Torrbollar och DIY

Plantan

Trådstartare
Det är fuktigt i sadelkammaren och det finns bara en liten avfuktare som inte riktigt räcker till. Läder som inte används så ofta börjar mögla. Nån som provat Torrbollar eller gjort nån egen variant som fuktslukare? Tänkte ha en i skåpet om det funkar.
 
Jag har precis köpt en torrboll då saker börjat mögla i mitt skåp😕
Hoppas det kommer hjälpa! Försöker även städa bort mögelsporerna där de fått fäste..

Det har ju varit väldigt fuktigt en lång period..
 
Jag har en värmefläkt där fläkten alltid går (oavsett om jag har värme på eller inte) och temperaturen går aldrig under 15. Sen jag införde det har jag inte längre fuktproblem.
 
En avfuktare kanske skulle kunna vara något? Beroende på storlek av rummet behöver det inte vara jättedyrt. Vi köpte nyligen en till huset. Den klarar 70 kvm och gick på strax över 3000 kr. Men jag förmodar att sadelkammaren är bra mycket mindre än så?
 
Jag har torrboll och element i min lilla sadelkammare på 4kvm.

Men har du en riktig avfuktare är det betydligt mer effektivt än en torrboll. Hur stor är sadelkammaren? Är den ouppvärmd?

Och... svettiga schabrak och blöta täcken har inte i en sadelkammare att göra. Jag torkar sånt utomhus om vädret tillåter, annars hängande i skötselstallet, i nödfall värmer jag upp mitt täckesförråd och torkar där. Aldrig i samma rum som lädret!
 
Jag har torrboll och element i min lilla sadelkammare på 4kvm.

Men har du en riktig avfuktare är det betydligt mer effektivt än en torrboll. Hur stor är sadelkammaren? Är den ouppvärmd?

Och... svettiga schabrak och blöta täcken har inte i en sadelkammare att göra. Jag torkar sånt utomhus om vädret tillåter, annars hängande i skötselstallet, i nödfall värmer jag upp mitt täckesförråd och torkar där. Aldrig i samma rum som lädret!
Sadelkammaren är kanske 8-10 m2, gissar jag. Den är inte uppvärmd än, men jag tror de ska sätta in ett element till vintern. Jag fasar för den dagen då blöta täcken ska hängas där inne, även om de har både element och den där lilla avfuktaren eller fläkten eller vad det är.
 
I vårt klimat är värmetillförsel en väldigt bra åtgärd för fuktproblem. Skulle aldrig kunna ha en sadelkammare utan värme. allt hade möglat eller blivit muggigt.
Det är inte kallt i sadelkammaren, det är ju rätt varmt fortfarande. Element ska sättas in, men inte ännu.
 
Sadelkammaren är kanske 8-10 m2, gissar jag. Den är inte uppvärmd än, men jag tror de ska sätta in ett element till vintern. Jag fasar för den dagen då blöta täcken ska hängas där inne, även om de har både element och den där lilla avfuktaren eller fläkten eller vad det är.

Jag vägrar förvara mina lädergrejer i ett rum med blöta täcken. Har dom hellre med mig i bilen i sådana fall. Eller till och med i ett ouppvärmt förråd/skåp med torrboll, hellre än i samma rum som täcken.

Det blir extremt fuktigt, och dessutom luktar det äckligt, i torkrum för täcken. Det suger lädret åt sig. Det är därför man brukar ha separata rum för det...
 
Jag torkar täcken i min (pyttelilla) sadelkammare. Aldrig haft läder som möglat. Har dock ordentligt ventiler i taket. Att hänga ut snöiga och blöta täcken i minusgrader är inget vinnande koncept😅.
 
Jag torkar täcken i min (pyttelilla) sadelkammare. Aldrig haft läder som möglat. Har dock ordentligt ventiler i taket. Att hänga ut snöiga och blöta täcken i minusgrader är inget vinnande koncept😅.

Ja har man rejält med takventiler är det en helt annan femma 😅.

Men TS verkar ha en sadelkammare som redan är fuktig trots avfuktare...
 
Tillägg till tipset; tänk på att sadelkammaren måste vara en egen brandcell om man stoppar in vitvaror som den här :)
Oj, brandcell... Idag sitter en manick mindre än en mjölktetra direkt på vägguttaget, det kanske är en fläkt? Det är ingen ventil eller frånluft där den sitter, så vad gör egentligen en sån liten fläkt? Virvlar upp damm? Den brummar ibland så det är väl nån avkännare antar jag? Om stallägaren ställer in nån riktig avfuktare, som slår igång när den har lust, då måste sadelkammaren byggas om alltså? O_o
Det är ju knappast aktuellt. Hur stort/litet utrymme måste/kan det vara? Finns ett kallutrymme i anslutning till stallet, där kanske man kan bygga en "säker" liten täckesgarderob/tork. Tänkt 6 st stora hästars blöta täcken. Och x antal benskydd plus nån blöt handduk. Hur bygger man smartast, säkrast, minst och billigast ett "hästtäckes-torkskåp". (Hur många täcken får plats i ett vanligt torkskåp? Ett enda?)
Nu blev det ju en helt annan femma, det här med brandcell.
 
Oj, brandcell... Idag sitter en manick mindre än en mjölktetra direkt på vägguttaget, det kanske är en fläkt? Det är ingen ventil eller frånluft där den sitter, så vad gör egentligen en sån liten fläkt? Virvlar upp damm? Den brummar ibland så det är väl nån avkännare antar jag? Om stallägaren ställer in nån riktig avfuktare, som slår igång när den har lust, då måste sadelkammaren byggas om alltså? O_o
Det är ju knappast aktuellt. Hur stort/litet utrymme måste/kan det vara? Finns ett kallutrymme i anslutning till stallet, där kanske man kan bygga en "säker" liten täckesgarderob/tork. Tänkt 6 st stora hästars blöta täcken. Och x antal benskydd plus nån blöt handduk. Hur bygger man smartast, säkrast, minst och billigast ett "hästtäckes-torkskåp". (Hur många täcken får plats i ett vanligt torkskåp? Ett enda?)
Nu blev det ju en helt annan femma, det här med brandcell.
Ja, alla vitvaror (torkskåp, kaffekokare, varmvattenberedare, vattenkokare, luftavfuktare osv) som inte har rätt kapslingsklass (typ finns inga, eventuellt speciella torkskåp byggda för just hästtäcken) ska vara i en brandcell om de finns i anslutning till djurstall.
I anslutning till = delar väggar med eller ligger på mindre än 8 m avstånd till djurstall (olika krav för 0-8 m, 8-15 m eller över 15 m)

Att bygga väggarna är sällan något problem i isolerade utrymmen utan det är dörren som gör det dyrt och lite bökigare.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
501
Senast: Mia_R
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 063
Senast: Dentaku
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 964
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp