Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Torv bättre än spån, varför?

Ja men det är inte alltid som spån är befriad från kemikalier, dessutom blir spånen dammigare efter varje mockning. Torven är i det fallet precis tvärtom, den blir lite fuktigare för varje gång den används och måste därför fyllas på av den orsaken

T

Tican

Torv dammar ju jättemycket! Vi fick rådet av vår veterinär att inte ha det eftersom vi har en isis med lindrig bronkit. Vi har spån, det funkar utmärkt. :)

K

Krims

Oftast spelar det ingen roll då det som regel inte är damm som orsakar allergisk hosta, det är sporer i hö och halm.

M

Millz

Torv dammar endast i början och har man problem med dammigheten kan man alltid fukta torven lätt.

Själv använder jag mig av torv & spån-blanding till hosthäst, fungerar bra!

Sen är det ofta skillnad mellan spån och spån, en del kan innehålla mer kemikalier än andra.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6489 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Hej! Vi har nyss ändrat från torv till Vidas bränslepellets som strö i vårt stall med 4 boxar. Men när hästarna kommer in dammar det...
Svar
4
· Visningar
249
Foder&Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
777
Foder&Strö Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så...
2
Svar
20
· Visningar
1 084
  • Artikel
Dagbok Passar nog bäst i dagbok ändå... Hur gör man för att orka vara en så bra person som man egentligen skulle vilja vara? Både generellt...
Svar
8
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckningar 2021
  • Föl 2021

Omröstningar