Tonårsdottern har börjat röka😈

alazzi

Trådstartare
Jag verkligen hatar cigarettrök. Lider dessutom av kronisk hosta som förstås blir sämre av rök. Jag har länge misstänkt att dottern har börjat röka men hon har hela tiden skyllt på att kompisarna röker men inte hon. Men nu är jag 100% säker på att hon ljuger mig rätt upp i ansiktet när jag har undrat över stanken.
Vad gör man? Dottern är 17 år. Jag vill inte bo undet samma tak med någon rökare.
 
Tror du får sätta dig ner och ta ett snack som troligtvis inte kommer leda någon vart.
Förbjud rökning hemma och i närhet av hemmet. Köp inga cigaretter.
Men tonåringar tror de äger världen och att de är smartare än oss vuxna.
De gör tyvärr många gånger det som de själva vill.
(Mamma till en snart 17 kille som tror han är smartare än oss)
 
Säg det till henne exakt detta. Ta upp din hosta och ditt mående och avsluta med att om hon ska hålla på att röka så får hon skaffa eget boende omedelbums. Och när hon nekar så svarar du med det gamla hederliga - Jag är din mamma och vet när du ljuger för mig så försök inte ens.
 
Säg det till henne exakt detta. Ta upp din hosta och ditt mående och avsluta med att om hon ska hålla på att röka så får hon skaffa eget boende omedelbums. Och när hon nekar så svarar du med det gamla hederliga - Jag är din mamma och vet när du ljuger för mig så försök inte ens.
Men. Tjejen är inte ens myndig. Man kan inte som förälder hota med att kasta ut ett omyndigt barn. Dessutom är det inte så att alla föräldrar ser igenom sina barns lögner. Och det vet ju barn av erfarenhet.

Bättre att säga sånt man kan stå för.

Jag förbjöd rökning hemma i samma situation, och sa ifrån att jag inte ville se barnet röka. Och höll lite hårdare i månadspengen ett tag.
 
Men. Tjejen är inte ens myndig. Man kan inte som förälder hota med att kasta ut ett omyndigt barn. Dessutom är det inte så att alla föräldrar ser igenom sina barns lögner. Och det vet ju barn av erfarenhet.

Bättre att säga sånt man kan stå för.

Jag förbjöd rökning hemma i samma situation, och sa ifrån att jag inte ville se barnet röka. Och höll lite hårdare i månadspengen ett tag.
Fast ”ungen” är 17 (tyckte jag jag läste någonstans) och tycker man då att man är tillräckligt vuxen för att röka och dessutom hemma fast man vet att föräldern är emot det och delvis blir dålig av det, tycker jag inte det är helt orimligt att man ber barnet sluta eller skaffa eget boende. Jag säger inte att @alazzi ska slänga ut barnet utan att denne har någonstans att ta vägen.
 
Barn är ju försörjningskyldiga för sina föräldrar i Tyskland (efter att de fyllt 18 år då) så du kan ju alltid fråga om hon är beredd att om ett par år att försörja dig för att du kanske inte kan jobba pga att din kroniska hosta blivit värre och att din pension är för låg så du inte kan leva på den pga det bara för att hon ska röka.

Sen om hon inte tjänar egna pengar, ge henne inga. Så är det i alla fall svårare att kunna köpa cigaretter.
 
Jag verkligen hatar cigarettrök. Lider dessutom av kronisk hosta som förstås blir sämre av rök. Jag har länge misstänkt att dottern har börjat röka men hon har hela tiden skyllt på att kompisarna röker men inte hon. Men nu är jag 100% säker på att hon ljuger mig rätt upp i ansiktet när jag har undrat över stanken.
Vad gör man? Dottern är 17 år. Jag vill inte bo undet samma tak med någon rökare.

Hur länge har du misstänkt det?
Det kan bara vara en liten testperiod, behöver inte vara så att hon är nu permanent kedjerökare.
 
Jag skulle faktiskt inte göra någon stor grej av det och jag skulle absolut inte kasta ut eller andra dumheter som vissa föreslår. Jag skulle inte heller prata om hur det påverkar mig utan hur det påverkar din dotter. Att hon inte får röka hemma eller inne är ju självklart men att dra upp för en tonåring att hon kommer behöva försörja sin förälder om hon fortsätter riskerar att verkligen ge motsatt effekt. Vilken tonåring orkar ha det oket på sina axlar? Låt henne få vara ung och dum, även hon kommer hitta sin väg om hon bara får utan att en massa skuld läggs på henne.
Att unga testar är som det är och att göra en stor grej av något som faktiskt är lagligt ger ofta motsatt effekt och kan effektivt förstöra den relation man har. Jag sa till mina barn om rökning precis som med alkohol att jag inte är så naiv att jag inte tror att de provar men att jag hoppas och utgår ifrån att de tar kloka beslut och de vet att det inte är något jag stödjer och inte är något jag ser som okej eller tillåtet. Självklart gav jag inte heller några extrapengar för sådant. Det fick rymmas i den budget de hade om de nu ville lägga pengarna på sådant. I ditt fall skulle förklarat att jag vet och att jag inte går på lögnerna om du nu verkligen verkligen vet, dvs. har sett henne röka. Har du inte sett det själv så skulle jag inte gå på alls, att anklagas för något som inte stämmer är alltid vidrigt men att anklaga en tonåring kan förstöra enormt mycket. Fortsätt informera om att det är farligt, dyrt och oändligt svårt att sluta när man väl har fastnat i beroendet för fastnar gör man och var tydlig med att det inte är tillåtet men att du inte heller är naiv.
 
@TinyWiny Jag håller med. Föräldrar kan ändå inte hindra barn att röka, man röker ändå. Jag tror att jag var 15 när mina föräldrar kom på mig, de blev upprörda, någon av dem eller båda grät. Det var så jobbigt att jag slutade.

Först långt senare kom jag på att det var rena hyckleriet, de rökte ju själva båda två. Och jag tog upp rökningen igen, inte pga det utan för att jag ville röka.
 
Jag är lite förvånad över vissa svar. Personen är inte myndig - och förälder kommer få betala ev böter osv. Men det är en fråga mellan polisen och den omyndiga? Gäller det även värre brottslighet? Narkotika?

Sen finns det knappast något enkelt sett hindra henne röka. Men jag skulle ändå meddela att jag sett igenom lögnen, och kräva att personen om hen rökt får se till att lukten inte påverkar mamma. Får väl byta kläder, ha de inrökta I stängd plastpåse och duscha vid hemkomst/efter varje rök. Naturligtvis inte röka inne osv.

Se mellan fingrarna och vänta det ska ge sig skulle jag inte. Inte hota med att kasta ut heller. Men ta ansvar för att det inte negativt påverkar andra I bostaden - absolut.
 
Det är olagligt i Tyskland för ungdomar under 18 år att röka.
Vad jag lyckas googla fram är det inte olagligt att röka. Det är olagligt att sälja tobak till unga under 18 eller på annat sätt förse dem med tobak, och tobak kan tas i beslag om ungdomen röker offentligt - men det är inte ungdomen som kan straffas för det.
 
Hon brukar vilja ha skjuts till och från stationen men igår vägrade jag med motiveringen att hon får inte sitta bredvid mig och lukta rök. I morse frågade hon inte...
 
Här står det att jag som förälder kan bli staffad om barnet röker. Om jag tolkar det rätt.
Screenshot_20190618-105057.png
 
Här står det att jag som förälder kan bli staffad om barnet röker. Om jag tolkar det rätt.
Visa bifogad fil 31585
Jag kan inte läsa tyska, tyvärr. Men jag hittar på olika sidor att det är den som säljer tobak som blir straffad, inte tonårigen. Detsamma gäller den som på något vis underlättar för barnet att röka och det tolkar jag som att det bara gäller rökning på offentlig plats.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·
T
Hästvård Jag har en B-ponny på 17 år som jag köpte när han var 10 och då var helt förstörd både fysiskt och psykiskt. Efter massa, massa jobb och...
Svar
8
· Visningar
3 290
Senast: TooFatToFly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp