Torka kofta

BernT

Trådstartare
Behöver hjälp, tvättade en kofta på handtvättsprogram, men när jag tog ut den ur maskinen (0530 imorse) så var den såå blöt. La den på en torkställning att torka men vid 18 var den fortfarande dyngsur. La den för några timmar sen på badrumsgolvet (golvvärme, och rent haha) men den är jätteblöt fortfarande. Den får absolut inte torktumlas och bara plantorka. Hur ska jag torka den? För att göra saken bättre var den skitdyr 😫 kan jag föna den torr? Eller blir den förstörd då? Den är supertung när den är blöt så därför ska den inte hängtorka för då kommer den bli skitful i formen.
 
Behöver hjälp, tvättade en kofta på handtvättsprogram, men när jag tog ut den ur maskinen (0530 imorse) så var den såå blöt. La den på en torkställning att torka men vid 18 var den fortfarande dyngsur. La den för några timmar sen på badrumsgolvet (golvvärme, och rent haha) men den är jätteblöt fortfarande. Den får absolut inte torktumlas och bara plantorka. Hur ska jag torka den? För att göra saken bättre var den skitdyr 😫 kan jag föna den torr? Eller blir den förstörd då? Den är supertung när den är blöt så därför ska den inte hängtorka för då kommer den bli skitful i formen.
Brukar lägga en handduk under/över liggandes på torkställning.
 
Tack för tipsen! Gick att pressa ut en del vatten 😅 har lagt den på en handduk på torkställningen och ställt i badrummet och stängt dörren, brukar bli väldigt varmt därinne då. Ska aldrig tvätta den där koftan igen..
 
Tack för tipsen! Gick att pressa ut en del vatten 😅 har lagt den på en handduk på torkställningen och ställt i badrummet och stängt dörren, brukar bli väldigt varmt därinne då. Ska aldrig tvätta den där koftan igen..
Då torkar den som du gjort nu.
När du la den på golvet hade inte vattnet någonstans att ta vägen än uppåt, avdunstning och då tar det mycket längre tid än om det är mer luft även underifrån.
Såklart kan du tvätta den fler gånger men bara veta att oavsett går det inte på en kafferast att få koftan torr :laugh:
Jag har flera dylika plagg som är supersköna och varma men tar 100 år på sig att få torra.......
 
Då torkar den som du gjort nu.
När du la den på golvet hade inte vattnet någonstans att ta vägen än uppåt, avdunstning och då tar det mycket längre tid än om det är mer luft även underifrån.
Såklart kan du tvätta den fler gånger men bara veta att oavsett går det inte på en kafferast att få koftan torr :laugh:
Jag har flera dylika plagg som är supersköna och varma men tar 100 år på sig att få torra.......
Den är fortfarande inte torr 😂 jag har fönat den en bra stund också. Nu kör jag annat i torktumlaren så Då blir det ju varmt i badrummet så då ska väl koftan få en skjuts på vägen. Värsta fall får jag väl ta på mig den och torka med kroppsvärme 😆
 
Den är fortfarande inte torr 😂 jag har fönat den en bra stund också. Nu kör jag annat i torktumlaren så Då blir det ju varmt i badrummet så då ska väl koftan få en skjuts på vägen. Värsta fall får jag väl ta på mig den och torka med kroppsvärme 😆


Har du bråttom?

En tjock ylleofta kan ta mer än ett dygn att bli torr. Men oftast har en väl andra kläder att ha på under tiden?

Och, det är inte bara värme som ska till; Att sätta på torktumlaren med annan tvätt och stänga dörren leder ju till ökad luftfuktighet, och då tar torkning längre tid.

Föna låter väl inte som en hit heller. Hoppas du inte gjorde det med värme på.
 
Har er förening någon gemensam tvättstuga med torkskåp? I så fall skulle jag lägga in den där på lägsta temperaturen, torkskåp är världens bästa grej till svårtorkade plagg. Som sagts innan så krävs det ju att fukten förs bort, bara värme räcker inte.
 
Tack för tipsen! Gick att pressa ut en del vatten 😅 har lagt den på en handduk på torkställningen och ställt i badrummet och stängt dörren, brukar bli väldigt varmt därinne då. Ska aldrig tvätta den där koftan igen..

Tycker grejer torkar mycket sämre om jag stänger in dom. Dessutom kan de börja lukta illa eller lukta unket så fort de blir varma när jag har dem på mig.
 
Såna saker lägger jag mellan två handdukar och går/hoppar på för att få ut vattnet. Ev får man byta handdukar för att få ut vattnet. Sen torkar de lika snabbt som annan tvätt om man hänger/lägger dem på tork.
 
Som många andra säger. Pressa ur överflödigt vatten och sen lägga platt och luftigt. Antingen på en tjock handduk eller på en torkställning så att fukten har någonstans att ta vägen.
 
Jag hänger ulltröjan först dubbelvikt över badkarskanten en stund så att det mesta vattnet rinner av, kramar sedan nederkanten lätt innan jag lägger den utbredd på ett badlakan och rullar sedan ihop lakan och tröja och trycker hårt. Efter det lägger jag den plant i den form tröjan skall ha på en torr badhandduk framför en luftavfuktare, alternativt plant på ett torkgaller.
 
Den är torr nu! Haha ja självklart har jag andra kläder att ha på mig (vad är det ens för fråga lol) men var orolig att den skulle börja lukta illa om den inte torkade ordentligt. Gjorde susen att ha den i badrummet när torktumlaren var på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp