Toppryttaren hamnade i hatstorm efter video om hästens ben

Fast vad definiera du som en skada?
Allt från småsår som inte ställer till med bekymmer till rejäla sårskador (eller annat) som kräver veterinärvård och lång läketid. Och allt däremellan.

/ägare till en sån där som upprepat skadar sig. Minst en omfattande skada per år sedan hon föddes (alltså som krävt upprepade veterinärbesök och lång rehabtid) plus alla andra skador som läker mer eller mindre snabbt..
 
Min häst som exempel på att det finns oturshästar. Är uppfödd med mkt utevistelse i stora bra hagar.

- fastnade i staket (eller om det var höhäcken?) och fick stor sårskada vid 1 års ålder
- fastnade i staket med annat ben och fick ännu större sårskada vid två års ålder
- vrickade sig i hagen och skadade sena och ligament vid 3 års ålder (9 månaders konvalescent)
- hematom och stor sårskada efter smäll från annan häst vid 3,5 års ålder
- sparkade sig själv på benet och fick ett överben vid 4 års ålder (7 månaders konvalescenttid hittills)
- är nu 5 år och har förvisats till liten platt hage

Mellan dessa (hon har alltså inte hunnit vara igång särakilt många månader mellan varje skada sedan hon reds in) har det varit många småsår som varit helt okomplicerade men också en del sår som inte varit komplicerade i sig men som ändå krävt en del sårvård och uppehåll från arbete.
 
Folk som inte sett henne härja omkring får panik och tror att hon ska gå omkull när hon rejsar på, jag har lärt mig att hon har god kroppskontroll och klarar de mest tokiga svängar och skutt utan att falla. Tilläggas kan att hon är håller formen bra även under vila :)
Så skönt att sitta på en sådan häst; att veta att hästen har koll på var den sätter hovarna och har balans även i hög fart och svår terräng. Då kan en själv bara koncentrera sig på att inte störa.
 
Utomlands är det VÄLDIGT vanligt att tävlingshästar aldrig får gå i någon hage. Förstår inte att folk blir så chockad. När jag jobbade i Tyskland så gick våra hästar aldrig i hagen. Det fanns hagar men dom användes bara någon timme i veckan på sommaren av en tjej som stod inackorderad hos oss och det slutade alltid i tappskor eftersom hästarna kutade runt som galna.

Det finns många stall som inte har några hagar alls utan gården består av ridhus, stall och utebana samt skrittmaskin.

Hobbyryttare har däremot väldigt ofta hagar eller till och med lösdrift.

Alla eliteryttare har hästarna inne med undantag för skrittmaskin/band, longering, ridning och hand walk.

Sverige är väl det land där majoriteten faktiskt har hagar till sina elitehästar.


Jag köpte en häst från Tyskland som inte hade gått o hage förr och hon blev sönderstressad av att gå i stor hage och kunde inte gå med andra hästar heller eftersom hon var alldeles för elak och risken för brutna ben eller stora sparkskador var för stor. Slutade med att hon fick gå ut i liten hage för där kunde hon inte springa tills hon stupade så fort någonting läskigt dök upp.

Hon hade sprungit omkull två gånger i stora hagen och hade ständigt sår på benen och blev sned pga att hon sprang omkull. Gick inte ha henne i sån hage.
 
Senast ändrad:
Utomlands är det VÄLDIGT vanligt att tävlingshästar aldrig får gå i någon hage. Förstår inte att folk blir så chockad. När jag jobbade i Tyskland så gick våra hästar aldrig i hagen. Det fanns hagar men dom användes bara någon timme i veckan på sommaren av en tjej som stod inackorderad hos oss och det slutade alltid i tappskor eftersom hästarna kutade runt som galna.

Det finns många stall som inte har några hagar alls utan gården består av ridhus, stall och utebana samt skrittmaskin.

Hobbyryttare har däremot väldigt ofta hagar eller till och med lösdrift.

Alla eliteryttare har hästarna inne med undantag för skrittmaskin/band, longering, ridning och hand walk.

Sverige är väl det land där majoriteten faktiskt har hagar till sina elitehästar.

Så oerhört sorgligt! :(
 
Utomlands är det VÄLDIGT vanligt att tävlingshästar aldrig får gå i någon hage. Förstår inte att folk blir så chockad. När jag jobbade i Tyskland så gick våra hästar aldrig i hagen. Det fanns hagar men dom användes bara någon timme i veckan på sommaren av en tjej som stod inackorderad hos oss och det slutade alltid i tappskor eftersom hästarna kutade runt som galna.

Det finns många stall som inte har några hagar alls utan gården består av ridhus, stall och utebana samt skrittmaskin.

Hobbyryttare har däremot väldigt ofta hagar eller till och med lösdrift.

Alla eliteryttare har hästarna inne med undantag för skrittmaskin/band, longering, ridning och hand walk.

Sverige är väl det land där majoriteten faktiskt har hagar till sina elitehästar.
Stackars hästar. Fruktansvärt att utnyttja djur på det sättet.
 
Stackars hästar. Fruktansvärt att utnyttja djur på det sättet.
Å andra sidan så vet dom inget annat. Som med min häst så var det ett under att hon inte bröt benen när jag försökte få henne att gå i stor kuperad hage. Det gick inte helt enkelt hon blev så stressad att hon var genomblöt och slog sig. Hon sprang runt, runt, runt i skengalopp. Har inte kvar den hästen men där såg man tydligt att hon skulle må betydligt bättre i sin box vilket inte var ett alternativ på det stall jag stod på såklart.
 
Å andra sidan så vet dom inget annat. Som med min häst så var det ett under att hon inte bröt benen när jag försökte få henne att gå i stor kuperad hage. Det gick inte helt enkelt hon blev så stressad att hon var genomblöt och slog sig. Hon sprang runt, runt, runt i skengalopp. Har inte kvar den hästen men där såg man tydligt att hon skulle må betydligt bättre i sin box vilket inte var ett alternativ på det stall jag stod på såklart.

Men det är ju ett beteende som människan skapat genom att hålla hästen på ett för hästen otroligt onaturligt sätt.
 
Å andra sidan så vet dom inget annat. Som med min häst så var det ett under att hon inte bröt benen när jag försökte få henne att gå i stor kuperad hage. Det gick inte helt enkelt hon blev så stressad att hon var genomblöt och slog sig. Hon sprang runt, runt, runt i skengalopp. Har inte kvar den hästen men där såg man tydligt att hon skulle må betydligt bättre i sin box vilket inte var ett alternativ på det stall jag stod på såklart.
Även när hon gick med andra hästar i en flock hon trivdes i?
 
Även när hon gick med andra hästar i en flock hon trivdes i?
Vi hade 2 stoflockar och det gick inte eftersom hon sparkade mot alla hästar som kom för nära. Ingen ville vara försökskanin, vilket jag kan förstå. Hon var 8 när jag köpte henne och hade aldrig gått med andra hästar och var en diva på det.
 
Tycker det är jätte bra att folk reagerar på att folk inte har sina hästar ute i hage. Det är ett steg i rätt riktning!
Finns flera kändisar som har hästarna ute i hage med kompis som det går jätte bra för(till och med skor av). 😍
Jag själv har slutat följa personen som ts handlar om.
Menar du Peder? Hans topphästar går väl inte alls med andra hästar. Allan går ensam i hagen tex.
 
Nej nej nej alla toppryttare har inte sina hästar på stall enbart. Steve Guerdat tex är väldigt noga med att hela tiden påpeka vikten av att hästarna får vara hästar i hagar trots att han vad jag vet är ganska så framgångsrik
Inte alla, men majoriteten.
Steve tänker outside the box, även Peder. Steve är en riktig hästkarl, men kollar du dom flesta andra toppryttarna så är det tyvärr ofta så med inga hagar och det är ingenting folk reagerar över i Tyskland. Inte vad jag märkt under min tid där iallafall. Det var snarare regel än undantag. Som i vårt stall där det fanns fina gräshagar, men dom stod bara tomma eller så hand walkade man med hästarna där för att dom skulle få äta gräs.
 
Inte alla, men majoriteten.
Steve tänker outside the box, även Peder. Steve är en riktig hästkarl, men kollar du dom flesta andra toppryttarna så är det tyvärr ofta så med inga hagar och det är ingenting folk reagerar över i Tyskland. Inte vad jag märkt under min tid där iallafall. Det var snarare regel än undantag. Som i vårt stall där det fanns fina gräshagar, men dom stod bara tomma eller så hand walkade man med hästarna där för att dom skulle få äta gräs.
Jag har inte skrivit att alla går ute, skriver att inte alla har hästarna inne hela tiden. Det går långsamt och sakta framåt även på högre nivåer och ju mer folk reagerar som dom gjort när hon nu la ut det inlägget ju bättre är det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dani G Waldman, bröderna Philippaerts och Geir Gulliksen är toppryttarna som hittills blivit utfrågade i Global Champions Tour TV...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 925
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
M
Hästmänniskan Måste bara fråga vad ni anser om detta som hände i natt hos fodervärden till min ena shettis. Jag och fodervärden diskuterade detta som...
2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp