Torrt hösilage

Cillaramsa

Trådstartare
I år har jag köpt hösilage med en betydligt högre torrsubstans än jag någonsin haft tidigare. Detta är ett plastat hö, vad det verkar. Jag har inga analyser, utan tänkte mig ta en analys på en bal iaf för att se värden. Ser man även den hygienska kvaliteten på an vanlig analys? (Har för mig att det gör man inte)

Sedan undrar jag vad ni har för erfarenheter av såpass torrt "silage"? Det måste vara minst 75% tänker jag, då det ser precis ut som ett hö. Det är skördat precis efter midsommar. Slaget på em dag 1 och pressat och plastat dag 3. Dock tycker jag att den dammar, och det verkar märkligt? Såvida det inte redan var mögelsporer i det?

Jag har läst en del om torrt hösilage och bara fått fram att det är högre risk för att det möglar om inte ensileringsprocessen kommit igång, och det kan det omöjligen ha gjort, då det luktar precis som ett hö.

Sedan undrar jag hurpass mycket längre hållbarheten blir på en bal som är såpass torr? Generellt sett då.

Är trenden att man vill ha torrare och torrare silage?
 
Sv: Torrt hösilage

Så torrt material i plast är jättesvårt att få bra.

Dels blir det ingen process, d v s fullt med syre kvar. Det är trots allt vatten kvar (25 % om ts är 75 %) och det behövs inte mycket för att räkna ut att detta kommer att mögla.

Sedan blir materialet väldigt stickigt med hårda strån när det är så torrt (jmf med mjuka, blöta grässtrån), vilket gör att det ofta sticker mikroskopiska hål i plasten. Och ännu mer syre strömmar till och möglet får ännu lättare att etablera sig.

Om det dammar ska du absolut inte ge det. Det kan faktiskt var farligt både för djur och människor. Skicka först på hygienanalys (särskilt de fläckar du hittar som du tycker dammar), sedan fodra om OK.
 
Sv: Torrt hösilage

Tack för svar. Jag har dock läst att många tar såpass torrt silage nuförtiden, någon synpunkt på detta?
Jag ska givetvis inte fodra med det om det är dåligt. Gör man en särskild analys för hygien? Eller lägger man till detta?
 
Sv: Torrt hösilage

Jag tycker det funkar bra med torra balar förutsatt att gräset inte fått stå länge innan man slår det, för då blir det som lovisaleonora säger hårda strån som gör hål i plasten. Är det taget relativt tidigt så upplever jag att det är mjukt och fint i balarna.

Dammat har mina aldrig gjort dock, och de har alltid luktat ensilage och fräscht, om de inte gått sönder.

Sedan är väl frågan hur representativa värden du får om du tar gräs bara från en bal och analyserar. Det är det som jag tycker är svårast när man får balar från ett stort stycke, vad talar analysen egentligen om om den bal jag precis öppnat?
 
Sv: Torrt hösilage

Jag hade inte slösar näringsanalyspengar på material från bara en bal. Hade tagit hygien (separat analys) på rykande plätt.
 
Sv: Torrt hösilage

Ok, menar du att detta värdet inte är representativt alls för näringen i hela skörden? Jag har fått det tipset, och även om man inte får helt korrekta värden får man ju en hum om det iaf. Men kanske är det inte värt pengarna om det visar helt fel.
Alltså, höet ryker inte, utan jag ser små partiklar när jag skakar det. Men en hygienanalys vore bra, annars kommer jag gå och oroa mig så klart. Det är alltså två olika analyser, förstår jag? Jag hittade Analycen, så jag ska skicka in nästa vecka.
Kanske är det bara den här balen som är så här, jag får titta på nästa också men vill ju inte öppna den ännu.

Vidare fråga, upplever ni skillnader på kvaliteten osv på rund eller fyrkantsbal? Detta är fyrkant, har bara haft rundbal förut. Hanteringsmässigt är det såklart lättare!

Teilani: Det är inte grovt utan mjukt, så jag tror inte det är ett problem att strån sticker hål.

Tack för era svar! :-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 408
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 621
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 158
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp