Zoya

Trådstartare
Ja, hur definierar just ni en toppstam? Förstår att det är subjektivt men så där på ett ungefär?

Funderade på detta eftersom en bekant till mig ska sälja sin häst och i annonsen har hon skrivit att hästen har en "absolut toppstam" medans jag själv tycker att stammen är väldigt medioker gammelsvensk :cool: inget speciellt alls liksom. mamman har inte tävlat och inga resultat finns från tester heller, varken hos mamman eller dennes avkommor.
 
Sv: Toppstam?

Det skiljer sig så mycket vad folk tycker... Men man tycker ju att det borde vara föräldrar som visat sig nedärva goda egenskaper för tävlingsgrenen, ligga högt i blup alltså.
 
Sv: Toppstam?

Ja, det är ju så jag också tycker. Vad gäller min bekant så anar jag att hon tycker så bara för att hennes häst har en s.k modehingst (den tidens) som pappa :p
 
Sv: Toppstam?

Vet inte om det var din bekants annons jag såg nyss, men det var tydligen toppstam. Pappan är svensk "medelklassare", både morfar och morfarsfar är sänkta till C, mamman varken tävlad eller visad.

Hur tänkte de där? Toppstam för mig är till exempel internationella topphingstar i kombination med ett möderne som presterat självt eller producerat goda tävlingshästar.
 
Sv: Toppstam?

Detta har faktiskt jag också funderat över och tycker det är roligt att få veta hur andra tänker kring detta.
Toppstam för mig är antingen att båda föräldrarna har utfört OTROLIGT goda tävlingsprestationer, (Grand prix-klasser med placeringar och vinster eller rentav deltagande i VM eller OS)
eller att stammen på både stoets och hingstens sida har fått fram många avkommor som har visat sig prestera fantastiskt bra i höga klasser, på 3-årstest eller som avelshästar.
Men jag har ju liksom aldrig hört någon "synonym" till begreppet "toppstam" så jag vet inte om jag har rätt eller inte.. :bump:
 
Sv: Toppstam?

Jag tycker att det är bättre att skriva ut stammen så får läsaren göra sig sin egen uppfattning. Många av oss har ju favoritstammar respektive såna vi inte gillar alls.
Och det som vissa anser är en medioker dussinstam kanske är precis vad någon annan letar efter.

För att svara på frågan så är en toppstam för mig ett möderne som har lämnat framstående hästar i flera generationer kombinerat med goda hingstar.
 
Sv: Toppstam?

Nej, inga sänkta hingstar här men mamman är inte tävlad eller visad. I princip bara röda staplar i blup.
 
Sv: Toppstam?

Sen ser jag ofta annonser från samma stuteri där man alltid poängterar att man har "sex generationer ELIT på mödernet". Då är det ju lätt att tro att det är stolinjen som innehåller all denna elit. Men man har räknat med både hingstar och deras mödrar.

Jag menar, hur vanligt är det inte att en godkänd hingsts mor är elit? Räknade på skoj på lite helt vanliga halvblod jag känner, de fick lätt ihop fler elit om man räknade så.

Eller är det bara jag som tycker det är konstigt?
 
Sv: Toppstam?

"Sex generationen Elit på mödernet" tolkar jag precis som dig - att det är stolinjen(=mödernet) till den aktuella hästen som innehar dom Elit-premieringarna och inte utblandat över hela stammen...

*kl*
En toppstam är för mig (liksom tidigare talare) en stam med stora framträdande prestationer på både fädernets och mödernets sida, gärna ett antal generationer bakåt, och som visat prov på att förärva talangerna vidare. Golden Cross-stammar även inräknat för min del.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 067
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 050
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej ! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har börjat söka medryttarhäst eller ja jag ska lägga ut en annons snart och undrar lite vart...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 008
Senast: Signe9
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 625
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp