Topaasch 1090 Fördelar/nackdelar?

M

MAGMA

Jag tycker Topaasch är superläcker hingst. Han ligger i topp på listan över hingstar som jag skulle vilja betäcka mitt sto med.(Inte aktuellt i år,ev nästa). Vilka har betäckt med honom i år/förra året? Hur har fölen blivit efter honom? Varför inte använda honom?
 
Sv: Topaasch 1090 Fördelar/nackdelar?

vi har använt honom.

Det ÄR en superläcker individ. Han har dock ett aber i sin känslighet. Vi har använt honom på ett sto som lämnat väldigt coola avkommor och där hans nerv kan göra lite nytta.

Stoet är nära fölning och jag får väl återkomma och rapportera....

Vad jag förstår så har han hittills int rekommenderats till ston med för mkt nerv. Fast, avkommorna är inte alltid lika föräldrarna så kansk enedärver han iget av detta? Vårt sto är superkänslig och lite het men har lämnat vänliga, väldigt självsäkra och lugna avkommor.
 
Topaasch 1090

Hej! Är det någon här som har betäckt med honom i år? Har börjat fundera på honom till mitt diplomsto! :love:
 
Sv: Topaasch 1090

Hejsan!
Har betäckt med honom iår! Igen..... Brukar inte betäcka om med samma hingst två gånger. Men kunde inte låta bli.
Fick ett jättevackert:love: hingstföl efter honom iår.Min veterinär har redan sagt att hon vägrar skära honom!
Isabell med strimbläs(mamma e:Bernstein),rör sig mycket lätt och luftigt.Låååånga ben,väldigt bra exteriör. Dessutom kan jag tala om för alla som har:devil: skrockat om Topaasch temperament att fölisen är totalt orädd och social! Jag är supernöjd!!!:bump:
 
Sv: Topaasch 1090

Oj, de var fina - men inte riktigt rättvist att använda Lars-Magnus föl som en måttstock för hingsten eftersom ALLA hans uppfödningar oftast är otroligt fina.:D
 
Sv: Topaasch 1090

Har du förresten sett bilderna på Mesziah på L-Ms hemsida? Tycker han är helläcker. Skulle vara kul att se hur han ser ut nu...

SaraXX
 
Sv: Topaasch 1090

Hejsan..
Instämmer med att ALLA L-M´s hästar är fina..
Speciellt min lilla Älskling... Hon är årets tredje fölis efter Topaasch hos L-M. Jag är lycklig som får umgås dagligen med L-M´s alla underbara hästar, fölisar mm...:love:

Jag kan berätta att tyvärr så finns inte Meszia kvar. Så vi kan bara njuta av de bilder som finns... :cry:
 
Sv: Topaasch 1090

vi fick en underbar tjej för några dagar sedan.

Bildskön, med linjer och bra resning. Bra uttryck dessutom. Rör sig jäkligt snabbt.... så jag har inte riktigt kunnat bedöma kvalitén än...:-) mer än att den är rörlig och har massor av knän.

Lynnet - supersocial och totalt orädd. Är mycket nöjd.
 
mödernet

stoet är e Maraton-Ceylon-Gulliver. En högädel och mkt mjuk dam med temperament. Hennes tidigare avkommor har dock alla blivit näst intill flegmatiskt hanterbara från backen. Den äldsta är inriden nu och lika mjuk o cool som tidigare.

Ville ha exteriören, rörelserna och tyckte inte jag behövde vara rädd för ljudkänsligheten pga mammans tidigare föl.

Fick levererat precis efter den beställning jag la in. Kom i håg att kryssa alla rätta rutorna på blanketten...*s*.... Precis så snygg sida och så ädel som jag ville. Långa spindelben med gest.
 
Sv: Topaasch 1090

Lena Nyström har fått tre föl e honom i år. Synovias mamma Savoia fick ett jättevackert stoföl med otroliga gångarter. Syster Sympatica har även hon ett stoföl och mormor Bordighera fick en hingst. Ganska lika allihopa. En annan kompis fick ett vackert hingstföl som är till salu.
 
Sv: Topaasch 1090 Fördelar/nackdelar?

MAGMA skrev:
Jag tycker Topaasch är superläcker hingst. Han ligger i topp på listan över hingstar som jag skulle vilja betäcka mitt sto med.(Inte aktuellt i år,ev nästa). Vilka har betäckt med honom i år/förra året? Hur har fölen blivit efter honom? Varför inte använda honom?

Vi har fått superläckert hingstföl e. honom (som är till salu) - han är totalt orädd, jättefräck och älskar att visa upp sig. Jag tycker absolut att du ska använda honom, har sett tre andra föl som är skitfina!
 
Sv: Topaasch 1090 Fördelar/nackdelar?

Vad har det varit för mödrar till de avkommorna ?

Helen
 
Sv: Topaasch 1090 Fördelar/nackdelar?

Jag har slagit ihop två liknande trådar om samma hingst - därför kan det se lite konstigt ut... MEn det räcker med EN aktiv tråd/hingst!
 
Sv: Topaasch 1090 Fördelar/nackdelar?

clownen skrev:
Vad har det varit för mödrar till de avkommorna ?

Helen

Hej Helen,
nu slog de ihop trådarna så det blev lite konstigt...
Fölen jag har sett e. Topaasch är u.
Savoia e. Master-Maraton-Galant
Bordighera e. Maraton-Galant-Lansiär
Sympatica e. Davignon-Master-Maraton
Aida MB e. National Zenith-Alibi
 
Sv: Topaasch 1090 Fördelar/nackdelar?

Kan du se några gemensamma nämnare fölen emellan ? Hur ser dom ut i sina benställ tex. ?

Helen
 
Sv: Topaasch 1090 Fördelar/nackdelar?

clownen skrev:
Kan du se några gemensamma nämnare fölen emellan ? Hur ser dom ut i sina benställ tex. ?

Helen

Mammorna har själva 7 på benen. Jag ser inget större fel på benställ förutom att två var lite veka i kotorna som nyfödda, men att det har rätat upp sig väldigt mkt och inte kommer att synas i framtiden.
Huvudena har varit ganska lika. Kroppsmässigt så har 3 varit korta i ryggen medan den u Savoia var lite längre. Långa ben och mycket gummi i rörelserna. Halsen får de efter sin mor.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
25 655
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 362
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp