Totalt paj mage, blir inte klok på varför

Jag var tvungen att googla om det där testet. FoodPrint 200 heter det, men det finns säkert flera. Det mäter antikroppar som finns i blodet mot olika födoämnen. De menar att födoämnen tar sig ut genom tarmen genom små mikroskopiska hål, så födoämnesproteiner finns fritt i blodet. Eftersom de inte ska finnas där, bildar kroppen antikroppar som rensar bort dem. Så långt OK.
Men det som fritt tar sig ut är ju det man har ätit den senaste tiden? En grej man äter sällan, kanske för en månad sedan, får inget jätteutslag i testet.

När jag googlade hittade jag brittiska nyhetsartiklar som forskare och journalister deltagit i, där en med känd jordnötsallergi inte fick jordnötter som allergi i det här testet. Antagligen för att hen undviker jordnötter sedan länge och inte har höga nivåer av antikroppar mot det just nu. De skickade också in test för samma person till två olika lab, och fick helt olika resultat på vad hen skulle undvika för mat. Forskarna varnar för att människor litar på dessa test och undviker mat de absolut inte är allergiska mot, och att det i extrema fall kan leda till bristsjukdomar eftersom man kan få ut en jättelista på födoämnen som man ska undvika (en av forskarna fick tillbaka 183 födoämnen hen skulle undvika, medan hen mådde bra och enbart hade en enda födoämnesallergi). De riktade också kritik mot att analyserna tittade på fel typer av antikroppar för att kunna dra sådana slutsatser.
Ja det är ju det där med tester och dess trovärdighet. Det ser man ju inte minst nu i Covid-tider. VIssa anser testerna bra, andra dömer ut dom.
Är medveten om det. Men! Har funkat klockrent på oss. :D Har blivit helt fina i kroppen, samt partnerns helrisiga mage, med tillhörande avgaser som fick ögonen att tåras, är borta. Tre av fyra har gjort den.
Kommer inte att gå tillbaka till det vi åt förut.
 
Äter du mackor eller gröt när du är lite för hungrig?
Om du INTE gör det, vv scrolla vidare.

Amylas.
Ett enzym som finns i saliven (och bukspottskörteln). Den spjälkar stärkelse till socker då man tuggar maten.

Är man lite för hungrig då man äter, är det fullt möjligt att denna lilla detalj missas - och maten hamnar osaliverad i magen. Och slutresultatet kan då bli en jäsningsprocess i tarmsystemet.

I varje fall jag har fått ett betydligt bättre mage av att tugga maten ordentligt, istället för att svälja den hel. För att jag har för bråttom att kompensera en upplevd utmärgelhet.
Du har så rätt🙂. Tugga is da shit för risiga magar
 
Aha. Nej det är mina egna tankar.
Läkaren tog en massa prover, riktade mot att hitta anledning till tröttheten. Däribland blodprov för gluten. Dessutom fick jag lämna avföringsprov där de kollade efter ev blod i avföringen.

Sen ringde läkaren och sa allt såg bra ut, de hade ingen aning varför jag var trött. Jag kunde återkomma om 2-3 mån om jag var lika trött. Men det var iaf inget farligt som gjorde mig trött. Magen var "inget farligt", mer sas inte. Fokus låg hela tiden på tröttheten.

Strax därefter tipsade en kollega om att ändå prova ta bort gluten. Så jag gjorde det. Och mår mycket bättre. Mindre trött med, men om det är kost eller dagsljus är svårt att säga.

Så ska jag få till något med magen måste jag söka VC och "kriga" om att jag vill ha en remiss för jag vill de utreder mer.
Och jag är tveksam till att må så skräp som jag gjorde när jag åt gluten, bara för att kunna utreda om det inte har något "mervärde" att utreda. Ett mervärde kan ju dock vara t ex det om det är okej att fuska ibland eller ej.
Fast om du ringer och säger att du märkt stor förbättring av att utesluta gluten och därför vill testa om du har celiaki har jag svårt att tro att de inte tycker det är motiverat med en remiss.
 
Fast om du ringer och säger att du märkt stor förbättring av att utesluta gluten och därför vill testa om du har celiaki har jag svårt att tro att de inte tycker det är motiverat med en remiss.

Man skulle kunna tycka det ja. Till och med tro det. Men med tanke på hur det här labdstinget fungerat hittills så skulle jag tyvärr inte räkna med det. Det skulle då vara första gången någonting fungerade som förväntat... ;(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var ett tag sen jag skriv sist här om min Ulcerös Kolit, jag började ju få Remsima som är biologisk medicin i somras. Har sen dess varit...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 394
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 186
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 465
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp