Torktumlare - ånga? Hjälp!

95johsv

Trådstartare
Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med ånga så jag kan fräscha upp kostymer, ull och silke enkelt. Det fanns inte till vettig peng men började komma då. Men nu verkar det som denna funktion inte längre är vanlig i just torktumlaren utan i tvättmaskinen, och inte ens vanlig där.

Tvättmaskinen är nu 14 år, bör jag satsa på att köpa nytt både ock? Vad jag behöver är snabb uppfräschning av känsliga material, kunna tvätta underkläder och lakan, badlakan i hygientvätt, helst kunna köra ”allergitvätt” alltså bli av med pollen, djurallergener enkelt. Har en del nya allergier själv, och dessutom allergiska människor i familjen. Alla tvättkriterier klarar nuvarande tvättmaskin utom då uppfräschningen med ånga.

Pris spelar ingen roll på förslag, inte i första steget iallafall :angel:
 
Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med ånga så jag kan fräscha upp kostymer, ull och silke enkelt. Det fanns inte till vettig peng men började komma då. Men nu verkar det som denna funktion inte längre är vanlig i just torktumlaren utan i tvättmaskinen, och inte ens vanlig där.

Tvättmaskinen är nu 14 år, bör jag satsa på att köpa nytt både ock? Vad jag behöver är snabb uppfräschning av känsliga material, kunna tvätta underkläder och lakan, badlakan i hygientvätt, helst kunna köra ”allergitvätt” alltså bli av med pollen, djurallergener enkelt. Har en del nya allergier själv, och dessutom allergiska människor i familjen. Alla tvättkriterier klarar nuvarande tvättmaskin utom då uppfräschningen med ånga.

Pris spelar ingen roll på förslag, inte i första steget iallafall :angel:
Det har jag inte ens hört talas om. :jawdrop: Är du säker på att det är just en torktumlare du söker?

Följer tråden med intresse.
 
I ett tidigare boende hade jag en kombinerad tvätt/tork med ångfunktion. Maskinen funkade väl acceptabelt (den hade lite svårt att få tvätten helt torr främst), men ångfunktionen saknar jag. Det var relativt ofta som jag bara kastade in lite tröjor eller skjortor för att fräscha upp dem lite snabbt. Tyvärr verkar det inte vara en jättevanlig funktion, som du nämnde.
 
Vi har en relativt ny Electrolux kondenstumlare. Den har en knapp som heter Refresh, den använder jag när man bara vill fräscha upp en skjorta eller tröja. Funkar ypperligt, men hur sjutton den gör det om den använder ånga eller inte, har jag ingen aning om.
 
Jag har ett sådant där handstrykjärn med ånga och jag är jättenöjd med funktionen men det tar sådan tid därav att jag vill ha det i större format.

@Saija om du har möjlighet att kika vad det handlar om skulle jag vara tacksam, jag har sökt på Electrolux och Refresh men hittar ingen information.

Har hittat att Miele har SteamFinish men jag blir inte klok på om det är liknande Refresh eller endast för att minska veck och skrynkel.
 
Med den nya tillvalsfunktionen PowerFresh fräschar du upp dina textilier med ånga – utan att du behöver tvätta dem innan. Detta står det om Miele.

Electrolux har Refresh men hittar inte om det.

Bosch ska ha men hittar endast AirClean men det finns inte på deras hemsida (eller så är jag sämst på att söka…)
 
Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med ånga så jag kan fräscha upp kostymer, ull och silke enkelt. Det fanns inte till vettig peng men började komma då. Men nu verkar det som denna funktion inte längre är vanlig i just torktumlaren utan i tvättmaskinen, och inte ens vanlig där.

Tvättmaskinen är nu 14 år, bör jag satsa på att köpa nytt både ock? Vad jag behöver är snabb uppfräschning av känsliga material, kunna tvätta underkläder och lakan, badlakan i hygientvätt, helst kunna köra ”allergitvätt” alltså bli av med pollen, djurallergener enkelt. Har en del nya allergier själv, och dessutom allergiska människor i familjen. Alla tvättkriterier klarar nuvarande tvättmaskin utom då uppfräschningen med ånga.

Pris spelar ingen roll på förslag, inte i första steget iallafall :angel:
De här tre som länkas till i texten har alla en ångfunktion.

https://www.elgiganten.se/vitvaror/tvatt-tork/tvattmaskin/tvattmaskin-med-angfunktion
 
Jag har ett sådant där handstrykjärn med ånga och jag är jättenöjd med funktionen men det tar sådan tid därav att jag vill ha det i större format.

@Saija om du har möjlighet att kika vad det handlar om skulle jag vara tacksam, jag har sökt på Electrolux och Refresh men hittar ingen information.

Har hittat att Miele har SteamFinish men jag blir inte klok på om det är liknande Refresh eller endast för att minska veck och skrynkel.
Hittar inte hur den gör det... Det enda som står i bruksanvisningen är "för uppfräschning av textilier som legat undanlagda". Testade att slänga in mannens kostym igår, den luktade förråd innan, men kändes fräsch när den var klar.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp