the_connemara

Trådstartare
Help?

Ska de bara innehålla kött? Eller är det ffa spannmålsfritt? Tex denna: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/acana/acana_cat/250251 bra/dålig/ok och VARFÖR?

Hittills har jag bara köpt en säck där första ingrediensen åtm inte varit spannmål men nu har jag kikat lite på zooplus/animail o funderar på att beställa hem ett bra foder.

Tittat bla på Orijen o Applaws men undrar om det finns liknande som inte är producerate på andra sidan jordklotet?

Det är till en aktiv ute(stall)katt som jagar mycket och verkar äta "allt", han serveras mat 2 ggr/dag i samband med hästarnas in/utsläpp om han är där då. Jag är hästmänniska o påläst om hästfoder o vill gärna ha info om katter! :)
 
Help?

Ska de bara innehålla kött? Eller är det ffa spannmålsfritt? Tex denna: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/acana/acana_cat/250251 bra/dålig/ok och VARFÖR?

Hittills har jag bara köpt en säck där första ingrediensen åtm inte varit spannmål men nu har jag kikat lite på zooplus/animail o funderar på att beställa hem ett bra foder.

Tittat bla på Orijen o Applaws men undrar om det finns liknande som inte är producerate på andra sidan jordklotet?

Det är till en aktiv ute(stall)katt som jagar mycket och verkar äta "allt", han serveras mat 2 ggr/dag i samband med hästarnas in/utsläpp om han är där då. Jag är hästmänniska o påläst om hästfoder o vill gärna ha info om katter! :)
Så högt kött innehåll som möjligt ska det vara.
Applaws fick jag tipsat om.
Mina får dock Bozita (innehåller spannmål). Gammelkatten mår faktiskt väldigt bra av det, ingen uppsvälld mage och hon spyr mycket mycket mindre :).
Samtidigt som unga tjockisen inte är så stormförtjust i det och inte vräker i sig det :).
 
Mina äter applaws, högt köttinnehåll samt spannmålsfritt :)

Acana har jag tittat på till hunden och det verkar ju med bra, så till katt borde väl innehållet vara snarlikt. Säkert också ett bra foder med inte läst så mycket om det.
 
Jag använder Acana och Applaws. Orijen är toppen men jag kan inte ha det för de äter det som godis :o de andra två fungerar det att ha fri tillgång på, de äter det de behöver.
 
Tog en broschyr på Acana idag o googlade lite snabbt på Orijen. Finns det någon skillnad förutom att Acana har 70/30 o Orijen 80/20? Och vad är bäst?
 
Tog en broschyr på Acana idag o googlade lite snabbt på Orijen. Finns det någon skillnad förutom att Acana har 70/30 o Orijen 80/20? Och vad är bäst?

Jag skulle säga att båda är bra foder men personligen tycker jag Orijen är för dyrt (plus då att katterna äter det som godis). Både Acana och Applaws har vettigt innehåll och vettigt pris.
 
Upplys en oerfaren, varför ska man inte ha foder med spannmål i?

Under min uppväxt har vi alltid gett katterna torrfoder varvat med matrester, typ potatis med sås eller någon överbliven köttbulle osv. Är det ingen som gör det längre?
 
Jag har tittat på Bozita som ju dock innehåller spannmål (visserligen inte blötmaten, men våra katter är så oerhört kräsna med blötmat) men åtminstone inte är fraktat över halva jordklotet.
Skulle gärna ge dem spannmålsfritt, men på veterinärens inrådan äter de Hill's Science Plan VetEssentials Mature Adult, på grund av sina tänder. De har alltid haft tandproblem och det har inte varit roligt att behöva utsätta dem för sövning och tandstensborttagning vart och vartannat år. De började med Hill's i höstas och vid senaste veterinärbesöket var tänderna så fina att vet blev riktigt förvånad. Och de gillar det ungefär som deras matte gillar choklad ;) så det får de fortsätta äta. Vi serverar också Mjaus blötmat, så de får i sig lite extra vätska och nyttigheter.

@Cynthia Det är säkert många som matar katterna med rester, men anledningen till att ge dem kattmat är att den är sammansatt för att passa kattens näringsbehov, precis som hästar ska ha en anpassad foderstat och människor inte mår bra av att leva på enbart pizza. Spannmålsfritt foder väljer många eftersom det är mest likt katternas "naturliga" diet, inte så mycket spannmål i råttor och fåglar ;)
Här är en jämförelse av foder och lite intressant information: http://www.testfakta.se/tester/sport-och-fritid/stora-skillnader-i-kvalitet-på-kattmat
 
Jag känner inte till fodret "taste of the wild". Ang spannmål så har jag för mig att det kan bidra till urinsten hos katter pga mineralinnehållet. Fisk gör också det, men katter tycker fisk är jättegott! Så lite kan dom ju få. Katterna i mitt barndomshem fick billig torrmat + sås o potatis och sånt. På somrarna fick dom rätt mycket småfisk. Dom var duktiga jägare och skaffade sig säkert rätt mycket kött på egen hand. Trots allt höll dom sig friska och blev ganska gamla. Jag tänker som så att det är väl som med oss människor - många håller sig friska trots att dom äter lite vad som helst men inte alla.
 
Jag känner inte till fodret "taste of the wild". Ang spannmål så har jag för mig att det kan bidra till urinsten hos katter pga mineralinnehållet. Fisk gör också det, men katter tycker fisk är jättegott! Så lite kan dom ju få. Katterna i mitt barndomshem fick billig torrmat + sås o potatis och sånt. På somrarna fick dom rätt mycket småfisk. Dom var duktiga jägare och skaffade sig säkert rätt mycket kött på egen hand. Trots allt höll dom sig friska och blev ganska gamla. Jag tänker som så att det är väl som med oss människor - många håller sig friska trots att dom äter lite vad som helst men inte alla.
Rent allmänt så undrar jag om alla dessa katter verkligen var så friska, katter är ju duktiga på att dölja krämpor och de bondkatter vi haft dog vid 13 och 9 år gamla. Den yngre hade kollapsade njurar och den äldre avlivade vi då vi skulle flytta till lägenhet men hon hade haft länge kräksproblem, så även där hade hon ju något problem. Har inte så svårt att tro att många katter hade liknande problem utan att man visste något..
 
Upplys en oerfaren, varför ska man inte ha foder med spannmål i?

Under min uppväxt har vi alltid gett katterna torrfoder varvat med matrester, typ potatis med sås eller någon överbliven köttbulle osv. Är det ingen som gör det längre?
Jag brukar tänka på det som att katter är ju rovdjur egentligen, kattdjur äter bara kött i det vilda :)
 
Åh nej, jag som tänkte valt någon fiskmodell eftersom det är något katten typ aldrig får utöver torrfodret. Han käkar kyckling från våra egna höns med glädje o hade sorterat bort Apples pga det och valde mellan Orijen sig fisk, Acana Pacific och Taste of the Wild. Att det ska vara så svårt :p Spelar kanske inte någon jättestor roll men vill gärna komma fram till ett hyfsat välgrundat beslut.
 
Fisk är något jag aldrig ger mina, inte ens av blötmaten får de en "fisk-smak" ;) De äter då antingen kött, kalkon eller kyckling (av mjau's plåtburkar). Hade säkert inte varit någon fara men då jag läst att det egentligen inte är bra för dem håller jag mig helt borta från just fisk.
 
Å andra sidan är väl kokt fisk bra? Eller är det enbart bra om de är känsliga i magen, och under kort tid, inte annars?
 
Å andra sidan är väl kokt fisk bra? Eller är det enbart bra om de är känsliga i magen, och under kort tid, inte annars?

Från Google:
Fisk - Det är framför allt rå fisk som är dåligt för katten. En fisk då och då är inte så farligt. Men i större mängder är fisk inte bra. Det beror framför allt påatt rå fisk hämmar upptaget av thiamin (en b-vitamin). Fisk innehåller också tungmetaller som inte är så bra för katten.

Utöver detta så innehåller också fisk ett för högt mineralvärde för katten vilket kan bidra till att katten drabbas av struvit (kristaller i urinen) och fisk är också en stark allergen hos katter som bidrar till allergi hos katten.
 
Det finns iofs inget vetenskapligt stöd för att fisk skulle vara ett "starkt allergen", inte heller att det bidrar till struvitstenar. Fisk har inte högre magnesiumhalt (vilket är den mineral som bidrar till struvitkristallbildning) än något kött. 100 g kyckling innehåller 25 mg magnesium och 100 torsk innehåller 27 mg.
 
Tog en broschyr på Acana idag o googlade lite snabbt på Orijen. Finns det någon skillnad förutom att Acana har 70/30 o Orijen 80/20? Och vad är bäst?

På hundsidan är det skillnad mellan fett- och proteininnehåll mellan foderna. Orijen har högre fett och protein pga kötthalten, medans Acana (som i hund bara innehåller 60% kött) har mer "normal" halt. Oftast får hundarna mycket finare päls på Orijen.

Men fettinnehållet mellan foderna är detsamma på kattsidan, så det som skiljer mest är att du i Orijen har sex olika sorters djur i maten, medans du i Acana har tre sorters proteinkällor. Orijen ska dessutom vara en aning smakligare än Acana (som också är smakligt), men jag har inte smakat det själv. ;)
Till katt tycker jag att det går lika bra med Acana som Orijen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp