TOTALA utgiften?

D

Dulcidine

Satt och försökte vara ärlig mot mig själv och räknade på vad jag lägger ut på mina två hästar per månad, och det var faktiskt en hel del mer än vad jag nog velat erkänna... :o :crazy:

Vad lägger ni ut på era hästar TOTALT under en månad? Dvs inkl allt som träningar, hoslagare, fodertillskott, stallhyra, (extra reseutgifter till och från stallet?) etc.
 
Stallhyra 1700kr
Xtra foder 200kr (utslaget på hela året)
Hovis tja eh kanske 10kr/mån :o (barfotaponny som sliter sina hovar jämnt och ganska mkt själv)
Massage 100kr
Försäkring 206kr

Tja hon är billig i drift än så länge för att bo i Stockholm :D

Har även lagt ca 4.000kr på veterinärvård och väntar på en räkning som lär vara åtskilliga tusenlappar men försäkringsbolaget bör ta det mesta, det kanske blir 4.000 till åt mig. Detta på snart två år.
 
Vet inte riktigt :confused:

*stallhyra 1200 kr (hö, havre, strö ingår)
*fodertillskott ca 300 kr/mån
*massage 300 kr/mån
*träningar 400 kr/mån
*tävling ca 100 kr/mån

*utrustning, väldigt mkt tror jag, tkr om o handla te pållan. Har lagt åtskilliga 1000-lappar (dock har jag bara ägt henne 1,5 år så jag har ju oxå behövt köpa en del!!)
*hovslagare 520 kr/var 6-8 vecka
*veterinär e ju olika.... Har inte varit ngt senaste 1,5 åren
*vaccinationer ca 300 kr/år
*avmaskningar ca 300 kr/år
*försäkring ca 3500 kr/år

Det blir cirkus 2670 kr/mån o då har jag inte räknat med utrustning (det är ju så olika månad från månad). Och inte heller veterinär (bara vaccinationer), det har ju hittills inte varit ngt.


*bensin - betalar mamma.... Har 9 km till stallet (men cyklar faktiskt ibland!) :D
*sen har vi anläggningskort på ridklubben som kostar 400 kr/år tror jag + medlemsavgift på ca 150 kr/år
 
Stallhyra: 600:-
Hösilage: 330:-
Kraftfoder: 114:-
Halm: 50:-
Bensin: 500:-
Hovslagare: 200:- varannan månad. (verkar enbart, hennes fötter växer lååångsamt så därför kan det gå ganska lång tid mellan varje verkning).
Försäkring: 179:-

Det är allt jag lägger ut...billigt va ? :-)
 
Min fjorda har jag gratis hos pappa så där slipper jag alla kostnader. ;) Betalar bara ny utrustning, har tex beställt nytt täcke åt henne nu. Fast jag har haft sådann tur att han betalt både sadel, sele och rockard till henne. :D

Men däremot varmblodet som jag har inhyrt, där får jag stå för ALLT själv.
Kallhyra: 750.-
Hö: 550.-
Spån: 200.-
Krafftfoder: 200.-
Vitaminer: 100.-
Örter: 400.-
Skoning: 150.-(300.-/var 8:de vecka.)
Försäkring: 100.-

Det blir ca 2.350:-/månad om jag ej glömt nått.
Sedan tillkommer ju träningar, bilresor, veterinärräkningar osv.
 
ca 5500 kr i månaden.

2000 - helinackordering, strö och foder ingår.
500 - skoning, dvs 940 kr var sjätte vecka
300 - försäkring
700 - lån
1000 - bensintillägg - är egentligen mer men vågar inte tänka eller räkna på det.
1000 - träningar. 350kr per lektion

Då har jag inte lagt in vad jag lägger på utrustning, vaccination och annan veterinärvård, ridhusavgift eller tävlingsavgifter.
Det blr kanske 6000 i månaden dvs ca 200 per dag. Inte undra på att man är fattig :cry:
 
Kallhyra 500x2
Hö 600
Spån 600
Kraftfoder 500
Mineraler och vitaminer 500
Hovslagare ca 850
Träningar 800
Resor/bensin - (hästarna "hemma")
Försäkring 600
Övriga utgifter (tex utrustning, vaccinationer, avmaskning, massage etc) ca 200-1000:-/mån :o

Alltså minimum närmare 5500:-/mån på två hästar, vilket ju ändå måste räknas som billigt eftersom jag inte betalar för några mellanhänder på många områden.
Men ändå, 5500:- är inga småmynt direkt...
 
Var står du någonstans om du kan klara av att ha två hästar på samma kostnad som jag har en?
 
Jag har precis börjat plugga och kommer bara få ca 6500kr/mån eller nåt sånt så nu gäller det att verkligen fundera på var man lägger sina pengar! :( Det är inte något jag är bra på att göra men det är säkert en nyttig erfarenhet...Det är iaf tur att jag bor hemma! :)

*Stallhyra: 500kr/mån (inkl halm och betfor)
*Hovis: ca 300kr/mån (dyrare nu när det är sulor och grejor också)
*Hö: 580kr/mån (fast det betalar jag ju i slutet av sommaren då vi köper in allt hö på samma gång)
Lusernhack: 240kr/mån
Havre: 90kr/mån
Korn:45kr/mån
Försäkring: 400kr/mån
Träningar: ca 300kr/mån (minst, tränar mer vår/sommar/höst)

= 2455kr

Sen tillkommer ju vaccination, avmaskning, olja, mineraler, utrustning, tävlingar, transportkostnader, tandläkare mm. Ingen billig hobby direkt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 170
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 139
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp