Tori/Toric

H

HoppFantasten

Någon som vet mer om rasen än vad jag gör? :confused: Min sköthäst är nämligen Tori, Lummi :love: heter hon, född 1991, e. Lazer u. Mummi ue. Maru.
Vet ni något om dem hästarna eller om rasen så väntar jag på era svar! :idea:
 
Tori är en estnisk hästras från Tori-stuteriet i södra delen av Estland.

Deagens tori finns i tre modeller, en väldigt tung och kraftig som är rejälare än ardennrar, en mellanmodell som är åt nordsvensk-hållet, och en lättare ridhästmodell som ser ut som en modern ridhäst.
 
Rasen heter Tori (inte Toric)
Lazer och Maru har jag bilder på (jag tror jag har skickat dom till dej)
Mer information om rasen kommer snart på min hemsida (så snart jag fått tummen ur och skrivit in den) ;)

:D :rofl: :D
 
Tack för länken :bow:

Har själv varit på ridläger i Estland två år och ridit Toris av olika modeller! De är underbart trevliga hästar :) Nästa år tänker vi besöka Tori-stuteriet, så det var intressant att få tips om ett stuteri till!!!
 
Nja.....något stuteri har jag inte.
:D
Bara ett helt underbart Tori sto.
:love:
Men jag åker gärna med dej och rider Tori hästar nästa gång du ska dit.


:D :rofl: :D
 
Det var hon som skrivit innan dig som hade en länk till ett stuteri :)

Jag och en kompis har varit på Sassi Talu i två somrar. Det ligger utanför Pärnu, bara mindre än tio mil från Tori-stuteriet! Men eftersom vägarna inte är så bra :( tar det litet tid att åka dit..
 
Hej !

Jag har en underbar tori valack av "ridmodellen" :love:
Fantastiskare häst får man leta efter!! :banana: :banana:
 
Sv: Tori/Toric

Lever Lummi fortfarande. Fick ett mejl från ridskolan att hon skulle tas bort. Berättade det för en tjejkompis som nyss köpt en hingst från Estland att hon skulle ringa dit för att kanske kunna köpa henne som avelssto, men det gick inte.
Vill ni veta lite mer kan ni också gå in på
www. breeding.ee
Där finns det lite fakta på engelska
Vi håller faktist nu på att starta en torirasförening i Sverige och söker därför ägare till Torihästar. 35 st har vi hittat hittills men det finns fler. Ex Farle! Vilken ridskola äger henne? Min Tiiu (Favora) är släkt med henne. Hennes farfar är Fanfaar. Hennes uppfödare är Jüri Mets. Har träffat honom men han kan ingen engelska, hans dotter fick översätta.
Om ni behöver hjälp med stamtavlor är det bättre att höra av sig till estniska avelsförbundet www.ehs.ee än till Ute på Hargu Talu.
Själv har jag 11 st, varav 3 dräktiga ston.
Ni får gärna höra av er till mig om det ngt ni undrar över . Det jag inte vet kan ta reda på genom mina kontakter i Estland.
 
Sv: Tori/Toric

Såg just nu att första tråden var startad 2003, klart Lummi levde då. Sorry om jag strödde salt i såren :(
 
Sv: Tori/Toric

Det finns 3 stycken toris här där jag bor i alla fall. Förutom Farle så finns det 2 valacker, Poseidon & Pampiir. :)

Har försökt få tag i Jüri för information om Farle och Fanfaar. :)
Har alltid undrat hur hennes föräldrar har sett ut.

Du får jättegärna visa bilder på dina hästar. :)

Ridskolan som äger Farle är Kalix Ryttarförening. (www.krf.ggc.se)
 
Sv: Tori/Toric

Farle såg verkligen ut som en Tori, liknar min Vintset. Hittade dock inte Pampiir. Ang Poseidon stod att han var hannovranare. Premium är en ren hannovranare som är godkänd i Toriaveln. Jag hittade en Landa i mina böcker m nr 23 799 T. Jag har en sondotter till Premium och hon och Poseidon är lite lika. När jag hälsade på Jüri träffade jag Fanfaar. Jag har en bild som jag kan försöka scanna och sen skicka till dig. Gå in på min hemsida så kan du också se resten av mina hästar www.stockholmskusken.se
 
Sv: Tori/Toric

Ja, det är den detaljen som är härlig med henne, att hon är rastypisk, som jag förstått det. :)

http://sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=347308
Här finns Papmpiir.
Och här är bilder:
www.pixbox.se/alb66726

Ja, Poseidon är ju tori, enligt mig. :)
Just på grund av hans mamma och Premiums godkännande inom toriaveln.

Premuim verkar ha präglat sina avkommor.
Har sett flertalet hästar efter han som har en speciell huvudform och snälla ögon. :)

Skulle vara jättesnällt om du kunde fixa en bild på Fanfaar! :)
 
Sv: Tori/Toric

Tack för hjälpen. Nu har jag hittat 3 torisar till. Vilket är jätteroligt! Har mejlat till Kalix Ryttarförening också, får se om dem hör av sig. Ska lämna bilden till pappa som har scannern så kanske jag kan skicka en bild till dig om några dar.
 
Sv: Tori/Toric

Det kan ha kommit över flera samtidigt som de andra. Har ingen direkt koll på det. :)

Jättesnällt av dig! :)
 
Sv: Tori/Toric

Hon togs bort idag :cry: :cry:
Jag slutade dock sköta henne för 2 år sedan men hon har alltid haft en plats i mitt hjärta, sån underbar häst :love:
Den enda ridskolehästen som har haft en sån plats hos mig.. :(
 
Sv: Tori/Toric

Igår;

4894095.jpg


4894093.jpg


4894094.jpg


För några veckor sedan;

4894098.jpg


4894096.jpg


4894097.jpg
 
Sv: Tori/Toric

Jag hoppas du inte tog illa upp att skrev om Lummi. Jag borde ha kollat datumet innan jag skrev något. Det var inte min mening. Jag vet hur ont det gör när en häst går bort. Alltför väl....:cry:
 
Sv: Tori/Toric

Råkade nu idag hitta en avkomma till Farle... Jag tycker att hon blir mer och mer spännande! :banana:
 

Liknande trådar

Avel Undrar om någon här hört/vet något om hingsten Regress, en westfalisk hingst född -72. Härstamning e: Remus I u: Freia. Tycker det är...
Svar
2
· Visningar
649
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp