Torra, spruckna hovar

Problematisk

Trådstartare
Min häst får extremt torra hovar sommartid. Det blir sprickor och ser inte alls kul ut. Vad kan jag göra?
Läst många olika tips om att låta hästen stå i vattenbad, olja in, andra sorters hovfett osv osv. Nu vill jag veta från er som provat, vad är BÄST?
 
Min häst får extremt torra hovar sommartid. Det blir sprickor och ser inte alls kul ut. Vad kan jag göra?
Läst många olika tips om att låta hästen stå i vattenbad, olja in, andra sorters hovfett osv osv. Nu vill jag veta från er som provat, vad är BÄST?

Korta skointervaller först och främst. Vissa behöver 4-5 veckor.

Det finns inga mirakelkurer i sak ang resten, men brukar funka bra med att först spola hovarna i vatten och sen pensla på vegetabilisk olja som hjälper till att bevara fukten utan att torka ur. Om man gör så nogsamt under torra tider brukar många se förbättring . F.ö väldigt enkel behandling - smidigt och tar ingen tid 😄
 
Korta skointervaller först och främst. Vissa behöver 4-5 veckor.

Det finns inga mirakelkurer i sak ang resten, men brukar funka bra med att först spola hovarna i vatten och sen pensla på vegetabilisk olja som hjälper till att bevara fukten utan att torka ur. Om man gör så nogsamt under torra tider brukar många se förbättring .

5 veckor är normala skointervaller för den här hästen, så det har vi redan. Spola och pensla på olja är vad jag gör nu, jag tycker inte jag märker nån skillnad men kanske ska ge det mer tid bara.
 
5 veckor är normala skointervaller för den här hästen, så det har vi redan. Spola och pensla på olja är vad jag gör nu, jag tycker inte jag märker nån skillnad men kanske ska ge det mer tid bara.

Bra med skointervallen utifrån problemet om du har så 😄

Vissa hästar har ju ändå väldigt dålig hovkvalitet tyvärr som inte faller inom normen .

Jag hade gett det lite tid, och blöt och pensla varje dag, om du inte gjort det tidigare ? 🌞
 
Skointervallerna påverkar inte hovarnas vattenhalt, möjligen att hovarna inte spricker sönder.

Hovarna torkar på sommaren för att det är torrt på marken där de går. Om omgivningen hålls fuktig kommer de inte torka.

(det är få saker som är så jobbiga, som att verka snustorra hovar, de är nämligen stenhårda. Hästar med snustorra hovar, som jag ska verka, brukar få stå en stund med våta handdukar runt hovarna. En halvtimme senare har hovarna sugit åt sig tillräckligt mycket vatten för att bli drägliga att arbeta med igen...)
 
@ameo nä självklart påverkar inte skointervallen snustorra hovar i sak. Men eftersom väldigt många har för långa skointervaller så självklart om hästen dessutom har dålig kvalitet blir det en väldigt relevant variabel i helhetsbilden. Därav kommentar .
 
@ameo nä självklart påverkar inte skointervallen snustorra hovar i sak. Men eftersom väldigt många har för långa skointervaller så självklart om hästen dessutom har dålig kvalitet blir det en väldigt relevant variabel i helhetsbilden. Därav kommentar .
Det finns inte nödvändigtvis något samband mellan dålig hovkvalitet och torra hovar heller.
Den gemensamma nämnare är väl kanske att hovar av sämre kvalitet som dessutom blir torra har ännu lättare för att spricka sönder.

Men TS frågade om torra hovar, inte hovkvalitet.
 
Det finns inte nödvändigtvis något samband mellan dålig hovkvalitet och torra hovar heller.
Den gemensamma nämnare är väl kanske att hovar av sämre kvalitet som dessutom blir torra har ännu lättare för att spricka sönder.

Men TS frågade om torra hovar, inte hovkvalitet.

Vet inte riktigt vad du tycker motsäger det hela. Jag har inget i sammanhanget som strider mot din egna teori .
 
Min häst får extremt torra hovar sommartid. Det blir sprickor och ser inte alls kul ut. Vad kan jag göra?
Läst många olika tips om att låta hästen stå i vattenbad, olja in, andra sorters hovfett osv osv. Nu vill jag veta från er som provat, vad är BÄST?
Ett litet tråkigt tips och du kanske redan har superkoll :) Mina två hästar har fått mycket bättre kvalitet på hovarna (och då också tåligare mot både torka och blöta) sen jag fick hjälp med att balansera mineralerna i foderstaten.
 
För mig har också fukt+hovfett funkat. Men det hjälper inte att bara blöta hovarna en kort stund, utan de behöver bli genomfuktade. Köpte filt/felt-boots förra året som man blöter och sätter på, så blir hovarna fuktiga en längre stund så kan man fetta in efter.

Min hästs hovar blir värst när det är väldigt omväxlande blött-torrt. Förra sommaren var de jättefina när det var så torrt så länge (förrutom att hon fick dubbelsula och jag trodde hon skulle dö när den lossnade, innan jag fattade vad som hände).
 
Jag brukar tömma vattenbaljan på samma ställe varje dag när jag byter vatten, därefter sätter jag höhäcken framför så när hästen står och äter står han i fuktig jord med hovarna.
Smörjer varje kväll med Kevin Bacon hovfett som hovis rekommenderade. Låter pålle stå på gången i 20 minuter så det torkar in ordentligt.
Hade enorma problem med hovsprickor förra året, efter två veckors konsekvent behandling såhär och en verkning var sprickorna borta. I år började jag förebyggande redan i början av maj med att smörja varannan dag. Hittills har extra fukt inte behövts.
 
Har också fuktigt vid vattenkaret och använder Kevin bacon. Aldrig haft problem med hovspricker eller liknande. Dessutom sköljer jag hovarna både under och på när jag ridit på grus.
 
Jag använde ullfett förra året. Hovslagaren sa att det håller fukten kvar inne ihoven.
Det tog inte bort problemet, men det hjälpte. Ullfett är ett brutalt fett. Jag har aldrig varit med ett mera klibbigt och segt fett.
 
För min häst är det värsta när det finns torkad lera på hovarna vilket ju händer ofta på senvåren eller hela sommaren om det är en blöt sommar och om de har nåt lerhål i hagen.
Skrubba/spola av eventuellt torkat lerdamm varje dag. Låt hovarna torka lite. Sedan penslar jag på hovlotionen som det är bild på nedan alla dagar jag behövt skrubba av hovarna.
Jag har provat det mesta, allt från fuktade filtboots varje dag, vanligt hovfett, rapsolja, till biotin och annat rekommenderat tillskott och ovanstående tycks vara det som gör skillnad för just honom.
Utöver det lagom skointervaller, korrekt skoning och se till att han får i sig det han behöver fodermässigt.
31729
 
@Cattis_E ja just torkad lera är verkligen döden för hovar gällande att dra ur fukt/torka ut!
Ja exakt.
Så det blir lite dubbelt med att ha ett blött parti i hagen. För om de står i lite lera och sen går på "torra land" med leran i torkad i många timmar så suger ju leran ut den fukt de ev. fått av att bli fuktiga.
Dagg i hagen dygnet runt däremot kanske vore något 😁.
 
Har inte haft några stora problem med torra hovar på mina, mest tråkiga och småsprickor då och då.
Tycker det blir bättre om jag tar olja (helst torsklever) på hovarna på morgonen innan daggen försvinner.
 
Ni som använder hovolja och liknande, smörjer ni hela hoven? Har hört att man täpper till så att hoven inte kan andas då? Men verkar vara lite olika vad som gäller.
 
Ni som använder hovolja och liknande, smörjer ni hela hoven? Har hört att man täpper till så att hoven inte kan andas då? Men verkar vara lite olika vad som gäller.
Aldrig hört, tar dock bara undersidan när jag skor då det blir så smutsigt i burken annars. Har hästen problem så skulle jag ta hela hoven.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 537
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp