Sporthorse

Trådstartare
Vad tycker ni om följande torrfoder?
innehåll :
Fresh lamb Meat, Rice, lamb meal, animal fat, Peas, potatoes, beet pulp, linseed, liver fat (hydrolized), yeast, FOS (2000 mg/kg), seaweed 1.25%, MOS (1000MG/KG), yucca schidigera extract (200mg/kg)


Helt ok, eller? Visst ärtor och olika ingredienser längre ner på listan hade jag ju gärna undvikit, men hittar inget foder med bättre innehåll.
Körde på taste of The wild förut, men hittat inte det och tror att det är ungefär samma innehåll.

Jag fodrar bara torrfoder under tävlingssäsongen då vi reser iväg på tävling (har för liten frys), annars äter hunden råfoder.
 
Behöver du ge från endast en proteinkälla ? Annars finns foder med högre kötthalt :)
Själv är jag inget fan av ärtor mm - men trots det så fungerar Essentails bra här som extramat (ger ju råfoder annars).
 
Behöver du ge från endast en proteinkälla ? Annars finns foder med högre kötthalt :)
Själv är jag inget fan av ärtor mm - men trots det så fungerar Essentails bra här som extramat (ger ju råfoder annars).
Hunden är allergisk mot spannmål och kvalster så det är inte alla foder som fungerar tyvärr. Sen får det inte innehålla för höga fetthalter i torrfoder då hon blir lös i magen (gäller inte råfoder dock). Jag vill inte ge vitt kött i torrfoder då det blir så ensidigt om man ger samma foder under tex en hel vecka varannan vecka.

Vad är essentials för foder? Aldrig sett.
 
Just ja, jag köpte sån korv på struts förut (konserverad) också men det blev lite väl dyrt då hunden väger ca 22 kg. Sen kändes det lite märkligt med konserveringsmedel eftersom hundens bajs såg likadant ut som fodret.
 
Hunden är allergisk mot spannmål och kvalster så det är inte alla foder som fungerar tyvärr. Sen får det inte innehålla för höga fetthalter i torrfoder då hon blir lös i magen (gäller inte råfoder dock). Jag vill inte ge vitt kött i torrfoder då det blir så ensidigt om man ger samma foder under tex en hel vecka varannan vecka.

Vad är essentials för foder? Aldrig sett.
Det är ett danskt foder (det köps från Danmark via en svensk webbsida) - spannmålsfritt och tillverkas i England. Man kan dock bara köpa via webben :) Finns ett flertal olika varianter
 
Vad tycker ni om följande torrfoder?
innehåll :
Fresh lamb Meat, Rice, lamb meal, animal fat, Peas, potatoes, beet pulp, linseed, liver fat (hydrolized), yeast, FOS (2000 mg/kg), seaweed 1.25%, MOS (1000MG/KG), yucca schidigera extract (200mg/kg)


Helt ok, eller? Visst ärtor och olika ingredienser längre ner på listan hade jag ju gärna undvikit, men hittar inget foder med bättre innehåll.
Körde på taste of The wild förut, men hittat inte det och tror att det är ungefär samma innehåll.

Jag fodrar bara torrfoder under tävlingssäsongen då vi reser iväg på tävling (har för liten frys), annars äter hunden råfoder.

Det finns ju frystorkat färskfoder. Kanske det kan vara något?
 
Det finns ju frystorkat färskfoder. Kanske det kan vara något?
Vad heter det fodret? Jag har en väldigt liten frys i hästbussen (där vi bor under tävling) och en liten kyl som jag måste ha min mat i.
Sen kan det vara sisådär med elektricitet på vissa tävlingar när det är många hästbussar där. Vill inte att fodret ska tina och sen frysa igen i den här värmen.
 
Vad heter det fodret? Jag har en väldigt liten frys i hästbussen (där vi bor under tävling) och en liten kyl som jag måste ha min mat i.
Sen kan det vara sisådär med elektricitet på vissa tävlingar när det är många hästbussar där. Vill inte att fodret ska tina och sen frysa igen i den här värmen.

K9 natural tror jag att det finns ett som heter, sen Pommys Easy Barf. Finns säkert flera! Har inte så bra koll på hur innehållet ser ut, men det är enkelt att kolla upp. :)
 
Ah okej - kanske blev lite mer krångligt :)
Men har inte zooplus den foder du gett tidigare ? Dom har ju en tysk sida och deras grejer kommer från Tyskland.
Menar du taste of The wild? Är det alltså bättre rent innehållsmässigt? kommer ej ihåg vad för ingredienser som var i det fodret
 
Ris gillar jag inte. Att ge ris varje dag är inte bra pga arseniken i det. Måste du ge foder med ris? Det finns ett prisvärt brittiskt foder med lamm och potatis, Simpsons premium. zooplus har det och det levereras från Tyskland, så du borde kunna beställa det. Ser ut så här: Ingredienser:
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yucca-extract, tranbär, nukleotider, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), glulosamin, MSM, kondroitin.
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.
 
Ris gillar jag inte. Att ge ris varje dag är inte bra pga arseniken i det. Måste du ge foder med ris? Det finns ett prisvärt brittiskt foder med lamm och potatis, Simpsons premium. zooplus har det och det levereras från Tyskland, så du borde kunna beställa det. Ser ut så här: Ingredienser:
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yucca-extract, tranbär, nukleotider, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), glulosamin, MSM, kondroitin.
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.
Nej jag trodde att potatis var värre än ris så därför valde jag rid.
Har du någon länk om ris i torrfoder?
Det där torrfodret har lite låg kötthalt egentligen men låter ok.
 
Nej jag trodde att potatis var värre än ris så därför valde jag rid.
Har du någon länk om ris i torrfoder?
Det där torrfodret har lite låg kötthalt egentligen men låter ok.
Å andra sidan räknar Simpsons med torkat kött medan fodret du hänvisade till i TS räknar på färskt.
Ett foder med, låt säga, 40 % torkat kött innehåller betydligt mer "kötttorrsubstans" än ett foder med 40 % färskt kött där det inkluderas mycket mer vätska.
Du håller ju på med hästar så jämför med hö vs hösilage, samma princip :up:.
Simpsons innehåller inte så mycket protein i jämförelse med många andra spannmålsfria foder (fodret i TS är i och för sig inte spannmålsfritt, ris är ett spannmål) men det tycker jag bara är en fördel.
Även om hög proteinhalt inte påverkar friska njurar så är det många hundar som reagerar när proteinet börjar gå mot 30% eller över.

Bitiba är förmodligen billigare än Zooplus, de har i princip samma sortiment då de hänger ihop på något vis - Bitiba är alltså också tyskt - men Bitiba brukar ligga några snäpp lägre prismässigt :).
Bitiba.de , för om du bor i Tyskland antar jag att du beställer från deras tyska sida, annars är det .se
 
Jag hade utan tvekan valt Standardt som foder. Vill man bara ha lamm hade jag valt Mild.
Fast Standardt kanske är svårt att få tag på i Tyskland :)?
För övrigt ett foder jag definitivt inte rekommenderar, men så är det ju med alla foder - alltid någon som inte gillar eller är nöjd med det ;).
 
Fast Standardt kanske är svårt att få tag på i Tyskland :)?
För övrigt ett foder jag definitivt inte rekommenderar, men så är det ju med alla foder - alltid någon som inte gillar eller är nöjd med det ;).
Kanske är det svårt. Har ingen aning. En del hundar verkar inte må bra på Standardt. Gamlingen med känslig mage blev som en annan hund på Standardt. Tiken är uppfödd på det.
JAg har bra erfarenheter av fodret. Men hundar är individer och fungerar således olika på foder.
 
Nej jag trodde att potatis var värre än ris så därför valde jag rid.
Har du någon länk om ris i torrfoder?
Det där torrfodret har lite låg kötthalt egentligen men låter ok.
Jag tror inte det går att länka i forumet. Sök på dogfoodadvisor.com och
"Arsenic in rice may also affect dog food"

På livsmedelsverkets hemsida om arsenik i ris står det:
Varför finns det arsenik i ris?
Arsenik finns naturligt i berggrunden och tas upp av riset via jorden eller bevattningsvattnet.

Är det farligt?
Halterna är inte så höga att de innebär akuta risker, men arsenik är ett ämne som man ska försöka att få i sig så lite som möjligt av. På lång sikt kan arsenik ge ökad risk för bland annat cancer i lungorna eller urinblåsan. Därför är det allvarligt att flera risprodukter på marknaden innehåller ganska höga halter.

Det finns engelskspråkiga veterinärsidor och forskningsrapporter om hur arsenik påverkar hundar. Då handlar det mest om symtom på akut arsenikförgiftning, men att få i sig en låg dos dagligen under längre tid är skadligt också. Varför ge något som man vet orsakar skador när det finns alternativ till ris?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp