Bukefalos 28 år!

Torr hud!?!

G

Gamblers two blue

Hej! har ett ponny sto, okänd korsning, som har väldigt torr hud, någon med erfarenheter? tips och ideer ? jag skulle villja smörja in hela hästen i hudlotion, eller oljebad kanske ;)
 
Sv: Torr hud!?!

hur då torr?
Om det är en massa hudfnas i pälsen kan det vara svamp som de kan få om de står täckade ofta och/eller vid fuktigt väder.
 
Sv: Torr hud!?!

Tror inte det är svamp men man vet aldrig i så fall av fuktigt väder för täcke har de nästan aldrig. Däremot tror jag att det kan ha att göra med att hon har sommar eksem/ knott allergi på sommaren??? Har bara haft henne i 6 mån och tänkte försöka på olika sätt se om det går att lindra eksemen. Tänkte då att eftersom hon har så torr hud redan nu försöka göra den mjuk..några tips??? tack!
 
Sv: Torr hud!?!

puttar upp denna tråd då jag har likn problem....
råd mot torr hud?
 
Sv: Torr hud!?!

Min förra häst var knottallergisk, och blev torr och tjock i huden, och mjällig..vi smorde med aloe vera, som är fuktgivande...har för mej att B***es har en billig stor tub. Annars går det bra med någon hudcreme som är fuktgivande, och som är allergitestad. Vi provade oss fram, och aloe veran verkade vara klådstillande också. Prova dej fram..produkter för babysar brukar vara hudvänliga.
 
Sv: Torr hud!?!

Så är min häst också och han håller på att utredas för allergi. Han har sommareksem, men enligt vet så ska det inte orsaka så kraftig "mjällbildning" eller vad det kan heta plus klåda. Ofta är huden under också förtjockad. Antagligen har min häst en kombinationsallergi, kunde vara mot det mesta. I min hästs fall misstänker vi gräs eller huskvalster, kanske båda...
Om din häst är besvärad kan man göra allergitest med hudbiopsi och blodprov.
 

Liknande trådar

Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 141
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 199
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp