Torr hårbotten?

Dumpey

Trådstartare
Min hårbotten har blivit extremt torr och mjällig i kylan.
Någon som har tips hur jag får bort det?
Hur gör ni?
 
Ett riktigt bra schampo för känslig hårbotten. Prova dig fram. Tvätta inte. Håret varje dag. Finns olika medel för hårbotten, dock försöker jag själv låta bli det, ju mer jag petar, desto värre blir det.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har oxå så, tvättar håret så sällan som möjligt, tvättar med schampo för torr hårbotten från apoteket och kompletterar med hårgel för torr hårbotten de värsta dagarna
 
Jag använder nästan aldrig schampo numera. Kanske 2-3 gånger om året. Jag använder bara vatten (varje dag) och inpackning (en gång i veckan).

Mitt hår har aldrig varit så fint som det är nu.
 
Min hårbotten har blivit extremt torr och mjällig i kylan.
Någon som har tips hur jag får bort det?
Hur gör ni?
Arganolja? (alltså från apotek, utan extra grejs, typ 80 kr. Fast man ser ut som en slickad kalv direkt efteråt ;D och den luktar iffy, så kanske mandelolja är mer nice.)

I övrigt tror jag på @cirkus metod, men detta är kanske lite akut.
 
Jag använder Daxxin schampo. Tvättar håret 2-3ggr i veckan. Hade mycket problem förut men aldrig med det här schampot.
 
ACOs hårbottengel räddar min hårbotten när det är kallt. Olja är ännu bättre, men det tenderar ju att få håret att se ganska flottigt ut, vilket hårbottengelen inte gör.
 
Jag använder nästan aldrig schampo numera. Kanske 2-3 gånger om året. Jag använder bara vatten (varje dag) och inpackning (en gång i veckan).

Mitt hår har aldrig varit så fint som det är nu.
Intressant! Känns det rent ändå? Mitt hår blir lätt burr, blev lite sugen på att testa!
 
Tvätta sällan, kör återfuktande Schampoo,inpackning och balsam! (Finns mängder av fuktserier så välj de märke du tycker om mest ) även efter dusch att du fönar håret torrt! Om det ligger fukt/vatten länge på huden (hårbotten) så torkar huden ut ännu mer. Sen som dem övriga nämnt finns det krämer/gel på apoteket! Dem räddar mina dagar då jag är extra torr 😁
 
Min hårbotten har blivit extremt torr och mjällig i kylan.
Någon som har tips hur jag får bort det?
Hur gör ni?

Har haft liknande problem. Läste då att det var bra att se till att balsamet kommer ner i hårbotten och inte bara i längderna. Efter att jag gjorde så försvann det :)
 
Intressant! Känns det rent ändå? Mitt hår blir lätt burr, blev lite sugen på att testa!

Ja det gör det. Det duger inte att skölja håret, jag måste massera det varje dag ganska ordentligt. Mitt hår har fått en annan konstistens - känns som om varje hårstrå har blivit hållbarare. Jag har ganska rakt hår, jag vet inte hur det funkar på lockigt
 
Ja det gör det. Det duger inte att skölja håret, jag måste massera det varje dag ganska ordentligt. Mitt hår har fått en annan konstistens - känns som om varje hårstrå har blivit hållbarare. Jag har ganska rakt hår, jag vet inte hur det funkar på lockigt
Ska nog testa! Märkte du skillnad snabbt?
 
Jag lider av antingen mjäll, triss i frizz eller hår som kan användas istället för kärnkraftverk...

Jag har provat allt och aldrig varit nöjd.

Så plötsligt... tjärschampo (plus milt balsam men det är inte alla gånger) och tvätt endast en gång i veckan.... och den hemliga ingrediensen äppelcidervinäger! När håret torkat någotsånär häller jag kanske en halv deciliter äcv i hårbotten! Masserar in i hårbotten överallt.

Voilà! Mitt hår är så behagligt, inget kliar och skulle det bli lite frizzigt så löser ett par droppar olivolja i längderna det problemet. Billigt och så enkelt! Äcv luktar ingenting när håret torkat om nån nu oroar sig för det.
 
Fick en torr fläck, typ ngt större än en femkrona i hårbotten för några år sedan. Kliade och fjällade, hade inte bytt nåt schampo eller liknande så vet inte vad det berodde på. Men använde någon form av "apotekets egna hårbottenmedel" och det blev bättre ganska snabbt, och försvann helt efter kanske 2 veckor.
Snabbgooglade nu och verkar heta hårbottengel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag är ganska duktig på att använda spf i ansiktet och resten av kroppen, men tycker att hårbotten är hopplös, främst där man har...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
767
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Ge mig bästa tipset på shampo och balsam som gör håret supermjukt. Så trött på det torra, elektriska, flygiga grå håret som är strävt...
Svar
19
· Visningar
1 185
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp