M

misterhultspyret

undrar vad det innebär med tornespel? vad gör man?
kan man ha vilken hästras som helst?
berätta allt in i minsta detalj är jätte intresserad av att börja med detta!
var finns klubbarna?
angående schabrak och dräkt hur vet man vilka färger man ska ha? och hur det ska se ut? och när ska man ha sånt!
tacksam för svar!
 
Jag vet Varmblodstravare, quarterhästar, nordsvenskar, svenska halvblod, araber mfl som går tornespel så rasen har nog ingen betydelse i alla fall! :)
 
Re: Tornerspel

Fjording! Fjording! Fjording! :D

Hmm, jag är inte så bra på hur man kommer i kontakt med olika lag, jag snubblade in i "mitt" lag by accident...! :o

Det enda jag vet beträffande schabrak och sköld är att olika lag har olika regler. Man får väl fråga sig fram när man väl lyckats haffa nån som finns i närheten... :smirk:

Angående hästras så är det så vitt jag vet bara SM som har regler på storlek. (148 cm eller vad var det?)
 
Mycket av våra regler och föreningsinformation med mera finns att hitta på riddare.nu . Där kan du se om det finns någon förening i närheten där du bor.
De riddarsällskap som är anslutna till SRS, har gemensamma regler, sen finns det föreningar som inte är anslutna som har sina egna regler.

Tornerspel e ju såååå kul!!!!

Har ridit arab, travare, nsv travare, halvblod, fullblod, fjording :bump: i tornerspel, det är hästens psyke som är avgörande. I Sm finns en regel att hästen måste vara minst 148 i mkh, men som sagt det gäller bara Sm 1 gång/år.
 
Fjording rokkar! :banana:

Jag har snackat med några som varit med i olika tornerlag anslutna till SRS, och de har haft väldigt skilda regler på det där med sköld och schabrak. I slutändan kanske alla har samma regler, d.v.s. SRS regler, men det har inte låtit riktigt så... :confused:
 
Om man i någon ände har tänkt att delta i SM, så måste man tillhöra ett SRS anslutet sällskap, och då SRS regler gäller på SM är det inte så många som orkar sy upp flera utrustningar att ha, utan de flesta gör sina utrustningar enligt SRS bestämmelser från början (iallafall i vårat riddarsällskap)för att slippa göra en ny bara för att kunna delta i SM.
Alla vi som någon gång har suttit och svurit över schabrak/hintertyg mm vid tillverkningen vet att såååååå :crazy: kul är det inte att sy, så man vill göra flera stycken. Man är snarare överlycklig :bump:om man lyckas få till EN bra utrustning med bra passform...... :banana:
 
Förresten fjording i tornerspel jag säger bara det att mer engagerad :bump: häst har jag aldrig ridit!!!
Bara fjordtoken hör tornerspelsmusiken exploderar :bump: han, sen e det bara att hänga me.......Kul värre, men publiken älskar honom!!!!! Vi med, men bara vissa dagar :devil:....
 
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att sy ett nytt schabrak, nu när jag har fixat ett grundmönster med bra passform. Det jobbiga tycker jag snarare är att kirra just det; passa ut på hästen, springa in och klippa lite, prova igen, klippa lite till, prova, klippa, prova, klippa, svära, göra nytt, prova, klippa, prova... :D

Men det var inte det jag menade, utan jag har hört lite olika regler inom sällskapen, bara.

Vad är det för musik fjordingen i fråga går igång på? Man kanske skulle prova samma på min...? :crazy:
 
Alla våra tornerspels låtar! Inridningsmusik, bakgrundsmusik, ALLT!!!! Han Älskar :love: musik, då särskilt medeltida och gärna med lite muller i.....
 
Förresten, jag har sytt 8 hela utrustningar till olika hästar, olika raser, knepigt när man inte kan använda det mönster man har utan måste göra ett nytt för varje gång. Jag är sån som aldrig kan bestämma mig ;), så jag syr nya hela tiden, jag har nu ett helt gäng att välja på , men funderar ändå på att sy en ny snart.....
 
tar gärna emot lite tips på hur man syr utrustning till pålle...vilket tyg är bäst att använda? modell osv? *nyfiken*
 
Det jag har kommit fram till när jag har sytt alla mina utrustningar, är att det är lättast att ta ett välpassande hästtäcke som modell, sen måste man ju bestämma sig för hur man vill att det ska se ut, ska det se ut som ett täcke eller ska det gå ner över hela baken och dölja svans och allt, eller ska det vara ett hintertyg (den "luftigare" varianten), ska man ha huva eller ej, som sagt man får spåna lite vad det är för utrustning man vill ha.

Har sytt i många olika sorters tyger, generellt tycker jag att sammet e skitsnyggt, men fruktansvärt varmt för hästen på sommaren. Krossad plysch är fruktansvärt svårt att sy i, tycker jag iallafall.
Du ska iallafall satsa på ett slitstarkt tyg, som håller färgen bra!
:bump:
 
Lin, lin, lin - eventuellt bomull! :smirk:

Mitt schabrak har en undersida i hellinne och en ovansida i 55% lin och 45% viscose. (Ville ha hellinne där också, men hittade inte rätt nyanser med det korta varsel jag hade...)

Bomull har en så "glansig" yta, tycker jag, så ur den aspekten ser lintyg bättre ut. Det är dessutom mer tidsenligt korrekt. *Pekpinne*

Krossad plysch?! *ghaaaaaaaaaaahhh!!!* :D
 
Har sytt en del i lin och färgat in det själv, men personligen så är jag inte så förtjust i linet.
 
Dådå? :confused: Föredrar i och för sig helylle för sömnad överhuvudtaget, men mitt andraval är definitivt lin. :D
 
du skulle dö om du såg mitt schabrak... ;)
Krossad sammet med bomullsfoder. Valet på det tyget föll sig naturligt då jag värdesätter mer att färgerna är kvar efter en säsong än att det är historiskt korrekt. Vet att många avskyr mig för det tänkandet men tornerspelet är för mig en show och för att kunna behålla mitt schabrak snyggt i flera säsonger blev detta mitt val... :cool:
 
Krossad plysch är fruktansvärt svårt att sy i, tycker jag iallafall.
:bump:

Och dessutom är krossad sammet väldigt omedeltida! De flesta vanliga medeltidsföreningar tex avråder bestämt att använda det till tex medeltidsdräkter.

Det material som verkar fungera bäst är ett ylletyg som är tvättbart. ( Tex 80% ylle).
När hästen blir väldigt svettig ventilerar yllet bort fukten från hästen snabbare än tex bomullstyger och lintyger.

Rent historiskt är nog yllet antagligen också det bästa.

Lintyger har antagligen inte använts eftersom man inte kan färga lintyger med växtfärger ( om det överhuvudtaget kommer litet färg på bleks det mkt snabbt bort av solen). Naturligtvis kan man ha använt vitt linnetyg tex på ett schabrak som skulle vara vitt i grunden och med ylletygsdekor (tex ett lejon) påsytt.

Ylletyger är visserligen oftast ganska dyra (från ca 150:-/meter) men ganska många andra tyger brukar också vara i den prisklassen. Men man kan ha tur och hitta tyger på rea etc.

Lycka till med att sy!

En kul liten kuriosa! På medeltiden kallades inte schabraket för schabrak utan man använde uttrycket "coperture" vilket kunde stavas på diverse olika vis!

/Kung Tulle
 
Lin går visst att färga med växter, det är bara lite svårt att få det snyggt utan att det blir flammigt. Och jag har läst en beskrivning på schabrak sytt i lintyg med någon sorts silkesdetaljer... Sådeså! :D :p :D

Schabrak är väl bara ett gammalt samlingsnamn för "stort åbäke" typ...? :D
 
Jag använder krossad plysch när jag syr små mysiga medeltidsdräkter åt barn, dels är tyget billigt, dels är det snyggt, det håller priset nere på en lagom nivå när det sedan ska säljas på marknader mm.
Skulle däremot inte sy med krossad plysch till ett schabrak. :bump:
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 742
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
883
Senast: Josefineeee
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 319
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp