Torka och graviditet de åtalades förklaring till vanvård av hästar

Tidigare i veckan hölls rättegången mot det par som har åtalats, misstänkta för grovt djurskyddsbrott, efter att flera grovt vanvårdade hästar hittats på deras gård på Åland.
 
Jösses, jag vet flera som inte fick tag i foder här i Sverige när torkan var som sålde sina hästar alternativt var tvungna att avliva dom. Så det där känns bara som en dålig bortförklaring, får väl innerligt hoppas de inte behandlar sina framtida barn likadant bara....
 
Kan man inte fixa foder får man väl för fasen avliva hästarna innan de lider.
Om man har tid och ork att gräva ner hästar som dött kunde man väl lagt den tiden och energin på att ta hand om dem innan det gick så långt.
Usch, så rubbat! Torkan drabbade ju många. Men är man inte empatistörd löser man ju situationen så att djuren inte behöver lida.
 
Kan man inte fixa foder får man väl för fasen avliva hästarna innan de lider.

Men precis. I det här fallet uppges det ju dessutom att det var svårt att få fram foder även innan torkan. Jag fattar att det verkligen inte är vad en vill göra, men en kan ju för h-e inte låta djuren svälta ihjäl!
 
Undrar lite allmänt...

Nämndes det något om deras ekonomi i sammanhanget? Om de inte hade råd att köpa foder hade de då råd med att anlita kadavertjänst?

Hur många hästägare har tagit ansvar och lagt undan pengar för den slutliga lösningen när det gäller sina djur istället för att upptäcka att när det är dags så har de inte råd?

Det bör kanske krävas att hästägare i sammanhanget i högre grad har en ekonomi för att ta bort sina djur när inga andra vägar finns?
 
Undrar lite allmänt...

Nämndes det något om deras ekonomi i sammanhanget? Om de inte hade råd att köpa foder hade de då råd med att anlita kadavertjänst?

Hur många hästägare har tagit ansvar och lagt undan pengar för den slutliga lösningen när det gäller sina djur istället för att upptäcka att när det är dags så har de inte råd?

Det bör kanske krävas att hästägare i sammanhanget i högre grad har en ekonomi för att ta bort sina djur när inga andra vägar finns?
Om man inte tänkt på det tidigare (vilket jag faktiskt tror de flesta har vett att göra) så får man väl låna de tusenlappar som krävs för avlivning innan hästarna far illa. Det är inte okej att prioritera bort för annat.
 
Om man inte tänkt på det tidigare (vilket jag faktiskt tror de flesta har vett att göra) så får man väl låna de tusenlappar som krävs för avlivning innan hästarna far illa. Det är inte okej att prioritera bort för annat.

Jag håller med. Just med det är jag kompromisslös. Mina djur ska inte lida. Punkt.

Just avlivning är nog det som jag faktiskt tänker att jag i värsta fall kan ta ett lån för att täcka. Som nödlösning om alla reserver är slut och jag måste ta det beslutet. Driftskostnaderna för hästen försvinner ju i samma veva, så det lånet borde jag kunna lösa inom ett par månader även om kassan just för dagen vore helt tom. Som en sista utväg.
 
Jag håller med. Just med det är jag kompromisslös. Mina djur ska inte lida. Punkt.

Just avlivning är nog det som jag faktiskt tänker att jag i värsta fall kan ta ett lån för att täcka. Som nödlösning om alla reserver är slut och jag måste ta det beslutet. Driftskostnaderna för hästen försvinner ju i samma veva, så det lånet borde jag kunna lösa inom ett par månader även om kassan just för dagen vore helt tom. Som en sista utväg.
Precis så tänker jag med. Avlivning är typ det enda jag inte skulle tveka att ta lån för om pengar verkligen inte finns. Bör dock inte behöva det då jag alltid har en separat buffert för att säkert ha råd med akut avlivning. Väljer att svälta personligen framför att röra de pengarna så länge jag är hästägare 😍
Förhoppningsvis helt i onödan förstås, men man vet aldrig.
 
Jag gissar att det är en tragisk situation som ligger bakom och att det är fler som farit illa än hästarna. Det är givetvis ingen ursäkt men när det går så här långt så är det nog sällan att människan som är ansvarig fungerar normalt.
 
Riktigt usel förklaring. Det gick ju ändå att hitta hö men det var dyrare och kom längre bort men det gick ju ändå att hitta. En graviditet är heller ingen ursäkt till att missköta djur. Komplikationer eller ej. Är man oförmögen att ta hand om sina djur får man anställa någon som kan hjälpa dem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Enligt ägaren hade de kraftigt vanvårdade hästarna lämnats kvar på gården av en tidigare sambo. Nu har hästägaren dömts för djurplågeri...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Örnsköldsvik står åtalad för brott mot djurskyddslagen, då hon haft sina hästar utomhus under lång tid men inte sett till...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det par som åtalades för grovt djurskyddsbott på Åland efter att hästar har svultit ihjäl på deras gård har nu fått sitt straff.
Svar
1
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i 35-årsåldern misstänks ha utsatt flera hästar för onödigt lidande under en lång tid - nu åtalas hon för djurplågeri.
Svar
1
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp