Totilas lever kvar – guldsemin bjuds ut

Ett par veckor innan jul lämnade sagohingsten Totilas en dressyrvärld i sorg. Men han lever kvar i sina många fantastiska avkommor. Nu bjuder dessutom holländska Holstud ut fryst semin från året då det svarta dressyrfenomenet tog tre VM-guld.
 
Jobbigt läge för Holstud som gått ut stenhårt med det här nu när Schockemöhle vunnit rätten att sälja Totilas simmare..

Saxat från Holstuds sida innan det försvinner ;)

Holstud Offers Totilas’ Frozen Semen for 2021 Breeding Season
The Dutch equine reproduction center Holstud announces that there is still a certain amount of semen available of the superb stallion Totilas, who passed away untimely on 14 December 2020.

Totilas lives on in his offspring. The legendary black stallion has proven his worth as a breeding stallion with numerous of his offspring now reaching Grand Prix level. His son Total Hope won the 2019 Nurnberger Burgpokal for Developing Prix St Georges horses in Germany.

Totilas has sired numerous licensed sons – Toto Jr, Tolegro, Total U.S., Total Hope, Top Gear, Governor, Trafalgar, Topas, King Karim, Konig, Gaudi SSF, Timolin, Mansion, Total McLaren, and many more – and therefore makes a valuable choice as sire for your mare.


Frozen Semen at Holstud
In 2010, when this black pearl conquered the World Equestrian Games in Kentucky, a considerable amount of Totilas’ semen was collected at Holstud in The Netherlands.

This frozen semen is of the highest quality, as shown in 2011 when more than 90% of the mares who were bred to Totilas produced healthy foal(s).

“The collection during that time frame was quite simple due to the fact that Holstud and Totilas were stationed at the same location,” said Holstud’s Jorgen van der Holst. “From the moment of the collection until the present day this Totilas semen has always been under the careful supervision of Holstud.”

Research has shown that the sperm from 2010 is still of pristine quality.

Breed to Totilas in 2021
After further evaluation of the situation and because of the high value of Totilas’ semen, the owner and Holstud have made the decision that the semen will only be available through the ICSI fertilization process.
 
@eventingmania
Varför har Schockemöhle vunnit rätten? Har det varit nån tvist?
Holstud gjorde en jättegrej av att de skulle erbjuda Totilas för i år. PS var inte nöjd och stämde. Personligen tycker jag att han har moralen på sin sida i den här storyn gällande den biten. De andra verkar ju bara väntat på att hästen ska trilla av pinn för att kunna erbjuda sina frysta simmare och casha in mer pengar.
 
Holstud gjorde en jättegrej av att de skulle erbjuda Totilas för i år. PS var inte nöjd och stämde. Personligen tycker jag att han har moralen på sin sida i den här storyn gällande den biten. De andra verkar ju bara väntat på att hästen ska trilla av pinn för att kunna erbjuda sina frysta simmare och casha in mer pengar.
Jag fattar inte ändå. Har Schockemöhle ensamrätt på att sälja semin från Totilas? Isåfall hur kommer det sig?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 178
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 257
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
3 982
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp