Bukefalos 25 år!

"Torra" ben?

Smurfmodesty

Trådstartare
\"Torra\" ben?

Hej

Jag upptäckte igår att mitt varmblod har blivit väldigt "torr" på båda frambenen. Det går liksom in väldigt mycket mellan senan och gaffelbandet(?)
Hoppas ni förstår vad jag menar. Tidigare har han ibland haft lite gallor men annars som vanligt.
Han markerar ingenting när man rider eller leder. Har aldrig sett att det sett ut så tidigare.
Vad kan det vara?
Bakbenen är normal tjocka.

Han har aldrig under det år jag haft honom haft problem med benen.

// Orolig Karin

Re: \"Torra\" ben?

Det är väl bra när hästen är torr, sval o fin i benen.
Jag oroar mig snarare om hästen är gallig eller svampig i benen.

ska inte hästen ha torra, fina ben?
Eller det är bara jag som är helt fel ute..? :p

Smurfmodesty

Trådstartare

Jo det är bra, men dom kändes extremt jättetorra...
Det känns nästan som att man skulle kunna stoppa in fingert mellan senan och benet och man kan känna det på andra sidan...
Både jag och en annan tjej i stallet reagerade på att dom var så himla hård och torr... Mest jag som bara blir skraj för ingenting, men dom brukar inte vara så torra...

N

Nina83

Mitt fullblod har också så på sina framben, de är jättetorra. Har alltid varit så och det är ju bara bra.

Har du ändrat något i foderstaten på sistone eller får hn gå ute mer?

Smurfmodesty

Trådstartare

Har bytt hö, men det är lite mer än en månad sen.

Men det kanske bara är så att det ska vara så. Blev lite chockad eftersom han aldrig haft så himla torra ben.
Men det är väl bara att vara glad kanske.
Bakbenen är som dom alltid varit, ganska jämna.

Smurfmodesty

Trådstartare

Jag menar inte att bakbenen är svullna, men dom är inte lika torra och rena som frambenen. Men han är veterinärbesiktigad utan anmärkningar så det är inget fel på dom.

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
1 966
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
3 435
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
1 567
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
3 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CXLIII
  • Resa, hjälp mig.
  • HBO max

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad hände med doodlarna?