Bukefalos 28 år!

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Jag behöver hjälp med mitt ena barns hy.

Hen har egentligen inte akne, men mycket pormaskar, speciellt på kinderna precis nedanför ögonen. Det har bildats små knölar där allt fett samlats, men porerna är så små så det är i stort sett omöjligt att klämma ut pormaskarna. Jag har testat med varma omslag, peeling, acetylsalisylsyra och ansiktsmasker utan framgång. Hen vill INTE gå vare sig på ansiktsbehandling eller till läkare, VÄGRAR att någon utomstående hjälper henom. Jag vet dock att detta plågar henom, och hen klämmer själv, vilket leder till sår och ärr.

Hen tvättar sig med Basiderm Foam wash, peelar sig med Neutrogena Pink grapefruit scrub och smörjer sig med Neutrogena oil-free moisturizer.

Det finns säkert bättre produkter, men jag är lite vilse i djungeln.

Har ni några tips?
 
Hej!

Jag behöver hjälp med mitt ena barns hy.

Hen har egentligen inte akne, men mycket pormaskar, speciellt på kinderna precis nedanför ögonen. Det har bildats små knölar där allt fett samlats, men porerna är så små så det är i stort sett omöjligt att klämma ut pormaskarna. Jag har testat med varma omslag, peeling, acetylsalisylsyra och ansiktsmasker utan framgång. Hen vill INTE gå vare sig på ansiktsbehandling eller till läkare, VÄGRAR att någon utomstående hjälper henom. Jag vet dock att detta plågar henom, och hen klämmer själv, vilket leder till sår och ärr.

Hen tvättar sig med Basiderm Foam wash, peelar sig med Neutrogena Pink grapefruit scrub och smörjer sig med Neutrogena oil-free moisturizer.

Det finns säkert bättre produkter, men jag är lite vilse i djungeln.

Har ni några tips?


Ja du behöver riktigt bra produkter, Dermalogica har fantastiska produkter samt att du behöver köpa en riktigt bra portömningsmask.

Där tycker jag att glamglows supermud gör ett enastående jobb 👍🏻👍🏻
 
Undrar om hudvårdsprodukterna som hen använder kanske är lite för uttorkande och irriterande på huden för att ge fördelaktiga effekter? De produkter som nämns innehåller ex. stor andel alkohol. Alkohol, men även daglig användning av peeling med korn, kan förvärra hudinflammation samt öka talgproduktionen, vilka i sig är två huvudsakliga orsaker till pormaskar och acne.

I hens situation skulle jag fokusera på att använda en gelrengöring som gör sitt jobb utan att vara för uttorkande men även att ge huden ordentligt med fukt. Gärna genom återfuktande produkt med lätt gel- eller lotionkonsistens som inte täpper till porerna.
Utöver detta skulle jag komplettera med hudvårdsprodukter som innehåller ingredienser som verkar antibakteriella, antiinflammatoriska och/eller talgreglerande ex. salicylsyra, niacinamid, olika AHA-syror och/eller antioxidanter. Retinol kan också vara effektivt på acne enligt egen erfarenhet, dock tycker jag att det krävs en väldigt långsam och försiktig invänjning samt användning för att inte göra mer skada.
Peeling med AHA/BHA-syror 1-2 ggr/vecka har även gett mig fina resultat när det gäller antalet pormaskar.

Paula's Choice har bl.a en BHA-lotion (2%) samt en niacinamid booster (10%) som har gett märkbara effekter på min acne, specifikt problematiken med förstorade, tilltäppta porer :up: Tycker även bra om Ole Henriksens hela Balance-serie när det kommer till att reglera talgproduktionen. Cerave tycker jag har prisvärda, effektiva rengöringar och lotions för acnebenägen hy. La Roche-Posay har också en creme i Effaclar-serien med rimligt innehåll.

Hoppas att hen kan fundera om och tänka sig att gå till läkare/hudläkare om förändringar i egenvården inte ger tillräcklig effekt! :)
 
Tack för bra tips, nu har jag shoppat för en massa pengar!

Tyvärr verkar glamglows supermud utgått, men jag köpte Maria Åkerbloms mask mot pormaskar. Hoppas det blir bra. Den och Dermalogica, plus en AHA/BHA peeling. Har även jojobaolja som jag läst nånstans ska vara bra för tonårshud.

Hoppas detta funkar nu, i väntan på att ungdomen ska växa till sig lite och våga söks proffshjälp.
 
Hej!

Jag behöver hjälp med mitt ena barns hy.

Hen har egentligen inte akne, men mycket pormaskar, speciellt på kinderna precis nedanför ögonen. Det har bildats små knölar där allt fett samlats, men porerna är så små så det är i stort sett omöjligt att klämma ut pormaskarna. Jag har testat med varma omslag, peeling, acetylsalisylsyra och ansiktsmasker utan framgång. Hen vill INTE gå vare sig på ansiktsbehandling eller till läkare, VÄGRAR att någon utomstående hjälper henom. Jag vet dock att detta plågar henom, och hen klämmer själv, vilket leder till sår och ärr.

Hen tvättar sig med Basiderm Foam wash, peelar sig med Neutrogena Pink grapefruit scrub och smörjer sig med Neutrogena oil-free moisturizer.

Det finns säkert bättre produkter, men jag är lite vilse i djungeln.

Har ni några tips?
Uppmuntra ditt barn att för en tid -undvika alla typer av mjölkprodukter.
 
Uppmuntra ditt barn att för en tid -undvika alla typer av mjölkprodukter.

Dålig rekommendation av dig. Kost har mycket lite att göra med akne och problematisk tonårshud, som oftast beror på hormoner eller en obalans i talgproduktionen som då gärna skapar bakterieinfektioner i huden.

Mjölkprodukter är det vi i norden har att tacka för låg andel benskörhet mm.

Mvh En som hade akne i många år, som varit hos många hudläkare som ingen sagt att min kost haft med hudproblem att göra.
 
Dålig rekommendation av dig. Kost har mycket lite att göra med akne och problematisk tonårshud, som oftast beror på hormoner eller en obalans i talgproduktionen som då gärna skapar bakterieinfektioner i huden.
Det är inte en dålig rekommendation. Kost har väldigt stor inverkan på vårt mående. Tarmkondition (dvs. hur skiten ser ut, luktar (bajs ska lukta bajs och inte rutten mage). Just hy reagerar väldigt ofta på vad som stoppas i mun....trodde jag var allmänt känt? Även hår berättar om kost och levnadsvanor.
Som du säger så kan mycket väl finnig tonårshy bero på hormoner och då spelar inga preparat i världen heller någon roll -mer än att det kostar TS mycket pengar.
Att rekommendera någon att avstå från ett livsmedel en kort tid av ens livstid, för att se om det blir en förbättring -hur kan du få det till en dålig rekommendation???
 
:D
Du vet inte om det handlar om det i det här fallet, och du bör inte ge råd som strider mot Livsmedelsverkets rekommendationer när det gäller barn.
Men _ lägg_ av...……….
Dör man av att inte äta mjölkprodukter för en kort tid? För att själv ta reda på om kroppen reagerar på det? Dör man av att inte äta mjölkprodukter överhuvudtaget? Vad livsmedelsverket rekommenderar idag -avråder de i morgon.
Till TS: Det kan vara värt ett försök. Även om det låter på två människor i den här tråden att det är farliga råd att ge dig så kan det verkligen göra underverk på hy:n
Tack och Hej nu ska jag ge mig ut i cyberrymden och ge fler farliga hälsoråd:D
 
Det är inte en dålig rekommendation. Kost har väldigt stor inverkan på vårt mående. Tarmkondition (dvs. hur skiten ser ut, luktar (bajs ska lukta bajs och inte rutten mage). Just hy reagerar väldigt ofta på vad som stoppas i mun....trodde jag var allmänt känt? Även hår berättar om kost och levnadsvanor.
Som du säger så kan mycket väl finnig tonårshy bero på hormoner och då spelar inga preparat i världen heller någon roll -mer än att det kostar TS mycket pengar.
Att rekommendera någon att avstå från ett livsmedel en kort tid av ens livstid, för att se om det blir en förbättring -hur kan du få det till en dålig rekommendation???
Självklart mår vi bra att äta bra, allsidigt, varierande.
Men att säga att dålig tonårshy blir bättre av att avstå från mjölkprodukter är fel.
Du får gärna visa fakta på att just avstående från mjölkprodukter förbättrar hyn, då ändrar jag mig gärna.
Men då undrar jag också varför inte det gavs som råd till mig, att ändra kosten när jag led av akne? Då hade jag sluppit nästan 6 månader med kraftig antibiotika samt andra läkemedel som gjorde att jag riskerade blodproppar och fick lämna blodprover var annan vecka för att säkerställa att jag inte hade blodproppar....
 
:D
Men _ lägg_ av...……….
Dör man av att inte äta mjölkprodukter för en kort tid? För att själv ta reda på om kroppen reagerar på det? Dör man av att inte äta mjölkprodukter överhuvudtaget? Vad livsmedelsverket rekommenderar idag -avråder de i morgon.
Till TS: Det kan vara värt ett försök. Även om det låter på två människor i den här tråden att det är farliga råd att ge dig så kan det verkligen göra underverk på hy:n
Tack och Hej nu ska jag ge mig ut i cyberrymden och ge fler farliga hälsoråd:D
Tja, du har gett hälsoråd som är uppåt väggarna i många år, så ... :D
 
Men att säga att dålig tonårshy blir bättre av att avstå från mjölkprodukter är fel.
Jag har inte sagt att dålig tonårshy BLIR bättre av att avstå mjölkprodukter. Jag har sagt att den KAN bli bättre. Och vad skadar att prova?
Jag är inte ute efter att övertyga dig. Du får leta fakta själv om du är skeptisk. Jag har hört från vänner och läst om många andra som fått positiva effekter på åkommor, utslag, huvudvärk, osv genom att utesluta olika typer av livsmedel. Att skippa mjölkprodukter har många vittnat om att de fått nya liv genom att deras magar blivit som nya och även hy som förbättrats. Nog håller du väl med om att prova sig fram genom koständring är bättre än att kleta ansiktet fullt med kemikalier? Och ja -vem vet -du kanske skulle ha sluppit ta en väldans massa antibiotika som dessutom ställer till bedrövelse i dina tarmar, även är urusel för natur och antibiotika resistans....om du istället uppmuntrades att testa olika typer av kost, eller utesluta diverse livsmedel.
I min enkla värld så kommer ALL vår skit från våra tarmar :nailbiting:
 
Självklart mår vi bra att äta bra, allsidigt, varierande.
Men att säga att dålig tonårshy blir bättre av att avstå från mjölkprodukter är fel.
Du får gärna visa fakta på att just avstående från mjölkprodukter förbättrar hyn, då ändrar jag mig gärna.
Men då undrar jag också varför inte det gavs som råd till mig, att ändra kosten när jag led av akne? Då hade jag sluppit nästan 6 månader med kraftig antibiotika samt andra läkemedel som gjorde att jag riskerade blodproppar och fick lämna blodprover var annan vecka för att säkerställa att jag inte hade blodproppar....
Håller med, jag hade liknande problem som du och åt också både antibiotika och licenspreparat under en tid. Ingen läkare nämnde kostråd för mig.

Innan jag kom till den punkten provade jag allt. Inga mjölkprodukter, inget gluten, överdosera B-vitamin, laser, olika produkter, inga produkter osv osv. Inget hjälpte.

Är det faktisk acne man har hjälper inga kostråd utan då är det läkare som oftast behövs.
 
Hej!

Jag behöver hjälp med mitt ena barns hy.

Hen har egentligen inte akne, men mycket pormaskar, speciellt på kinderna precis nedanför ögonen. Det har bildats små knölar där allt fett samlats, men porerna är så små så det är i stort sett omöjligt att klämma ut pormaskarna. Jag har testat med varma omslag, peeling, acetylsalisylsyra och ansiktsmasker utan framgång. Hen vill INTE gå vare sig på ansiktsbehandling eller till läkare, VÄGRAR att någon utomstående hjälper henom. Jag vet dock att detta plågar henom, och hen klämmer själv, vilket leder till sår och ärr.

Hen tvättar sig med Basiderm Foam wash, peelar sig med Neutrogena Pink grapefruit scrub och smörjer sig med Neutrogena oil-free moisturizer.

Det finns säkert bättre produkter, men jag är lite vilse i djungeln.

Har ni några tips?
Försök att övertyga hen om att gå med på ett läkarbesök, de produkterna är mycket effektivare och billigare i längden. Mitt råd är att inte gå till vårdcentralen utan till hudläkare direkt. De kommer ta ditt barns problem på största allvar.
 
Hej!

Jag behöver hjälp med mitt ena barns hy.

Hen har egentligen inte akne, men mycket pormaskar, speciellt på kinderna precis nedanför ögonen. Det har bildats små knölar där allt fett samlats, men porerna är så små så det är i stort sett omöjligt att klämma ut pormaskarna. Jag har testat med varma omslag, peeling, acetylsalisylsyra och ansiktsmasker utan framgång. Hen vill INTE gå vare sig på ansiktsbehandling eller till läkare, VÄGRAR att någon utomstående hjälper henom. Jag vet dock att detta plågar henom, och hen klämmer själv, vilket leder till sår och ärr.

Hen tvättar sig med Basiderm Foam wash, peelar sig med Neutrogena Pink grapefruit scrub och smörjer sig med Neutrogena oil-free moisturizer.

Det finns säkert bättre produkter, men jag är lite vilse i djungeln.

Har ni några tips?
Det en hudläkare kan erbjuda är lokalbehandling med antibiotika i form av krämer, fungerar inte det så finns det i tablettform (dessa skall helst inte ätas på sommaren, då huden blir känsligare för solen). Dessa två typer av behandlingar brukar ge mycket god effekt.

Slutligen så finns licenspreparat att ta till i svåra fall men dessa har svåra biverkningar så då krävs kontinuerliga kontroller av levervärden m.m. Men det finns hjälp för alla och ju tidigare behandlingen sätts in desto bättre.
 
Det en hudläkare kan erbjuda är lokalbehandling med antibiotika i form av krämer, fungerar inte det så finns det i tablettform (dessa skall helst inte ätas på sommaren, då huden blir känsligare för solen). Dessa två typer av behandlingar brukar ge mycket god effekt.

Slutligen så finns licenspreparat att ta till i svåra fall men dessa har svåra biverkningar så då krävs kontinuerliga kontroller av levervärden m.m. Men det finns hjälp för alla och ju tidigare behandlingen sätts in desto bättre.
Antibiotika kur eller kräm för pormaskar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp