Bukefalos 28 år!

Torra hovar...

S

sunny_1009

Mitt sto (halvblod) får relativt torra hovar på sommaren. Jag har ännu inte haft problem med att skorna har lossnat men vi får sko henne lite oftare för att detta inte ska hända. Finns det ngt som man kan göra för att de iaf ska bli lite bättre? Vill ju inte att hovaran ska spricka så mkt att det blir problem med att få på skor då hon måste ha detta eftersom vi tävlar i hoppning...

Alla tips är välkommna!:)
 
Sv: Torra hovar...

torsklevertran, finns att köpa på Granng*rden,
kan antingen ges i fodret eller penslas på hovarna
flytande, säljes i 5 l - dunk.
 
Sv: Torra hovar...

Min hovslagare rekommenderar vanligt vatten. Placera hovarna i vattenbad, tex hink eller likande, och låt den stå i minst 10 min. Ska tydligen fungera då det är dagg som återfuktar hovarna i det vilda.
 
Sv: Torra hovar...

Olivolja! Det har alla hovslagare sagt som jag haft!
Sån där tjära och andra "hovgrejer" torkar ut mer än gör nytta.
Ungefär som en människa börjar med läpsyl och sen måste fortsätta för läpparna blir torra ändå..

Jag kör med olivolja och det funkar skitbra. :)
 
Sv: Torra hovar...

Olivolja är det bästa. Du kan även prova att ge extra biotin. Finns även en kräm/salva man smörjer kronranden med som får hovarna att växa snabbare och bli starkare. Kan inte stava men den heter typ cornusch cream.
 
Sv: Torra hovar...

Vattenbad sa min hovslagare med men mitt sto har lite svårt att stå still så vågar inte sätta hovarna i hinkar...

Just nu kör jag med vanlig matolja men det kanske inte har samma effekt som olivolja?:)
 
Sv: Torra hovar...

En hovslagare som jag pratat mycket med rekommenderar som flera andra i tråden; Olivolja (eller annan vegetabilisk olja typ matolja), som strykes på hovens utsida dagligen. Det förhindrar att fukt "avgår" ur hoven.

Ett annat tips som han gav var att alltid spola av hästens hovar när de är leriga efter en dag i hagen. Blöt lera torkar ej ut hovarna (snarare tvärt om), men när hästen kommer in i stallet och leran torkar så "suger" det ut fukt ut hoven.

Lycka till :)
 
Sv: Torra hovar...

Jag läste ngnstans att man kunde spola massa vatten runt vattenkaret i hagen så blir hovarna blöta när dom dricker. Om det är ngt bra tips vet jag inte direkt eftersom det torkar rätt snabbt en solig dag. Men jag brukar iallafalla spola lite vatten runt min hästs vattentunna när jag ändå fyller på :p
 
Sv: Torra hovar...

Fett på hovväggen och fukt från sulan är den bästa medicinen!
(exv hovolja på hovväggen samt hovlera i en väl rengjord hov)
 
Sv: Torra hovar...

bra svar, behövde också lite tips. ska testa olivolja då jag gillar naturliga saker.. har inga skor på min men dom blir ju lika torra och de e jobbigt att verka och ja, de e ju inte bra att de e för torra. hittils tar jag in honom och blöter hovarna rejält, men bara en gång om dagen.
 
Sv: Torra hovar...

Jag har precis prövat en ny metod eftersom här är det så torrt så allting dammar. Att ställa min häst i hinkar med vatten gick inte alls. Jag har inte fått något bra resultat med fodertran eller andra oljor. Och att vattna runt vattenkaret är ju smidigt, det är bara det att hästen inte står där speciellt länge

Så igår la jag bomull i blöt, ganska rejäla tussar. Sen la jag bomullen under hovar och klämde dit ett glasslock, utskuret så det passar. Detta funkar bara på skodda hovar dock. Får väl se om detta hjälper något.
 
Sv: Torra hovar...

Testa att sätta en "ring" av gummi med ett spänne på hoven, då lossnar inte skorna så lätt...
 
Sv: Torra hovar...

Jag har precis prövat en ny metod eftersom här är det så torrt så allting dammar. Att ställa min häst i hinkar med vatten gick inte alls. Jag har inte fått något bra resultat med fodertran eller andra oljor. Och att vattna runt vattenkaret är ju smidigt, det är bara det att hästen inte står där speciellt länge

Så igår la jag bomull i blöt, ganska rejäla tussar. Sen la jag bomullen under hovar och klämde dit ett glasslock, utskuret så det passar. Detta funkar bara på skodda hovar dock. Får väl se om detta hjälper något.

Återkom gärna med resultatet:D
 
Sv: Torra hovar...

Min ena får stå i vattenbad varje dag under sommaren, 30 minuter och han har lärt sig att stå still med fyra hovar i hinkar (utan handtag såklart). Därefter på med filtboots som legat i ett bad med vatten och olja.
 
Sv: Torra hovar...

Hihi, vad duktig din häst är !
Önskar att min kunde stå still med en hov i en hink, utan att jag måste stå och övervaka henne till max. Hon har numera kommit på att det är ganska bekvämt att vila på hinkkanten...:p
 
Sv: Torra hovar...

Mitt sto (halvblod) får relativt torra hovar på sommaren. Jag har ännu inte haft problem med att skorna har lossnat men vi får sko henne lite oftare för att detta inte ska hända. Finns det ngt som man kan göra för att de iaf ska bli lite bättre? Vill ju inte att hovaran ska spricka så mkt att det blir problem med att få på skor då hon måste ha detta eftersom vi tävlar i hoppning...

Alla tips är välkommna!:)

vi kör med matolja hemma, funkar utmärkt!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 788
Senast: Sirap
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 884
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 228
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp