Tonårsperioden har kommit.. Eller nåt?!

B

**BORTTAGEN**

Våran hane som vi fick tillbaka för ett tag sen har nu kommit in i sin andra könsmognadsperiod.. Han revolterar så fort han får chansen, märker revir överallt (Tack och lov inte inne) och försöker ta över våran äldre hanes roll i flocken. Han sätter sig absolut inte upp mot tiken, men hunsar gärna valpen en del.

Tilläggas ska, att han är en enmanshund, som har tytt sig till min mor.

När han exempelvis gör något dumt, som att jaga katten, så säger jag bestämt nej. Slutar han inte går jag fram till honom och säger lite högre nej, samtidigt som jag tar bort honom därifrån. Tar jag i honom när han är så uppspelt så morrar han åt mig..

Hur tycker ni att jag ska göra? :confused: Trots MÅNGA hanhundar har jag aldrig haft en hund som försökt ta över ledarskapet, eller ens betett sig såhär.
 
Jag accepterar INTE att mina hundar morrar åt mig! Vore det min hund så skulle jag "ta ned honom på jorden" och göra klart för honom att jag inte accepterar hans beteende. Sen hur "hårt" man måste ta i beror på individen. Men jag skulle inte ge mig - det är viktigt i detta fall att du inte gör det. För då känner han kanske att han börjar få ett litet övertag, och blir sturskare och sturskare för varje gång. Tex kan du ta tag i hans nackskinn och lägga ned honom och inte släppa förrän han slutar morra.
 
Som vitsippan säger så måste du vara bestämd redan nu .

Tyvärr ser jag många som tar tag i sina hundar och säger NEJ trots att man såväl ser att hunden inte bryr sig ett dugg :smirk:

Jag har haft grymma problem med min hane när han var i könsmognaden och var ett tag redo att lämna bort honom.

Men jag kom på ett sätt som fick honom att lyssna ( detta gjorde jag när han fått sina varningar men fortsatte morra eller tom bita efter mig )

Och efter ett tag med en otrolig konsikvent och bestämd matte som..Ja jag tog tag ordentligt i min hund, så slutade han försöka ta över ledarskapet och rättade sig efter mig .
 
ja, du ska nog inte vara rädd för att ta i lite med hårdhandskarna om din hund morrar åt dig. titta på hur hundar behandlar varandra! om min yngre hande skull mopsa sig mot min äldre tik då skulle verkligen lära sig veta hut! men du absolut inte vara arg när du gör det!
 
Jo, jag tar i ordentligt från och med igår.. Jag ger mig aldrig, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det.. Oavsett vad det gäller, så har jag blivit lärd från min första hund att så är det :)

Det är ju inte så mkt att göra, förutom att inte ge efter för honom och sen vänta på att den här perioden ska gå över.. Jag bryr mig inte om lydnaden eller så nu, för han går oftast kopplad eller lös med tiken, och då lyder han henne.
 
När jag hade en unghunds-grandis som började härja, då var det hårdhandskar, ska ni tro! Att brotta ner en 8-månaders GD och försöka hålla kvar den när den hellre vill jaga katten, det är inte helt enkelt... :rofl:
 
Nej, det vet jag. Jag har tillbringat halva mitt liv med Grand Danois hos min låtsasmamma :)

Fast det är extremt sällan som vi behövt säga åt dom så mycket.
 
Den här hunden var då inte min. Tjejen som ägde henne klarade inte av henne, så då fick hon bo hos mig i två månader, jag skulle liksom "rätta till henne"... :smirk: Så hon var ganska bråkig när hon kom.
 
:confused:

Hur kan detta hjälpa henne, hunden får ju respekt för dig och ser dig som sin ledare.

Man måste förtjäna sin ledarskap.

Så i mina ögon så skulle jag råda denna "kompis" att själv ta tag i saken och ta över rollen som ledare
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 770
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 720
Senast: snorp
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp