Tornerspels hästars höjd?

Därför att "dom" som bestämt reglerna inte har en aning om hur stora medeltida stridshingstar EGENTLIGEN var.

Mellan 135 och 155 cm skulle jag säga!

Ps är medeltidsarkeolog med spec intresse av medeltida häst.

Om vi hoppar fram ett par hundra år till Karl den 11 och den 12e slutet av 16 och början av sjuttonhundratalet alltså... finns det en hel del bevarat som är skrivet om dåtidens kavalleri.

Den tidens officershästar skulle vara ca 145 cm höga och man hade alltid svårt att hitta hästar stora nog att uppfulla reglementet. Manskapets hästar motsvarade snarare stora gotlandsruss.

(Observera dock att på den tiden mätte man hästarna BAKOM sadeln vilket antagligen motsvarar att officershästarna skulle vara ca 150-155 cm beroende på hur hög manke dom hade.)

/Kung Tulle

Benfynd tyder också på att hästarna var relativt små. (Det finns dock några polska fynd som är medeltida med hästar kring 160 cm i mankhöjd, men dessa räknas inte som typiska för tiden)
 
150 cm är den höjd som man har kommit överens om för att tävla i SM-tornerspel.
 
Så det är bara i SM sammanhang det gäller? man skulle kunna få vara med på skoj lek..... på en fjording på en ca 145 då? Om man nu hittar några i sitt område.
 
Hästar äver ponnymått d v s 148 cm är krav för SM
Huruvida man har häst som är lägre på spel är upp till var och ett tornerspelssällskap.

Detta handlar inte om okunskap... Sorry KT men du borde vara så insatt i SRS nu att du kunde sluta ha den nerväderade tonen i dina inlägg. SRS har INTE historiskt korrekta tornerspel och det vet både du och jag. Då är troligen varenda jävla riddare felaktig också eftersom dom är för långa, några har fel kön och alla saknar rätt träning och bakgrund. Har påpekat det flera gånger att vi sysslar med en form av teater. Inte historiskt korrekta spel.

Kram på dig Tulle och ha en bra höst!
 
Varför är det just 150? Jag hörde av nån att det har att göra med träffytan, att det kan vara svårt att träffa rätt om motståndaren sitter på en låg häst, men då borde det ju finnas en övre gräns också. Om man rider en häst på 150 och rider mot någon som har en häst på över 165 så borde ju träffytan bli lika fel i alla fall...???
 
Medeltidsarkeolog, vad spännande!!!!
Hur blir man det??? Eller snarare hur blir man arkeolog???

Är det inte även så att vi är längre än vad man var då?? En tanke bara........ I så fall var man inte i behov av så stora hästar som vi har idag??
Nu kanske inte detta hör till diskutionen, men det var en fundering kring det hela!! :D
 
Jag tar med mig lite grejer när jag kommer upp till jul! Druid får 1½ veckas vintervila så under tiden kan vi roa oss lite med era pållar! ;) Göra improviserade lansar och spjut går i ett nafs och ringhållare går att slänga ihop relativt enkelt oxå. Problemet är bara att hitta någon plogad ridbana antar jag? :D Eller tja, vi kan ju alltid köra lite längs vägen! :bump: :banana:
 
Jag var på ett museum för inte så länge sedan där de hade ritat upp på väggen hur långa människor var (i snitt) under olika epoker jämfört med idag. Enligt dem uträkningarna var medellängden längre under medeltiden än den är idag, både på män och kvinnor.

Men urhästen var ju ganska liten till växten och på medeltiden hade man väl inte hunnit avla fram särskilt mycket större hästar? Större hästar tar ju större plats och äter mer, så det verkar ju oekonomiskt... :smirk:
 
En riddare hade oftast fler hästar där ridhästen var lite mindre för en sådan häst var mycket bekvämare att rida istället för den häst som man red tornerspel eller strid som var större och kraftigare för att kunna bära mera vikt. En sådan häst är inte lika bekväm att rida på som en mindre häst.
 
Plogad ridbana :confused:
Jag har ju den hästdragna snöplogen till sådant :D
Annars kan vi ju alltid komplettera med lite kuddkrig på hästryggen :devil:
 
Jag var på ett museum för inte så länge sedan där de hade ritat upp på väggen hur långa människor var (i snitt) under olika epoker jämfört med idag. Enligt dem uträkningarna var medellängden längre under medeltiden än den är idag, både på män och kvinnor.

Hm, vilket museum? Nyfiken!
Guidade -96 på Vikingautställningen i Stockholm.
Man menade att vikingarna var nästan lika lång som vi är idag, medans man nere på kontinenten var 10-20cm kortare, vilket fick vikingarna att framstå som jättar. Sen kom medeltiden, och vår medellängd krympte till kontinentala mått... (Kristendomen eller? :devil:)
 
Sen kom medeltiden, och vår medellängd krympte till kontinentala mått... (Kristendomen eller? :devil:)

:rofl:
Kristendomen är roten till allt ont! :devil:
Såg bilder på dig med draget svärd ridandes längs vatten på en mycket stilig fjordig. Iaf tror jag att det var du - fördomsfullt nog tror jag att det inte finns så många Carl-Anders som rider fjordingar :idea:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag behöver skicka ett paket som är 140 cm långt, men alla jag kollat hos (dhl/schenker/PostNord) har 120 cm som längdgräns på paketet...
Svar
4
· Visningar
515
Senast: Rie
·
Hemmet Jag hade ute en snickare igår för att få offert på ett bygge av en trappa på utsidan av (längs med) huset. Höjden där den slutar är ca 2...
Svar
18
· Visningar
1 091
Senast: bettysmatte
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Småbarn Hjälp, pysselsakerna tar över vårt hem! 😅 vi har en snart 4-åring som älskar att pyssla och det får hon så gärna göra men alla grejer är...
Svar
7
· Visningar
931
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp