Torr hud-foder och olja?

_Maria_

Trådstartare
Hejsan hoppsan!

Min hund Lassie är torr i huden. Han är även torr på nosen. Särskilt på nosvingarna. Trampdynorna ser ok ut.

Jag har Royal Canin Maxi Sensitive till honom. Började igentligen med det för att han var kräsen och då Sensitive innehåller mkt fett så funkade det jättebra.

Dom här fodrena har jag testa innan:

Nutro Senior vilket han inte tyckte om. (Antagligen för att det inte är så mycket fett i det + ganska stor spannmålshalt)

Precept. Det var en grön säck, för normalaktiva hundar. Åt han faktiskt lite av men inte det han skulle.

ProPlan Senior Lax. Åt han ungefär som Precept.

Sen så testade jag som sagt RC Sensitive. Har behållt det då det är det enda foder han oftast äter upp på en gång och verkar må bra av förutom att han är torr i huden.

Summan av kardemumman: Han är iochförsig åtta nu. Har läst att det är vanligt att gamla hundar blir lite torrare i huden men man vill ju ändå göra vad man kan. Tycker att RC Sensitive borde vara bra för hans hud då det är mycket fett + för känsliga hundar. Finns det något foder det är ännu mer fett i?

Funderar också på att kanske tillsätta lite olja. Isådanafall vilken olja är bäst? Vilken sorts olja tar deras kroppar lättast upp? Dosering?
Igentligen vill jag inte tillsätta något i mitt torrfoder då jag tycker att ett så pass dyrt foder ska funka utan att man behöver tillsätta ngt. Men det är ju absolut värt att testa om det funkar!

Nu har ni lite att fundera på :cool:

Kram från Lassie och Maria
 
Sv: Torr hud-foder och olja?

Jag har läst mycket gott om Salmopet laxolja så det ger jag min hund nu, har ännu bara gett det ett
par dagar så jag kan ännu inte säga vad jag tycker men hon
ÄLSKAR det i allafall ;)
Annars kan naturliga oljor som rapsolja tex. göra underverk för
huden/pälsen, min gamla hund fick det när hon blev matt i pälsen
och den återhämtade sig bra.
 
Sv: Torr hud-foder och olja?

Min blev torr och trist i pälsen när jag gick över till seniorfoder och jag tolkade det som brist på fett. Jag bytte tillbaka till det vanliga fodret och började dessutom ge laxolja. Nu är hon superfin i pälsen igen.

Med andra ord, laxolja är definitivt värt att pröva. Jag ger Kronche Lakseolie. Praktisk pumpflaska till skillnad från Salmopet som man måste hålla på och kladda med teskedsmått. Salmopet är iofs också väldigt bra (jag har använt båda).
 
Senast ändrad:
Sv: Torr hud-foder och olja?

lax verkar vara bra. jag ger mina Proplan Salomon & Rice, alltså den "vanliga" för hundar med känslig hud...funkar bra på min sch/bc som varit torr ihuden i nacken ialla år förut...men det tog nog ett halvår innan det var helt bra.....

Jag har också varit med om att en hund fick "eksem" av senior/lightfoder (BIS)
 
Sv: Torr hud-foder och olja?

Ska man ge olja överhuvudtaget till hund bör det vara ANIMALISK olja, dvs baserad på djurfett - som tex laxolja. Visst kan även rapsolja mfl vara bra, men den animaliska oljan är bättre för hunden och lättare att ta upp.
 
Sv: Torr hud-foder och olja?

Det absolut bästa du kan ge är "Absolut Ren Ister".
Finns i de flesta affärer, i halvkilospaket.
Ge en matsked i torrfodret - hunden kommer troligen att älska det.

Jag gav ister till mina collietikar när de blev torra i pälsen, sedan jag fått rådet av en veterinär. Den torra huden blev snabbt normal och hundarna slutade klia sig.

Immer
 
Sv: Torr hud-foder och olja?

Eicosa är ett superfoder till hudpatienter.
Viakutan vet jag att en del bantarpatienter står på som fått torr och trist päls av lightfodret.
 
Sv: Torr hud-foder och olja?

Om man talar om hudproblem är det omega3 fettsyror man är ute efter o då är ister värdelöst!
PL
 
Sv: Torr hud-foder och olja?

Som sagt, Salmopet är bra, har ändrat flaskan för att det inte ska bli så mycket spill på den. Min äldsta tik får det på sin mat varje dag och hon älskar det och är jättefin i pälsen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Min hund Lassie fyller nio i oktober. Har bara haft honom sedan Maj. Han är inte överviktig, får motion minst 2 tim/dag, bra mat (Royal...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp