Torv eller Halm?

S

__Stilett__

vårat stall måste sluta med spån *suck*
det har funkat jättebra med spånet. Stallet som är ganska mörkt (mörkbrunt) har fått lite ljusare boxar etc.

nu måste vi välja mellan torv eller halm.
jag har haft båda innan.

nackdelen med torv är tycker jag att det dammar (viss löstorv) och packtorv är för dyrt.
nackdel är att det blir kolsvart i boxarna.
fördel är att det annars är ett lätt strömedel.
Tyvärr ganska dyrt i inköp här.

nackdel med halm är att det luktar så i kläder ochs kor.
det stinker! trots att man kalkar och mockar noga.
inte själva halmen. men efter att man mockat alltså.
dessutom så fylls conteiern direkt och den kostar här 1000/gång att tömma.
Fördelen är att det är mjukt och gott för hästarna, ser fräsch och ljust ut och är billigare än torven.

vad använder ni er av? vad blir billigast i längden hur tömmer ni tex era conteirnar med detta? vilket är lättast att "bli av med"?
 
Jag har båda - torv i botten som bädd och halm över. Torven är ju lättare att bli av med, den går ju att sälja som gödning. Vi har ingen container öht utan bara dynghög som stallägaren tar hand om och kör bort.
 
Min häst står på torv,jag tycker det är mer lättmockat än halm.Köper packtorv, kostar här 80:-/bal. Något dyrt kanske, men jag tycker det är värt det, halm är tungmockat. Sen får min häst ett par kg halm att tugga på under natten(självklart får hon hö också :))
Vi mockar i plastsäckar som folk i omgivningen kommer och hämtar och använder som gödsel och till komposter. Helt perfekt, vi slipper tänka på att göra oss av med skiten själva. :) Hade hästarna stått på halm så är folk inte lika intresserade, inte lika bra att gödsla med.
 
Jag hade min första häst på torv i många år, har dom senaste åren stått på spån o stallet jag jobbar i står på halm.

Jag tycker halmen är bäst, hästen har nått o göra.
Däremot tycker jag inte om att mocka på halm, så därför har jag spån (ren lathet med andra ord). Nackdelen med spånet nu är att jag står i kallstall som inte är helt tätt o spånet blir blött. Torv är okej, men d blir så mörkt. Dessutom äter pålla torv.
 
Varför kan ni inte ha spån kvar?? :confused:

Men om jag skulle välja så står torven mig närmast,tycker inte om halmen,mest för att jag har hosthäst,däremot så har våra hästar halm i hagen de kan stå och pilla med.
Och som nån annan här skrev,så kan ni alltid sälja bajjarna sen till grannar runt omkring,eller varför inte ta kontakt med nån trädgårdsförening,så ni får kontakter.Det är mkt populärt med torvblandad hästlort i rabatterna..
 
finns ingen som vill leverera/sälja spån mer pga att det ska gå till..va vad det dom sa.
ngt som inte har med häst att göra iaf.
ngt dumt *morr*
 
Ahh,till eldning gissar jag,det är många som börjat använda spån till att värma husen osv med numera så därav spånbristen då och då.
:(
 
ja det stämmer. kom bara inte ihåg va det hette.
briketter, grigetter, skit samma..
till eldning iaf.

det är jätteirriterande! funkar så bra med spånet till hästarna. luktar gott tycker jag att det gör oxå med nytt spån...
 
Halm är mysigare, ser fräschare ut (även om det inte är det)och är bättre för hästen ur sysselsättningssynpunkt.

Torv har fördelen att det är lättmockat, drygt och nästan luktfritt om man sköter det bra.
Tyvärr fryser torven på vintern. :(
En nackdel är också att det följer med ganska mycket torv ut på stallgången. Man är tvungen att sopa mer jämfört med om man har halm.

I mitt stall har vi torv. Jag gillade det inte alls i början, men jag tycker det är ganska bra nu faktiskt.

Det optimala tycker jag vore att ha halm på vintern och torv på sommaren.
 
Vi har alltid haft torv i mitt stall. Fördelarna är många men just att det är lättmockat är ett stort plus! Nackdelen är, just som du skrev, att det bli mörkt. Halm tycker jag är ett elände att mocka!! Fördelen är att de har något att pilla med hela tiden.

Ha torv i botten och halm över så får du fördelarna med båda strömedlena
 
Pellets :devil:

Börjar blir mer och mer omöjligt att få tag i spån nu förtiden, jag som alltid haft och vill ha spån!
 
Kan ni inte måla om så det blir ljusre i stallet då? Och sen ha torv?
Får ni tag på lite spån, så blir det jättebra om man blandar torv och spån :love:

En nackdel med torv är att det kan bli hovbölder, oftare..
 
Jag skulle helt klart välja halm om jag hade valet!!! Även om det kostar för att man måste tömma ofta så går det nog ganska jämnt upp i slutet eftersom torven kostar mer per förpackning!
Sen är jag ganska äcklad av torv, nyser och har mig samt att min häst är lagd åt det magrare hållet, han har svårt att lägga på sig och om han får tugga hela tiden blir det bättre =) Har aldrig tyckt att mockningen är så jobbig, fast jag är kanske bortskämd med 'duktiga' hästar som bajsar på ett ställe och kissar i hagen??? =)
 
jag tror inte dom vill måla om :o det är om-målat i somras tror jag...stallet är rätt fint, det passade till spånet :cool:

vi har inte bestämt oss för vad det blir ännu.
huvudsaken är att allt löses på ett smidigt sätt.
men det lutar tydligen mot halm.
jag vet inte om jag vill ha det ena eller det andra ännu.
det enda jag inte gillar med halmen är lukten som blir.

ingen av mina hästar äter halm föressten.

däremot käkar ena hästen torv...
är det verkligen bra??
 
Jag har spån i botten som suger upp pisset och halm över.
Spånen är galet dyr här nere...typ 60kr för en bal...tyvärr, annars hade jag kört helt på de & bara gett halm som "tilltugg".

Vi har en midre form av container med vårat gödsel...men nu har vi stallet på en plantskola så dom tar hand om allr gödsel & har till sina marker = gratis
 
Käka torv är inte bra.
Var med om en häst som käkade torv, ca 1 bal om dagen :crazy:
För det första blev det dyrt o för det andra mådde inte magen bra.
Grisan äter torv, vågar därför inte ställa henne på spån, utan hon får stå på spån bland alla andra hästar som står på torv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Bliss
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 935
Senast: Mineur
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 772
Senast: Louiisee
·
Hästvård Det stall ja står i ska börja strö med halm. Funderar på om det är värt att köpa torv och lägga i botten? Så det suger upp kisset lite...
Svar
11
· Visningar
1 745
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp