Totalt paj mage, blir inte klok på varför

Vill inte vara tjatig så ber om ursäkt för att jag upprepar mig om du redan läst mitt inlägg längre upp, men det kan ta månader eller år för tarmen att läka, och om du har skadad tarm kan det vara jättesvårt att märka direkta reaktioner precis när du äter gluten. Tarmskadorna gör det svårt att t.ex. bryta ner fett och fiber.

Absolut. Jag menade jag är lika dålig på att tugga med som utan gluten. Skrev dör snabbt. Jag MÅR otroligt mycket bättre utan gluten. 90% av magproblemen försvann när jag uteslöt gluten (för ca 4 mån sen)
 
En liten fundering kring gluten. Ni som bekräftat har celiaki. Om ni äter gluten, märker ni av några symptom då direkt?
(jag vet tarmen tar skada oavsett, men märker ni några symptom själva om ni råkar äta gluten)
 
Absolut. Jag menade jag är lika dålig på att tugga med som utan gluten. Skrev dör snabbt. Jag MÅR otroligt mycket bättre utan gluten. 90% av magproblemen försvann när jag uteslöt gluten (för ca 4 mån sen)
Då har du ju en prime suspekt, som egensvar på ditt långa inledningsinlägg.
 
En liten fundering kring gluten. Ni som bekräftat har celiaki. Om ni äter gluten, märker ni av några symptom då direkt?
(jag vet tarmen tar skada oavsett, men märker ni några symptom själva om ni råkar äta gluten)
Jag har inte celiaki och är inte känslig mot gluten men svarar ändå. Tror att det finns en jättestor variation gällande om man märker sin celiaki eller inte och då alltså om man märker symptom efter glutenintag. För många så är ju tex näringsbrist och liknande de huvudsakliga effekterna av den skadade tarmen och det märker man ju inte på en gång.
 
Jag har inte celiaki och är inte känslig mot gluten men svarar ändå. Tror att det finns en jättestor variation gällande om man märker sin celiaki eller inte och då alltså om man märker symptom efter glutenintag. För många så är ju tex näringsbrist och liknande de huvudsakliga effekterna av den skadade tarmen och det märker man ju inte på en gång.

Nej jag tänkte mer om man märkte några symptom på magen direkt? När jag googlar dyker det upp både att man inte märker men tarmen skadas, och de som märker symptom (ont, diarré etc) direkt.

I början efter kanske en månad när jag provade gluten reagerade magen direkt. Nu när jag fick hål i huvudet och köpte en mjukglass i våffla och åt upp nästan hela innan jag reflekterade så hände inget. Då provade jag äta lite mer gluten veckan efter. Inget.

Men jag har svårt avgöra om det betyder ett dugg eller inte liksom?
 
En liten fundering kring gluten. Ni som bekräftat har celiaki. Om ni äter gluten, märker ni av några symptom då direkt?
(jag vet tarmen tar skada oavsett, men märker ni några symptom själva om ni råkar äta gluten)

Jag får väldigt sällan symptom, något som kallas "tyst celiaki". Mycket därför det tog tid att få mig diagnosticerad också, jag hade inga magproblem. Jag var oerhört trött, blek och orkeslös. Tvingade mig genom skolan och sen gick jag hem och sov.
Men jag får symptom vid udda tillfällen om jag får i mig större mängder gluten numera. Men de är inte direkt magrelaterade. Råkade äta en hel hamburgare som visserligen hade gutenfritt bröd men burgaren var vegansk och proppfylld med gluten. Blev inom 30 min av den måltiden helt borta. Jag hade planerat att träna men orkade knappt stå upp i duschen. Yrslig och lätt illamående. Fick otroligt mycket "brain-fog" och det tog 2 veckor innan jag kände mig återställd.
Andra gånger har jag ätit en hel pizzaslice innan jag fattat misstanke och inte märkt det alls.
 
Nej jag tänkte mer om man märkte några symptom på magen direkt? När jag googlar dyker det upp både att man inte märker men tarmen skadas, och de som märker symptom (ont, diarré etc) direkt.

I början efter kanske en månad när jag provade gluten reagerade magen direkt. Nu när jag fick hål i huvudet och köpte en mjukglass i våffla och åt upp nästan hela innan jag reflekterade så hände inget. Då provade jag äta lite mer gluten veckan efter. Inget.

Men jag har svårt avgöra om det betyder ett dugg eller inte liksom?
Det är nog helt enkelt olika.

Även om man har tex IBS och alltså inte har celiaki men är känslig så kan det ju för en del funka att äta ibland och ibland inte.
 
ah, kommer ihåg att jag under mina svarta och svåra sena tonår/ung vuxen spenderade ett helt år med att totalignorera min celiaki och åt vanlig kost hela tiden. Märkte inte av något då heller. Vare sig kortsiktigt eller långsiktigt.
 
Det är nog helt enkelt olika.

Även om man har tex IBS och alltså inte har celiaki men är känslig så kan det ju för en del funka att äta ibland och ibland inte.

Ja jag tänkte mer att även om det går bra - och skulle förenkla tillvaron - att äta lite gluten ibland utan att jag får problem, om det skulle kunna vara illa ändå. Som det är för de som har celiaki "på riktigt". Men då finns det inget riktigt svar på det dock.

Inte tänkt på om tröttheten förändrades, ska ha koll på det nästa gång. Nu fokuserade jag ju bara på magen.
 
Ja jag tänkte mer att även om det går bra - och skulle förenkla tillvaron - att äta lite gluten ibland utan att jag får problem, om det skulle kunna vara illa ändå. Som det är för de som har celiaki "på riktigt". Men då finns det inget riktigt svar på det dock.

Inte tänkt på om tröttheten förändrades, ska ha koll på det nästa gång. Nu fokuserade jag ju bara på magen.
Det är väl därför som det kan vara klokt att utreda för celiaki. Det är ändå viktigt att veta om kroppen tar skada eller inte om du fuskar. Är det ”bara” magen som krånglar så kan man ju göra avsteg ibland om man känner att det är värt det, men det ska man verkligen inte göra om man har celiaki.
 
Det är väl därför som det kan vara klokt att utreda för celiaki. Det är ändå viktigt att veta om kroppen tar skada eller inte om du fuskar. Är det ”bara” magen som krånglar så kan man ju göra avsteg ibland om man känner att det är värt det, men det ska man verkligen inte göra om man har celiaki.

Jo, men det lär ligga långt bort med utredning. Ens om jag skulle få en, vilket jag inte är säker på med det här landstinget. Men nu går de ju på knäna av Corona.
 
Jo, men det lär ligga långt bort med utredning. Ens om jag skulle få en, vilket jag inte är säker på med det här landstinget. Men nu går de ju på knäna av Corona.
Skadar inte att höra av sig igen. Jag vet inte hur det ser ut i din region men iaf här så är det ju framförallt vissa enheter som är hårt belastade av corona medans andra rullar på som vanligt eller tom har fler lediga tider eftersom patienter avbokar i högre utsträckning än tidigare.
 
Skadar inte att höra av sig igen. Jag vet inte hur det ser ut i din region men iaf här så är det ju framförallt vissa enheter som är hårt belastade av corona medans andra rullar på som vanligt eller tom har fler lediga tider eftersom patienter avbokar i högre utsträckning än tidigare.

Fast det måste gå via VC, själva remissen. Och de ansåg ju inte min mage var något problem. Just min VC har dessutom helt stängt sin normala verksamhet och övriga VC får ta över patienterna. Min VC är omgjord till coronamottagning. Dit de med symptom eller bekräftad corona får gå, eftersom de inte är välkomna på sina egna.

Däremot vet jag gastromottagningen gick ut förut och tyckte "hallå ni törs komma hit" när folk där man ville utesluta cancer osv avbokade av rädsla för smitta.
 
Fast det måste gå via VC, själva remissen. Och de ansåg ju inte min mage var något problem. Just min VC har dessutom helt stängt sin normala verksamhet och övriga VC får ta över patienterna. Min VC är omgjord till coronamottagning. Dit de med symptom eller bekräftad corona får gå, eftersom de inte är välkomna på sina egna.

Däremot vet jag gastromottagningen gick ut förut och tyckte "hallå ni törs komma hit" när folk där man ville utesluta cancer osv avbokade av rädsla för smitta.
Okej. Men jag uppfattade att ni hade pratat om att gå vidare kring just gluten men att du var osäker själv? Kanske missförstod.
 
Jag gjorde ett blodprov som testade olika typer av mat för flera år sedan.
2-300 sorter tror jag att det var.

Gluten låg i topp på vad min kropp inte ville att jag skulle äta. Därefter ärtor! En av mina favoriter. :(
Äggvita, majs och musslor är några saker jag aldrig hade haft problem med, men som jag slutade med.


Jag var tvungen att googla om det där testet. FoodPrint 200 heter det, men det finns säkert flera. Det mäter antikroppar som finns i blodet mot olika födoämnen. De menar att födoämnen tar sig ut genom tarmen genom små mikroskopiska hål, så födoämnesproteiner finns fritt i blodet. Eftersom de inte ska finnas där, bildar kroppen antikroppar som rensar bort dem. Så långt OK.
Men det som fritt tar sig ut är ju det man har ätit den senaste tiden? En grej man äter sällan, kanske för en månad sedan, får inget jätteutslag i testet.

När jag googlade hittade jag brittiska nyhetsartiklar som forskare och journalister deltagit i, där en med känd jordnötsallergi inte fick jordnötter som allergi i det här testet. Antagligen för att hen undviker jordnötter sedan länge och inte har höga nivåer av antikroppar mot det just nu. De skickade också in test för samma person till två olika lab, och fick helt olika resultat på vad hen skulle undvika för mat. Forskarna varnar för att människor litar på dessa test och undviker mat de absolut inte är allergiska mot, och att det i extrema fall kan leda till bristsjukdomar eftersom man kan få ut en jättelista på födoämnen som man ska undvika (en av forskarna fick tillbaka 183 födoämnen hen skulle undvika, medan hen mådde bra och enbart hade en enda födoämnesallergi). De riktade också kritik mot att analyserna tittade på fel typer av antikroppar för att kunna dra sådana slutsatser.
 
Okej. Men jag uppfattade att ni hade pratat om att gå vidare kring just gluten men att du var osäker själv? Kanske missförstod.

Aha. Nej det är mina egna tankar.
Läkaren tog en massa prover, riktade mot att hitta anledning till tröttheten. Däribland blodprov för gluten. Dessutom fick jag lämna avföringsprov där de kollade efter ev blod i avföringen.

Sen ringde läkaren och sa allt såg bra ut, de hade ingen aning varför jag var trött. Jag kunde återkomma om 2-3 mån om jag var lika trött. Men det var iaf inget farligt som gjorde mig trött. Magen var "inget farligt", mer sas inte. Fokus låg hela tiden på tröttheten.

Strax därefter tipsade en kollega om att ändå prova ta bort gluten. Så jag gjorde det. Och mår mycket bättre. Mindre trött med, men om det är kost eller dagsljus är svårt att säga.

Så ska jag få till något med magen måste jag söka VC och "kriga" om att jag vill ha en remiss för jag vill de utreder mer.
Och jag är tveksam till att må så skräp som jag gjorde när jag åt gluten, bara för att kunna utreda om det inte har något "mervärde" att utreda. Ett mervärde kan ju dock vara t ex det om det är okej att fuska ibland eller ej.
 
En liten fundering kring gluten. Ni som bekräftat har celiaki. Om ni äter gluten, märker ni av några symptom då direkt?
(jag vet tarmen tar skada oavsett, men märker ni några symptom själva om ni råkar äta gluten)
Det ska till rejält med gluten för att jag ska märka direkt. Har inte hänt så ofta att jag råkat få i mig gluten sen jag blev diagnosticerad dock så det är inte kanske de starkaste resultaten, men två gånger har jag råkat få i mig lite pasta, och märkte då inget . En gång fick jag i mig en ganska stor portion vegansk köttersättning som var helt glutenbaserad, och då kraschade allt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var ett tag sen jag skriv sist här om min Ulcerös Kolit, jag började ju få Remsima som är biologisk medicin i somras. Har sen dess varit...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 513
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 484
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp