Torrfoder till katt

Sasse

Trådstartare
Jag är inne på att byta torrfoder till mina katter. De har fått Carnilove det senaste, som jag tyckte var bra eftersom de inte tycker det är så gott att de hetsäter, utan det är okej emellanåt. Men jag funderar på att byta till något annat.

Så jag testar lite olika nu, Orijen, Acana och Canagan. Hittills har jag noterat att Orijen är rena godiset, båda katterna satt som ett plåster på mig och ville ha mer när de renslickat skålarna :meh: Acana var bättre ur den aspekten, de åt men lite lämnades kvar. Däremot har jag för mig att det innehåller fisk och det vill jag helst inte ha.

Hög kötthalt, inget spannmål och ingen fisk är det jag önskat + att det inte är gott men ätbart :p

Vad finns det för mer torrfoder som kan vara värt att titta på?

Vad ger ni till era kissar och varför ger ni det?
 
Har precis bytt till Carnilove och är nöjd än så länge.
Innan gav jag applaws och det var också bra. Men ville byta och se om Tuvas utslag vid öronen blir bättre.
 
Royal Canin får ju min katt , hon är kräsen som bara den. Fd husse(min mammas sambo) har ju provat allt på katten . Så jag har ju inte så mycket väl till henne
 
Applaws och Call of the Wild för att Nikita inte ska tröttna. Sedan Sheba i sås, fågel, råkade köpa blandat och hon har fått lite lax men nu slickar hon sig kal på magen så jag har tagit bort all fisk och hoppas att det är det som är problemet. Men ska till vet också för att kolla upp det.
 
@MJLee, funkar Call of the wild med fiskallergi? Jag har gett applaws ett bra tag men nu verkar tant ha tröttnat för hon är inte alls intresserad och har fallit ur under sommaren. Köpte en liten påse RC babycat för att se hur allvarlig matvägran är, men den skriker hon efter så vi kan nog pusta ut och utesluta allvarlig sjukdom :D
 
@MJLee, funkar Call of the wild med fiskallergi? Jag har gett applaws ett bra tag men nu verkar tant ha tröttnat för hon är inte alls intresserad och har fallit ur under sommaren. Köpte en liten påse RC babycat för att se hur allvarlig matvägran är, men den skriker hon efter så vi kan nog pusta ut och utesluta allvarlig sjukdom :D

Call of the Wild har fungerat i flera år nu, men jag väljer alltid den utan fisk. Hmm, ser nu att den tydligen innehåller fisk. Men den har alltid fungerat som sagt men just nu har det varit applaws länge. Eftersom Nikita får så lite torrisar räcker ett 2 kg paket i ett antal månader och i slutet är hon rejält trött på det, misstänker också att det blir lite härsket hur väl jag än förvarar det.

Vill man testa om katten har förlorat aptiten helt är RC alltid bra ;)att sedan detoxa är däremot en lång och uttröttande process. :meh:Alternativt kan man, i Nikitas fall, när man glömt torrisar ge lite av syster katts speciella Hills torrisar för artros och sedan se Nikita knarka. Tog med mig en liten påse hem för att fira julafton. Det tog veckor innan Nikita slutade nosa på sina torrisar och sedan tittade uppfordrande på mig att ge henne de riktiga torrisarna.
 
Vill man testa om katten har förlorat aptiten helt är RC alltid bra ;)att sedan detoxa är däremot en lång och uttröttande process. :meh:Alternativt kan man, i Nikitas fall, när man glömt torrisar ge lite av syster katts speciella Hills torrisar för artros och sedan se Nikita knarka. Tog med mig en liten påse hem för att fira julafton. Det tog veckor innan Nikita slutade nosa på sina torrisar och sedan tittade uppfordrande på mig att ge henne de riktiga torrisarna.

Jag misstänker att RC sprayar sina torrisar med kokain :cautious:

Hill's artrosfoder kanske jag ska testa också. Tant börjar bli lite knackig i lederna nu, och då känns det som att det spelar mindre roll att jag egentligen tycker att Hill's är rätt skräpigt. Det handlar om ett par år till, och att hålla henne ätande och smärtfri.
 
Jag misstänker att RC sprayar sina torrisar med kokain :cautious:

Hill's artrosfoder kanske jag ska testa också. Tant börjar bli lite knackig i lederna nu, och då känns det som att det spelar mindre roll att jag egentligen tycker att Hill's är rätt skräpigt. Det handlar om ett par år till, och att hålla henne ätande och smärtfri.
Min katt är typ 15 och jag märker inga direkta åkderstecken på henne förutom att hon vissa nätter jamar och efter flytt nu blivit lite raggigare i pälsen. Far omkring och klättrar både högt och lågt. Men Hills artrosfoder lät som att det skulle vara ett hyggligt seniorfoder på fler plan än lederna. Funderar på att prova men såg röda texter med andemeningen "jag är införstådd med att detta är ett veterinärfoder och bara ska ges i tät kontakt med veterinär"... Eh.
 
Min katt är typ 15 och jag märker inga direkta åkderstecken på henne förutom att hon vissa nätter jamar och efter flytt nu blivit lite raggigare i pälsen. Far omkring och klättrar både högt och lågt. Men Hills artrosfoder lät som att det skulle vara ett hyggligt seniorfoder på fler plan än lederna. Funderar på att prova men såg röda texter med andemeningen "jag är införstådd med att detta är ett veterinärfoder och bara ska ges i tät kontakt med veterinär"... Eh.

Med en frisk åldring hade jag alla gånger valt att fodra "som vanligt", dvs blötmat av bra kvalitet (eller ännu hellre färskfoder). Om man prompt vill ge torrfoder finns det många bättre märken än Hill's, förmodligen billigare också. Här funkar applaws (extremt kräsen katt med fiskallergi, så jag har inte botaniserat i andra torrfoder med högt köttinnehåll när jag hittade ett som funkade). För ledhälsan finns det tillskott, fråga veterinären om det.
 
Med en frisk åldring hade jag alla gånger valt att fodra "som vanligt", dvs blötmat av bra kvalitet (eller ännu hellre färskfoder). Om man prompt vill ge torrfoder finns det många bättre märken än Hill's, förmodligen billigare också. Här funkar applaws (extremt kräsen katt med fiskallergi, så jag har inte botaniserat i andra torrfoder med högt köttinnehåll när jag hittade ett som funkade). För ledhälsan finns det tillskott, fråga veterinären om det.
Hon äter knappt applaws. Hon äter lite väl lite av blötmat, knappt två påsar om dagen så jag vill stödfodra med något bra torrfoder som ändå är lite smakligt. Mjau äter hon (dåligt jag vet) men kräks upp det.
 
Varför vill du byta? Nyfiken eftersom jag ger Carnilove till mina, men funderar på något lite smakligare.
Mest av bekvämlighet. Jag beställer all annan kattmat från zooplus, så det hade ju varit perfekt om jag kunde beställa torrfodret därifrån också.
Har gett Applaws tidigare, men det tål inte min gammelman längre, annars var det bra.

Såg att det fanns något som heter Wild Freedom, något som testat detta?

Är Call of the Wild samma som Taste of the Wild? :p
 
Jag måste tydligen byta till Hills för Urinary Stress enligt min vet. Gillar inte Hills men om det hjälper med UVI och kliandet så får det bli så.
 
Puttar upp den här tråden och undrar just gällande Applaws som basfoder (torrfoder) till katt. Vad jag kan utröna överallt jag läser på nätet är det ett bra foder. Finns det några nackdelar alls att ge det ?

Jag får hem två små missungar nästa vecka (4 resp 5 mån gamla) som ätit annat torrfoder hittills men skulle efter att de landat ordentligt och funkar tryggt i sin nya miljö vilja byta över till ett bättre torrfoder. Gärna då Applaws (kitten) pga innehållet.

Tacksam för input !
 
Jag har gett Applaws tidigare och skulle inte tveka att göra det igen.

Nu har jag en kräsen senior som inte har så mycket tänder kvar så jag ruinerar mig på Orijen Cat&Kitten. Kisse tycker om det, det är näringstätt och bitarna är små. Det är värt det, kisse har förtjänat det många gånger om :love:
 
Får jag kasta in en fråga?
Ger ni bara torrfoder eller kompletterar ni med blötmat?
Vad anses vara det bästa i kattfoderväg? Torrt eller blött? Färskt?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag kommer vilja byta foder på min lilla kille så småningom när jag har fått hem honom men har några frågor. Jag har tittat på...
2
Svar
29
· Visningar
2 654
Senast: AraSlei
·
Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 407
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Help? Ska de bara innehålla kött? Eller är det ffa spannmålsfritt? Tex denna...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
21 763
Senast: mandaaa_
·
Katthälsa Hej! Ska försöka göra en lång historia kort. Jag har två katter, hane 3 (snart) år och hona 7 år. Dom endast ätit blötfoder (Mjau)...
Svar
3
· Visningar
901
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp