Totalkvot energi/protein svårfödd häst

the_connemara

Trådstartare
En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket grovfoder som helst och behövde därför kraftfoder. Ska man i det läget även ge extra protein så att kvoten i den totala foderstaten blir 6? Alltså om hästens energibehov för att hålla hullet vida överstiger tabellbehovet, gör proteinbehovet det också eller räcker det med att ge proteinbehov enl tabell (baserat på vikt och svårfödd samt ev arbetstillägg)?

Om jag minns rätt så hade hästen hållt sig fin på typ 120 MJ vid något tillfälle om vi räknade baklänges, skulle den då getts 720 g smb rp även om det inneburit att hälften av smb rp kom i från proteinfodermedel (o hästen inte gärna åt just lusern)?

Jag har aldrig fått något bra svar på den frågan/ingen har förstått vad jag menat.
 
Jag förstår vad du menar, min ponny var sån som såg bäst ut om man ökade bara energin. Luftade detta med min hippologilärare som bestämt hävdar att jo, ökas energin ska proteinet ökas för det hänger ihop. Alltid.

Jag tror inte helt på det men i brist på bättre källa så.... Nöjd med att ha "normal" häst nu.
 
Alla hästar är ju inte tabellhästar tänker jag. Min häst som är väldigt lättfödd håller sig finare på en lite högre kvot, runt 7-7,5. Det är ju där "utfodra med ögat" kommer in i bilden. Med andra ord så tycker jag att energi och protein inte alltid måste hänga ihop exakt på siffran 6.
 
Nej kvoten behöver inte vara 6. Hästens proteinbehov ska fyllas såklart men att ge så mycket extraprotein så att kvoten ändå blir 6 till en svårfödd häst kan istället bli kontraproduktivt eftersom hästen då kommer göra åt massor av energi för att omvandla proteinet. Då kommer hästen ändå inte hålla hull trots att hen egentligen får sitt energibehov tillgodosett. Tvingas man dessutom ge hästen mycket kraftfoder för att få upp proteinet (som egentligen inte behövs) kan det bli riktigt dumt med störningar i mage och tarm som följd. Många svårfödda hästar hamnar på en kvot på runt 3 när deras behov är täckta och det är helt okej.

Kvoten har man i bakhuvudet för att kunna jämföra olika grovfoderpartier. När man sedan räknar så räknar man energibehovet för sig och proteinbehovet för sig. Vad kvoten blir då är alltså helt egalt.
 
En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket grovfoder som helst och behövde därför kraftfoder. Ska man i det läget även ge extra protein så att kvoten i den totala foderstaten blir 6? Alltså om hästens energibehov för att hålla hullet vida överstiger tabellbehovet, gör proteinbehovet det också eller räcker det med att ge proteinbehov enl tabell (baserat på vikt och svårfödd samt ev arbetstillägg)?

Om jag minns rätt så hade hästen hållt sig fin på typ 120 MJ vid något tillfälle om vi räknade baklänges, skulle den då getts 720 g smb rp även om det inneburit att hälften av smb rp kom i från proteinfodermedel (o hästen inte gärna åt just lusern)?

Jag har aldrig fått något bra svar på den frågan/ingen har förstått vad jag menat.

Jag ställde exakt samma fråga för 8 år sedan, fick inte heller något svar.
Jag väntar med spänning!!

(Jag valde att fodra 110 mj och 500 smb, och den hästen på 450 kg föll inte ur)
 
En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket grovfoder som helst och behövde därför kraftfoder. Ska man i det läget även ge extra protein så att kvoten i den totala foderstaten blir 6? Alltså om hästens energibehov för att hålla hullet vida överstiger tabellbehovet, gör proteinbehovet det också eller räcker det med att ge proteinbehov enl tabell (baserat på vikt och svårfödd samt ev arbetstillägg)?

Om jag minns rätt så hade hästen hållt sig fin på typ 120 MJ vid något tillfälle om vi räknade baklänges, skulle den då getts 720 g smb rp även om det inneburit att hälften av smb rp kom i från proteinfodermedel (o hästen inte gärna åt just lusern)?

Jag har aldrig fått något bra svar på den frågan/ingen har förstått vad jag menat.
Läs HelenaHandbergs svar i denna tråd! Så får du bra svar!
http://www.bukefalos.com/threads/proteinbehov-i-gram.794651/
 
Använder man PC-horse för att räkna foderstater så kan man ange om hästen är tunn eller för tjock, ökar man då energimängden eller minskar så är värdena för både protein och mineraler fortfarande detsamma utifrån den kroppsvikt och arbete man angett från början!
 
Att kvoten skulle vara 6 exakt känner jag inte igen öht eller jo - jag känner igen missuppfattningarna men det är just en missuppfattning .

Kvoten 6 används generellt för att ange minimi mått för vad en vuxen färdig växt häst behöver .
Det är inget mått utöver det som ska kalkyleras för att kvoten måste /bör vara 6 ...
Många hästar behöver mycket högre kvot och utöver det vilket många påpekat är inte kvoten utslagsgivande utan en grund princip som förutsätter att den som räknar foder förstår just grundprincipen !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 299
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 711
Senast: super
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 638
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp