Torrhö och hygienisk kvalitet?

finapina

Trådstartare
Hej! Frågor om torrhö! 1. Har ett torr-hö i småbal slaget i juni. Doftade supergott när vi tog in det, men nu är det alldeles doftlöst. Normalt? Har hittat några dammiga balar som jag förstås slängt. Misstänker att det är mögel-damm. Kan det "smitta"/sprida sig till andra balar? Det är ett fåtal dåliga jag hittat. 2. Har även kvar torr-hö från förra året,aug 2020. Det känns ännu relativt fräscht men hur länge kan man fodra hästarna med fjolårshö? Hästarna äter båda hösorterna med god aptit och verkar må bra. Min ena har förut reagerat på sämre hösilsge med hosta men inga såna tecken än så länge av dessa torr-hösorter som jag gett av nu.Hur ska jag tänka?
 
Hej! Frågor om torrhö! 1. Har ett torr-hö i småbal slaget i juni. Doftade supergott när vi tog in det, men nu är det alldeles doftlöst. Normalt? Har hittat några dammiga balar som jag förstås slängt. Misstänker att det är mögel-damm. Kan det "smitta"/sprida sig till andra balar? Det är ett fåtal dåliga jag hittat. 2. Har även kvar torr-hö från förra året,aug 2020. Det känns ännu relativt fräscht men hur länge kan man fodra hästarna med fjolårshö? Hästarna äter båda hösorterna med god aptit och verkar må bra. Min ena har förut reagerat på sämre hösilsge med hosta men inga såna tecken än så länge av dessa torr-hösorter som jag gett av nu.Hur ska jag tänka?
Fjolårets år kan du fodra med förutsatt att det luktar ok och inte dammar. Att årets hö luktar annorlunda än när du tog in det kan tyda på att det är fuktigt i luften och höt drar åt sig fukt. Hur luktar det inne i balen? Jag hade försökt att skydda det på något sätt, helst med ett lager halm.
 
Fjolårets år kan du fodra med förutsatt att det luktar ok och inte dammar. Att årets hö luktar annorlunda än när du tog in det kan tyda på att det är fuktigt i luften och höt drar åt sig fukt. Hur luktar det inne i balen? Jag hade försökt att skydda det på något sätt, helst med ett lager halm.
Håller med. Rätt lagrat håller hö många år. Men det är svårt att hitta en helt fuktfri lagringsplats, så om du kan strö ett redigt lager halm runt höt så blir risken mindre att det blir mögligt( det drabbar halmen istället för höt)
 
Funderar lite hur man gör praktiskt när man lägger halm runt.Man måste väl använda mindre halmbalar då, som står ett yttre"varv" runt höbalarna( dom är små)? Höbalarna står uppstaplade i en fyrkant, endast en sida mot en vägg.
 
Förresten, är det ngt speciellt med just halm som gör att det tar upp fukt effektivare jämfört med hö? Har ej halm, men kan man använda äldre höbalar istället för samma ändamål? Blir det samma funktion?
 
Förresten, är det ngt speciellt med just halm som gör att det tar upp fukt effektivare jämfört med hö? Har ej halm, men kan man använda äldre höbalar istället för samma ändamål? Blir det samma funktion?
Ja, det blir samma funktion. Man vill att fukten ska hamna på halmen/de gamla höbalarna istället för på det hö som hästarna ska äta. Du skulle kunna lägga fiberduk mellan de gamla och nya balarna också så att du inte blandar ihop dem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 627
Foder & Strö Fick hem 100 balar hö idag, och 35 av dem är från en annan skörd och har legat ytterst uppe på skullen. Allt är fjolårshö. De 65...
Svar
2
· Visningar
1 134
Foder & Strö Jag har två tjocka hästar. Vårt hösilage har ett alltför högt energiinnehåll. Jag har jagat fräsch havrehalm men det verkar faktiskt...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Tussemaja
·
Foder & Strö Vi fick hem våra 20 rundbalar hö på ca 200kg/styck igår(rena träningen för mig & syrran & rulla in då bonden ställt det utanför ;) )...
Svar
4
· Visningar
797
Senast: Snobben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp