Tycker verkligen inte det själv. Folk som röker dagligen är ofta så inrökta att det sitter i hår och hud. Känner lukten på mina kollegor även efter att dom sanerat sina händer och bytt till renkläder för att komma in på arbetsplatsen.
Men inrökta verkligen? Folk duschar och byter kläder. Inrökt blir man inte om man inte röker inne. In-rökt.
 
Men inrökta verkligen? Folk duschar och byter kläder. Inrökt blir man inte om man inte röker inne. In-rökt.

Alltså det hjälper verkligen inte att folk duschar och byter kläder, vi måste sanera händer och byta till renkläder när vi går in till våran arbetsplats. Man känner lukten ändå. Folk som sitter i rökruta stinker rök, det sitter i hår och hud, likväl som kläder.
 
Folk som röker stinker ju hela tiden. Jag kan känna om en rökare varit inne på toaletten på jobbet t.ex. så himla äckligt.
Fast det ingår väl i normalspannet av människor? Alltså att vissa röker och det kan kännas på lukten. Det får man leva med. En del luktar parfym, en del luktar svett, en del luktar oduschat, en del luktar rök.

Att begära att ens tonåring inte röker just innan hon kliver in i bilen är inte för mycket. Däremot att hänvisa till att hon generellt röker och därför inte får åka med.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 131
Senast: cassiopeja
·
T
Hästvård Jag har en B-ponny på 17 år som jag köpte när han var 10 och då var helt förstörd både fysiskt och psykiskt. Efter massa, massa jobb och...
Svar
8
· Visningar
3 290
Senast: TooFatToFly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp