Bukefalos 28 år!

Tonårstrender

MCP

Trådstartare
Mjukisbyxtråden fick mig att tänka på de trender som rådde i min närhet när jag var tonåring åren runt millenieskiftet.

Med facit på hand var det inte alltid det snyggaste, och av någon anledning så var det ofta trenderna drogs till sin extrema spets, speciellt i de yngre tonåren.

Här är några av de trender jag minns.
Jeansen skull vara tighta och bootcut. Var de inte bootcut klippte man upp dem nertill på insidan, byxbenet skulle vara utanpå skon. De var sällan tillräckligt tighta från nya, utan skulle dessutom sys in (speciellt lår-knä området)

Ögonbrynen var plockade till smala streck, som sedan målades med penna, oftast i någon rödbrun nyans (oavsett hårfärg).

Håret färgades röd-, lila- eller blåsvart, för att sedan månaden efter avfärgas med stark blondering, vilket gav upphov till en "snygg" blond-orange kaluffs. Det var även populärt med tydligt slingat hår.

Många hål i öronen skulle det vara, gärna med örhängen som satt ihop med kedjor.

Hip hop stilen med baggy byxor började synnas mer och mer, och det var märken som fila, fubu eller micmac som gällde.
Att ha lösa byxor som hängde lite var inte nog, vissa tog det steget längre, drog ner byxorna till halva röven och drog åt skärpet så att byxorna inte skulle falla ner helt, vilket resulterade i "dubbelröv".

Så, vilka trender, saknade eller icke, minns ni från era tonår?:)
 
Mjukisbyxtråden fick mig att tänka på de trender som rådde i min närhet när jag var tonåring åren runt millenieskiftet.

Med facit på hand var det inte alltid det snyggaste, och av någon anledning så var det ofta trenderna drogs till sin extrema spets, speciellt i de yngre tonåren.

Här är några av de trender jag minns.
Jeansen skull vara tighta och bootcut. Var de inte bootcut klippte man upp dem nertill på insidan, byxbenet skulle vara utanpå skon. De var sällan tillräckligt tighta från nya, utan skulle dessutom sys in (speciellt lår-knä området)

Ögonbrynen var plockade till smala streck, som sedan målades med penna, oftast i någon rödbrun nyans (oavsett hårfärg).

Håret färgades röd-, lila- eller blåsvart, för att sedan månaden efter avfärgas med stark blondering, vilket gav upphov till en "snygg" blond-orange kaluffs. Det var även populärt med tydligt slingat hår.

Många hål i öronen skulle det vara, gärna med örhängen som satt ihop med kedjor.

Hip hop stilen med baggy byxor började synnas mer och mer, och det var märken som fila, fubu eller micmac som gällde.
Att ha lösa byxor som hängde lite var inte nog, vissa tog det steget längre, drog ner byxorna till halva röven och drog åt skärpet så att byxorna inte skulle falla ner helt, vilket resulterade i "dubbelröv".

Så, vilka trender, saknade eller icke, minns ni från era tonår?:)
Jag minns savannabyxorna. Hade ett par röda och ett par svarta. Min bästis hade nästan alltid vita byxor med svarta string...
buffaloskor. Hade inga själv för aldrig tyckt om dem. Hade alltid sneakers sommar som vinter. Alternativt högklackat.
sen minns jag de där hemska utsvängda byxorna som kom efter det i jeans. Fruktansvärt fula :yuck:
Minns att jag kom med ett par byxor som mamma hade sytt till sig själv på 70-talet, väldigt skrikiga och mönstrade. Sååå ute och jag älskade dem :love: sen var det fler som ville veta vad jag köpt dem och ville ha egna visade det sig :D
Hade alltid rött läppstift från högstadiet till andra året på gymnasiet. Håret var antingen blont, jätterött eller korpsvart. Hade även ett tag fler färger i håret. Färga topparna var det många som gjorde en period.
Annars mycket jeans, jeans och jeans.
Hade lösare byxor ett tag men efter att några personer började göra det till en en sport att dra ner dem trots starkt motstånd från min sida blev jag mer och mer av en jeanstjej, gärna med skärp till :cool:
 
En glimt fran min tonarstid :cautious: ... utom katten :p

phoebe-heathers1.jpg
 
Adidasbyxor var värsta grejen när jag var liten. Man var såå cool om man hade såna. Jag fick ett par, till slut, och var allergisk mot materialet så jag fick världens jäkla utslag som kliade något fruktansvärt. Inte okej!

Sen kom JL-tröjan.

Ett tag skulle man året om gå i kort kjol och nylonstrumpor tror jag. Året om. Den trenden joinade jag inte.
 
Jag var tonåring på 80-talet.

-Axelvaddar.
- Breda skärp på höften.
- smala skärp i jeansen.
- Pastellfärger, neonfärger, mintgrönt och korallrosa.
- Korta byxben.
- Converse
- Snö och stentvättade jeans och jeansjackor.
- Pingvinärm
- Träningsoverall, gärna i pastellfärg.
- Micky Muse-tröjor som var tre nummer förstora (gärna med träningsoverallen under så luvan hängde ut)
- Byxbenen nerstoppade i sockorna
- Fruit of the loome- tröjor.
- Munkkappor
- Skipants med hällor under foten ihop med en oversize-tröja med ett bälte i midjan 🙈🙈🙈🙈🙈
 
Jag var tonåring på 80-talet.

-Axelvaddar.
- Breda skärp på höften.
- smala skärp i jeansen.
- Pastellfärger, neonfärger, mintgrönt och korallrosa.
- Korta byxben.
- Converse
- Snö och stentvättade jeans och jeansjackor.
- Pingvinärm
- Träningsoverall, gärna i pastellfärg.
- Micky Muse-tröjor som var tre nummer förstora (gärna med träningsoverallen under så luvan hängde ut)
- Byxbenen nerstoppade i sockorna
- Fruit of the loome- tröjor.
- Munkkappor
- Skipants med hällor under foten ihop med en oversize-tröja med ett bälte i midjan 🙈🙈🙈🙈🙈
Precis.... Känner igen det där :D !
 
Savannbyxor, hårmascara, t-shirts med "edgy" tryck typ "Handle with care" tvärs över brösten. Hängselbyxor med tajt linne under, gärna så hängslena hängde ner på sidorna.

På mellan- och högstadiet var det jazzbyxor med kjol över som gällde och buffaloskor var det coolaste man kunde äga i hela världen. Filaskor och adidasbyxor var också :up:.
 
Henri Lloyd seglarjackorna :D Med stora pärlörhängen till.

Så fin var dock inte jag, utan tillhörde någon klass lägre där stora silverringar var det snyggaste man kunde ha. Oftast med hemsk nickelallergi som följd. Gärna i kombination med mjukisbyxor och stringtrosor som stack upp över kanten, och mycket smink utan att någon av oss egentligen visste hur man skulle sminka sig.
 
Savannbyxor, hårmascara, t-shirts med "edgy" tryck typ "Handle with care" tvärs över brösten. Hängselbyxor med tajt linne under, gärna så hängslena hängde ner på sidorna.

På mellan- och högstadiet var det jazzbyxor med kjol över som gällde och buffaloskor var det coolaste man kunde äga i hela världen. Filaskor och adidasbyxor var också :up:.

Hårmascara var the shit i mellanstadiet! Samt ”highlighter” (glitter eller skimmer i tinningarna), hårpärlor och glitterspray.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp