Torr mage på vintern, tips på salva?

Pilot

Trådstartare
Min hund blir väldigt torr på buken- ljumskarna och jag märker skillnad när jag smörjer med Bepanthen. Så jag är rätt säker på att det är inte värre än att hon blir torr, det lägger sig vid varmare väder.
Däremot så är Bepanthen kanske inte det roligaste att smörja med. Trögt som fan och hennes päls på magen är väldigt fin och som hon har väldigt lite av, tovar sig.
Det är väl därför hon blir så torr, jag tänker att det är väta från när hon är ute som torkar ut huden.

Någon som har varit med om liknande och kan tipsa på vad som inte är en lika fet salva att smörja med?
 
Prova vit vaselin.
Vi använder oss mycket av det i vården på de äldre som lätt får torr, sprucken och känslig hud. Ffa i ljumskar och intimområden.
 
Kokosolja är bra att smörja med för torr hud. Ge något som påverkar huden inifrån också. Du kan ge en tsk/msk kokosolja för hunden att äta. (en matsked för en stor hund, en tesked för en liten)

Jag ger helst linfröolja. Det är mycket bra för hud och päls på min hund. Rapsolja och sesamolja är också bra. Linfröolja smakar inte så gott, så du kanske måste ge det med något gott. Sesamolja är gott och slinker lätt ner. Det finns studier på att oljor från växter är bättre för huden än fiskoljor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 515
Senast: Caoimhe
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna varit väldigt torr och irriterad i näsan, varje gång jag snyter mig kommer det blod. Och det har känts...
Svar
6
· Visningar
7 838
Senast: starcraft
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: ptr
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 884
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp