Torv bättre än spån, varför?

Fiffi1

Trådstartare
Vad är det i torven som gör det bättre än spån till hosthästar. Torven dammar ju också.
 
Ja men det är inte alltid som spån är befriad från kemikalier, dessutom blir spånen dammigare efter varje mockning. Torven är i det fallet precis tvärtom, den blir lite fuktigare för varje gång den används och måste därför fyllas på av den orsaken
 
Har hört att dammet från spån är så fint så det inte fastnar i näshåren utan går ner i lungorna till skillnad från torv.
 
Torv dammar ju jättemycket! Vi fick rådet av vår veterinär att inte ha det eftersom vi har en isis med lindrig bronkit. Vi har spån, det funkar utmärkt. :)
 
Oftast spelar det ingen roll då det som regel inte är damm som orsakar allergisk hosta, det är sporer i hö och halm.
 
Torv dammar endast i början och har man problem med dammigheten kan man alltid fukta torven lätt.

Själv använder jag mig av torv & spån-blanding till hosthäst, fungerar bra!

Sen är det ofta skillnad mellan spån och spån, en del kan innehålla mer kemikalier än andra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: warg
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 719
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp