Bukefalos 28 år!

Torka blodpudding?

Bison

Trådstartare
Har lästa här att flera gjort det.
Mina doggar älskar blodpudding, iaf när den är färsk eller vad man ska säga. Jag som försöker vara nog med vad jag er, att de inte ska innhella massa konstigt vara svenskt osv tycker att det vore perfekt att ge det,
Men till frågan, hur gör man?
Hur många grader, hur lång till? Nedre delen av ugnen, eller övre, i mitten? Varmluft eller vanlig värme?
Hur stora bitar? Kan man torka allt på en gång eller är det bättre att ta lite i taget o frysa in resten?
Hur länge står den sig sien när det är torkat och klart?
Tack, tack, tack :D
 
Sv: Torka blodpudding?

Saxat från nätet:

"BLODPUDDING-GODIS:

Dela färdigköpt blodpudding i små tärningar. Torka tärningarna i cirka 80-90 graders värme i ugnen. Ta ut dem efter cirka 45 minuter, när de är genomtorra. Ha ugnsluckan lite på glänt under torkningen så att fukten försvinner. Ett smaskigt godis som inte kladdar!"
 
Sv: Torka blodpudding?

Jag har gjort något liknande som ovan, dvs 100 grader i 30-45 minuter. Mina gillar när de är lite mjuka inne!

En vecka i kylen är inga bekymmer. Jag fryser in de färdigbakade i lagom stora förpackningar som jag sen kan ta fram, på så sätt kan man göra mycket på en gång men inte oroa sig över att det blir dåligt i kylen :)

Jag har skurit tunna, tunna skivor som jag sedan tärnat, beror lite på vad man har för hund - den lilla här hemma tycker de små är tillräckligt medan flatten undrar vad det där lilla va och om han verkligen fick något?! ;)
 
Sv: Torka blodpudding?

tack, tack :)
Har vaeit och köpt två paket, fem kronor styck :D här ska torkas!
 
Sv: Torka blodpudding?

Och jag gör på ett annat sätt :)
skär blodpuddingen i tunna skivor,lägg på bakpapper,torka under natten på ca 50grader.
Dagen efter bryter jag dom torra skivorna i lämpliga bitar och förvara dom i en burk (i rumstemp)
 
Sv: Torka blodpudding?

ska pröva det oxå och se vad som blir bäst. Blev en väldig massa när man började skära :p
 
Sv: Torka blodpudding?

Glömde puddingen en gång, drog ut stenhårda små kuber efter typ två timmar. Tänkte först slänga, men att de var stenhårda bekom inte hunden ett spår, plus att det gick att förvara framme.
 
Sv: Torka blodpudding?

Jag torkar småbitar på ca 50 grader i ungefär 3-4 timmar i ugnen. Håller flera veckor om man förvarar dom i en plastpåse :)
 
Sv: Torka blodpudding?

nu är mina tärningar inne i 80-90 grader, haft dom inne ca 40 min. Men de är endast torra på ytan.
 
Sv: Torka blodpudding?

Jag skar stavar, hade dem i mitten av ugnen i 100 grader drygt en timma med luckan lite öppen.
De blev torra på utsidan med en mjuk kärna. Smaskens tyckte hundarna. Packade i små påsar och frös in. Har framme i lufttät burk och bryter i bitar.
 
Sv: Torka blodpudding?

När jag tokar blodpudding torkar jag så de bara är torra på ytan. Sedan slämger jag in allt i frysen. Jag delar på bitarna i påsen under frysningen så fryser de inte ihop. Enklt att ta det mannnehöver och de tinar jättefort. Jag gör samma sak med grillkorv (men jag torkar den inte innan), kycklinglever och -hjärta.
 
Sv: Torka blodpudding?

Jag är inte särskilt orolig när det rör sig om så små mängder.
 
Sv: Torka blodpudding?

Ingen öl och inte mer kryddor än i tex falukorv.
Jag ger det vid tillfällen då det behövs ngt extra smaskens, tex vid möten med stora skällhundar. Då duger inga torra tråkkex.
 
Sv: Torka blodpudding?

Det var riktigt populärt här hemma. Kanonbra idé för extra gott godis vid sådana tillfällen som du beskriver.
 
Sv: Torka blodpudding?

KL

Jag låter mina små tärningar ligga tills dom är torra och kladdfria på ytan men fortfarande mjuka på insidan. Växlar mellan öppen och stängd lucka, 80-90 grader vid stängd lucka och ca 120 grader vid öppen lucka. Rör om då och då. Dom har då lyckats motivera min hund att skvallra bättre vid hundmöten ;)

Men detdär med att det skulle vara dåligt för hundar har jag aldrig hört innan.. Någon som vet nåt mer om det?
 
Sv: Torka blodpudding?

Men detdär med att det skulle vara dåligt för hundar har jag aldrig hört innan.. Någon som vet nåt mer om det?

Vallhund har några länkar hon brukar lägga upp när lök kommer på tal. Men enkelt uttryckt: lök ger hundar blodbrist (kan påverka fler kroppssystem också, minns dock inte). Har inte forskat djupare i hur mycket lök som behövs för att blodvärdet ska sjunka eller hur mycket blodvärdet behöver sjunka för att påverka hunden, så det vet jag inte. Ger mina hundar köttbullar med jämna mellanrum (som innehåller lök) och kommer, inspirerad av denna tråd, även att torka blodpudding. Tänker mig att de små mägnder jag ger inte är något större bekymmer, men jag kan ha fel. Inget som märks på hundarna i nuläget iaf.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 196
Senast: DeadSerious
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 601
Senast: Brandgul
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 473
Senast: Disen
·
R
Övr. Katt Jag måste bara berätta om min lilla fröken för hon är bara så underbar. Det började i morse då jag upptäckte att hon såg ofantligt...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp