Toppryttaren hamnade i hatstorm efter video om hästens ben

Det är skillnad på hage och hage också. En här har hästarna en och en i pyttesmå rasthagar, eller hagar är helt fel ord för de är verkligen absolut minimum i storlek och nog på gränsen till att vara tillåtna och det är ändå en jordbrukare med god tillgång till åkermark. Jag har alltid undrat varför hålla på med hästar om man vill hålla dem så snålt.
 
Jag tycker det verkar vara ett oerhört korkat inlägg hon gjort - och som stödjer teorin att hästkunskapen är så urholkad att den är nästan utrotad i internationell toppsport av idag. Och att hästarna inte får gå i hage är så sorgligt att det gör ont. Men näthat känns inte riktigt som rätt väg att gå.

Att sedan tidningarna gör en stor affär av det här känns oxå sådär. Å ena sidan "å stackars lilla näthatade ryttare" å andra sidan "hästkunskap på redaktionen är lika med noll komma noll noll noll". De hjälper ju indirekt till att normalisera det faktum att hästarna inte går ute i hagar som normala hästar gör!
 
─ Kommentarerna förvandlades till rena giftet. Jag hade aldrig trott att det skulle bli så polariserat.
─ Om någon hade sagt: ”Intressant, hur kommer det sig?” och velat lyssna på svaret hade det varit annorlunda, men jag tror att de flesta vill bevisa att de vet mer om hästar än vad jag gör.

Så man skulle ha alltså frågat artigt och vänligt, och då skulle hon kunnat förklara att hästar inte behöver få röra sig helt fritt.
Insikten att " Oj, jag kanske ändå inte behandlar mina hästar som levande varelser" lyser helt med sin frånvaro.
En hatstorm här gör ingenting annat än att människan kan sätta på sig offerkofta tyvärr.
 
Så himla tråkigt att man inte ser till det psykiska och hästens andra behov än endast rörelse.
Ridning är väl en av de största egotripper som finns. Om vi ska syssla med det får vi ju se till att hålla häst på ett sätt som är sunt och trevligt för dem. Ett sätt där de får sina behov tillfredställda..
 
De har ju förekommit i Sverige med att hästarna aldrig fick gå ut. Besökt en sådan gård för sisådär en 8~9 år sedan. Blev både chockad och ledsen. Skrittmaskin är inte för mig ett alternativ till hage. Visst går min tävlingshäst i mindre hage på vintern än på sommaren, men han kan röra sig i alla gångarter och busa bäst han vill 😉 Han kan gå ut i morgon dag och skada sig men så är de för alla. Han kommer ofta in med små sår och annat efter ha busat runt.
 
Det vore faktiskt intressant att se statistik på skador i box/minihage vs större hage med bra staket och underlag. Rent spontant känns det som ett större problem att ha hästen instängd konstant med väggar/galler/staket nära som den kan fastna i eller skrapa sig på än med skydd på ute i en rejält tilltagen hage med bra underlag (förutsatt att hästen är van att få vara ute då). Mina hästar har aldrig skadat sig nämnvärt ute och de går ändå i skogshagar på ett par hektar med ordentligt varierande underlag, däremot så har jag haft två som rullat fast och en som fått ett hyfsat rejält sår när de varit inne i boxen trots att boxarna är rejält tilltagna och godkända på alla vis. Pga det är jag mer rädd för skador när hästarna är inne än ute....

Att man kanske är orolig för skador på sin dyra tävlingshäst och därför inte vill att den ska gå med andra hästar köper jag väl ändå till viss del men har man råd med en häst för miljonbelopp så kanske man kan ha råd med en miniponny som sällskap också tänker jag.
 
Senast ändrad:
Risken för skador för en häst som går med andra hästar den kommer överens med och om det det finns bete i hagen är nog minimal. De jag sett som råkat ut för skador är de som gått själv och försökt ta sig till andra hästar eller till gräs om det saknats i hagen samt om flocken inte varit harmonisk och det blivit bråk mellan hästarna. Aldrig annars.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dani G Waldman, bröderna Philippaerts och Geir Gulliksen är toppryttarna som hittills blivit utfrågade i Global Champions Tour TV...
Svar
0
· Visningar
265
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 814
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: cassiopeja
·
M
Hästmänniskan Måste bara fråga vad ni anser om detta som hände i natt hos fodervärden till min ena shettis. Jag och fodervärden diskuterade detta som...
2
Svar
33
· Visningar
3 474
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp