Toppar och dalar...

feel

Trådstartare
Jag antar att dom flesta som rider har sina toppar och svackor, men hur gör ni för att ta er ur svackorna?

Är i en extrem svacka nu, det känns som att jag har ridit i tusen år och ingenting händer, alltså jag blir ju aldrig bättre. Sist jag tävlade så lyckades jag inte ens rida en La3 godkänt, katastrof... jag har ridit i 22 år och lyckas inte ens rida ett lättklass program godkänt? Kanske man får inse att talangen saknas.

Hur gör ni för att peppa er själv? För att ta er ur svackorna och få flyt i ridningen igen?
 
Sv: Toppar och dalar...

Jag tror att det viktigaste är att 1. bryta trenden och 2. söka inspiration.
Hur tränar du nu? Kan du ändra på ngt? Gör tvärtom! Finns det ngn ny intressant tränare i området? Åk dit och provträna, det kan göra susen för motivationen. Dessutom kan du få tips från någon med en objektiv syn på ekipaget. Åk på lite clinics och större hästtävlingar, det brukar peppa.

Att man misslyckas i en klass är sådant som händer, man får deppa ihop och gå vidare. Du kan bara visa upp en dagsform på dig och din häst och du har 5 min på dig. Ibland blir det bra och ibland inte. Det är viktigare att vara nöjd när man tränar för det gör du ju ändå varje dag.

Rider du mkt i ridhus? Börja rida ut mer och kanske hoppa en del. Tränar du mkt galopp, träna travarbetet istället. Rider du korta, intensiva pass - ändra dessa och rid längre och lugnare. O.s.v. om du inte är nöjd med hur det går just nu så måste något ändras för att förbättra situationen. Prova dig fram, ibland är det bättre med en förändring till det sämre (vilket innebär att man vet vad man ska träna på) än ingen förändring alls (=stampar på samma ställe)

Kämpa på så ska du se att det lossnar :)
 
Sv: Toppar och dalar...

Hur man tar sig igenom dalarna beror ju säkert på hur vardagen ser ut, om ridningen är en hobby eller ett yrke, vilken nivåa man rider på etc.

Jag har haft en hel del dalar senaste året med skador på mig själv och hästarna. Mitt sätt har varit att sänka ambitionerna, jobba mer på grunderna och skaffa inspiration och nya ideér genom att åka på intressanta clinics, rida andras hästar (andra raser o stilar) åka på ridresa i Portugal och utöver det rehabilitera och stärka mig själv.
Jag har sänkt kraven på mig själv o hästarna o varit mest noga med att vi är glada och har det trevligt, rider ut mycket på den häst som är fräsch, självklart jobbas han, men inte lika hårt på banan som ute.
 
Sv: Toppar och dalar...

Åh vad jag känner igen mig! Sitter o rider min femåring o känner att ingenting fungerar och det är inte heller kul att rida dressyr
Det jag gjorde var att ge min häst vila efter kvalitetstävlan så att vi båda fick vila upp oss. Sen har vi börjat fokusera på att rida långpass istället, och jag som tidigare inte känt så mycket inspiration under uteritterna började titta åt distansen och när jag började träna lite mer och ha som mål att debutera distans så kändes det kul igen. Genom att rida långa pass och låta hästen "rulla på" i lugnt tempo utan att störa och kämpa så har han hittat en väldigt stabil och trevlig form och trampar på som bara den. Med resultatet att när jag la på dressyrsadeln igen för första gången på över en månad gick det bättre än det gjort sen i somras. Vi fortsätter vår paus från ren dressyrträning och siktar på debut i distans om tre veckor, sen blir det vintervila men redan nu känner jag lite mer sug över huvud taget.

Rådet är helt enkelt - gör nåt helt annat - släpp på kraven o försök hitta glädjen! Om det är i långpass, hoppning, tömkörning eller bara promenader spelar ingen roll, men det måste vara kul! Tvinga dig inte till nåt som du inte vill, det blir inte bra..

Hoppas det snart känns bättre! :)
 
Sv: Toppar och dalar...

Tack alla för tipsen!

Marken har frusit så det är stenhårt ute, så får varva skritturer med inomhusridning. Men kan nog vara så att det har blivit lite mycket krav på mig, så ska försöka ta det lite lugnare ett tag. Alltså bara rida och ha kul!

Men jag hatar verkligen när det blir såhär, brukar bara ha kortare svackor men den här har varit någon månad. Alltså hästen går bra, men tror att det är klivet från lättklass till alltmer msvklass (träningsmässigt) som har gett mig den här svackan...
 
Sv: Toppar och dalar...

Jag antar att dom flesta som rider har sina toppar och svackor, men hur gör ni för att ta er ur svackorna?

Är i en extrem svacka nu, det känns som att jag har ridit i tusen år och ingenting händer, alltså jag blir ju aldrig bättre. Sist jag tävlade så lyckades jag inte ens rida en La3 godkänt, katastrof... jag har ridit i 22 år och lyckas inte ens rida ett lättklass program godkänt? Kanske man får inse att talangen saknas.

Hur gör ni för att peppa er själv? För att ta er ur svackorna och få flyt i ridningen igen?

Det svåra är just att komma från LA till MSV. Då hamnar man lätt i fällan allt känns dåligt. Hästen går emot mer. Man ger fler hjälper så det känns som fler blir fel. Man får prestationsångest. Ser hur "lätt" det går för alla andra osv.:cry:

MEN, det finns alltid ett MEN. Gå igenom protokollet igen, nu med nya MSV ögon. Vad fick du dåligt på, vad berodde det på? Kan det ha att göra med att hästen vet att du kräver mer så den försöker komma undan? Och samtidigt som du har höjt nivån så kanske programträningen blivit lidande?

Det låter ju lite tradigt men det där hänger mer ihop än man kanske tänker på direkt. Tex när du ska in i en skänkelvikning som både du och hästen kan så väl så kanske hästen tror att du ska samla mer och gå in i en öppna eller sluta och blir därför ostadigare i formen än tidigare. I LA där formen är viktig drar då den ostadiga formen ner mer än vad det är positivt att hästen trampar under sig mer.

Men för att kunna starta MSV är det bättre med lite ostadig form och mer undertramp som stärker och bygger upp hästen än en stöpt form.

Försök hitta alla de här små sakerna som du har ändrat i träningen som ökat samlingen och förbättrat er totalt sett men som kanske för tävling på LA nivå drar ner poängen.:idea:
 
Sv: Toppar och dalar...

Ja, det här klivet är nog det största jag har varit med om. Alltså att få den samlingen, styrkan, powern och samtidigt kvalité i rörelserna och lösgjord häst. Man får ju mer motstånd i hästen för det blir ju jobbigare för den också, man får ju sällan motstånd när man tutar runt i halvlåg form i LB.

Har fått barn i våras så jag har varit oridbar från ca januari-maj, men det gjorde gott för hästen att få den pausen och bara gravidridas lite. Efter det gick träningen från klarhet till klarhet och jag har fått mycket mer energi och tryck i honom, men nu tog det som stopp, alltså när det sista ska till för att det ska bli riktigt bra. Det är ju så mycket mer detaljer som ska till än i lättklass.

Mitt mål är att kunna starta MsvC utan några som helst problem till våren och då kunna kvala till MsvB och kunna starta det under hösten. Detta gör mig nog lite stressad, men samtidigt känner jag att jag måste ha ett mål annars bekvämrider jag bara lite och kommer aldrig aldrig någonvart.
 
Sv: Toppar och dalar...

Jag låter det vara. :o

Det låter lite konstigt, kanske, men för mig fungerar det att säga "ok, det går inte så bra just nu" och sedan försöka identifiera anledningarna varför. Oftast räcker det tankearbetet för att komma ur svackan. Just nu VET jag att jag inte rider bra, och så är det med det. Eftersom jag vet varför (min rygg är svag, den enda sadeln som passar hästen är ett rent helvete för mitt bäcken, jag är alltid trött när jag rider) så blir jag inte less på mig själv utan har helt enkelt sänkt kraven för stunden. Jag tror det är viktigt att som ryttare låta både hästen och sig själv ta steg tillbaka när det behövs. All utveckling är ju inte linjär.

(När hästen får hosta av ingen anledning alls och ingen veterinär i världen kan komma på varför brukar jag skylla på att någon har läst besvärjelser över oss. Det går alltid bra att skylla på någon i Slytherin när det inte finns någon annan orsak. :devil:)
 
Sv: Toppar och dalar...

Ja, det här klivet är nog det största jag har varit med om. Alltså att få den samlingen, styrkan, powern och samtidigt kvalité i rörelserna och lösgjord häst. Man får ju mer motstånd i hästen för det blir ju jobbigare för den också, man får ju sällan motstånd när man tutar runt i halvlåg form i LB.

Har fått barn i våras så jag har varit oridbar från ca januari-maj, men det gjorde gott för hästen att få den pausen och bara gravidridas lite. Efter det gick träningen från klarhet till klarhet och jag har fått mycket mer energi och tryck i honom, men nu tog det som stopp, alltså när det sista ska till för att det ska bli riktigt bra. Det är ju så mycket mer detaljer som ska till än i lättklass.

Mitt mål är att kunna starta MsvC utan några som helst problem till våren och då kunna kvala till MsvB och kunna starta det under hösten. Detta gör mig nog lite stressad, men samtidigt känner jag att jag måste ha ett mål annars bekvämrider jag bara lite och kommer aldrig aldrig någonvart.

Hörrö!!! Nu tar vi och tänker igenom situationen igen!

Du har höjt kraven/ hästen går bättre. Du har höjt kraven/ hästen har gått bättre, du har höjt kraven/ hästen har gått bättre, sen gör du en start och världen rasar samman. Stop!

När man bygger upp höjer man kraven och ökar samlingen. Det har du lyckats med.

När man tävlar måste man precisionsträna. Anledningen till att man kan börja precisionsträna är att hästen är så väl grundtränad att man kan "strunta" i den när man ska få till rörelserna på träning så de fungerar på tävlingen också. Det har du missat men det kan du göra efter vintervilan.

Just nu tror jag du ska ge hästen 4 dagars vila och sen träna vidare som du gjort. Steget upp är lika stort för dig som för hästen, glöm inte att ge dig själv tid för återhämtning och analys:idea:

Efter 4 dagar utan ridning kommer du vara sugen igen och vilja fortsätta mot MsvC och B. Glöm LA.

Seså njut av den träningsmässiga höjningen du gjort sedan i maj och ta sikte på våren och MsvC
:banana::banana::banana:
 
Sv: Toppar och dalar...

När det går dåligt för mig longerar jag och lallar i skogen. Samlar motivation genom att titta på annan ridning och letar gärna upp clincs osv:).

Sen brukar jag tänka på vad Patrick Kittel skrev i sin blogg i Ridsport. Han hade på helgen tävlat GP och det hade gått toppen, dagen efter skulle han bara rida genom Toy Story innan han skulle iväg på nästa äventyr. Han fick inget att fungera så han travade bara runt och red lätt utan några större krav. Det är verkligen en tröst för mig att även dom stora ryttarna har dåliga dagar!
 
Sv: Toppar och dalar...

Fast när man kommit in i en svacka tror jag många gör felet att fortsätta nöta! Jag måste släppa det helt ett tag, kanske rida ut lite mer, köra cavaletti, hoppa, ut och fräsa i galopp o liknande. Sen träna, antingen få ridhjälp så att jag sen kan få känna HUR de ska vara eller bara se hur det ska se ut och försöka hitta känslan.
Det blir sällan bättre för att man toknöter när man inte hittar känslan, när man dessutom är halvt uppgiven från början och förväntar sig att det kommer gå dåligt - då går det dåligt!
Att pausa en vecka och "busrida" är vad jag brukar göra och det funkar för mig.
 
Sv: Toppar och dalar...

Jag brukar "byta inriktning" när jag eller hästen tappar motivationen. Har en häst som lär sig saker i väldigt stora hack (fungerar inte alls ett långt tag, plötsligt fattar hon och det fungerar jättebra, sen blir nästa sak lite jobbig ett tag till hon fattar osv.) Just nu har vi fastnat lite i dressyren och tappat glädjen så nu har hon fått bli hopphäst på dispens, tycker det är skitkul och bytena som hon absolut vägrade göra lugnt och balanserat i dressyren fungerar kanon tex. "Tyvärr" visar hon väl sig lite väl duktig och hindren är redan alldeles för höga för mig (som inte alls har samma hopptalang som hästen :grin:) och folk börjar putta på mig och hinta att vi ska tävla så nu får hon snart återgå till mer dressyrtränande så ingen får för sig saker. Självklart hoppar jag även i normala fall men har aldrig tränat seriös som vi gjort nu och har knappt ridit ett pass på banan utan att det har varit några bommar/cavaletti och tror det varit nyttigt för vi har verkligen börjat hitta känslan i galoppen som alltid varit problemet innan. Ägnar mig även massor åt tömkörning och en del western när andan faller på förutom "ponnybus" på galoppvallen.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 955
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 546
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 029
Senast: _Taggis_
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 638
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp