Bukefalos 28 år!

Touchering

Marimari

Trådstartare
Jag lånar en häst som jag nyligen börjat arbeta vid handen och jag har redan stött på patrull. Hästen är van stora, yviga, rejäla hjälper och jag vill nu att hon ska börja bli lyhörd för det lite mer finstilta.

Eftersom vi båda är att betrakta som nybörjare när det gäller arbete från marken så har jag valt att börja med vad jag trodde skulle vara en enkel uppgift, nämligen att lära henne gå undan för tryck eller ett lätt "tap-tap" från dressyrspöet. Ingen reaktion dock. Inte heller om man lägger an dressyrspöet och ökar trycket successivt. Hon står bara och blickar ut över ridhuset, tillsynes helt omedveten om att något trycker henne på benet.

Hur ska jag få henne att koppla att även det lilla trycket betyder något?
 
Sv: Touchering

När jag börjat jobba med liknande hästar så har jag precis som du börjat med att lägga ett lätt tryck, ett sådant som jag i slutänden vill att hästen ska svara för. Därefter har jag ökat trycket successivt så mycket som det krävs för att hästen ska flytta på sig helt enkelt. ;)

Har jag stått och tryckt för kung och fosterland utan reaktion har jag istället börjat "hacka" med fingret (jag använder enbart händerna i början), i värsta fall får man hålla på en stund men jag har aldrig varit med om en häst som inte flyttat på sig till slut.

Det viktiga är att vara noggrann med att sluta hacka/trycka så fort hästen gör minsta ansats till att flytta på sig. Tar den sedan inte ett steg utan bara "väger" så får man börja igen tills den flyttar på sig.

Krävs tålamod i början, men dom brukar fatta fort :)
 
Sv: Touchering

Tack, då är vi nog - med lite mer tålamod - inne på rätt väg ändå :laugh:

Brukar du ta bort trycket med spöet innan du förstärker mad handen, eller håller du kvar det samtidigt som du förstärker med handen? Och trycker du med handen på samma ställe där du toucherar med spöet, eller bara där det har störst/snabbast effekt?

När jag inte har fått någon reaktion har jag gått fram till benet ifråga och antingen gjort som när jag ska lyfta hoven för att kratsa, eller tryckt på låret som för att be henne ta ett steg åt sidan. Frågan är om de sakerna är så välbekanta för henne att hon inte alls kopplar ihop det med det med vad som hände precis innan?
 
Sv: Touchering

Jag använder inte spö alls innan det funkar felfritt med händerna :) När hästen flyttar sig precis så lätt som jag vill för händerna, så börjar jag med spöet på precis samma sätt som jag gjort med händerna.

Förklarar jag luddigt? :angel:
 
Sv: Touchering

Varför använder du inte signaler mer lika det hästen redan är van vid? Dvs ridsignaler och vanliga hanteringssignaler vid ledning, inte just stooora.

Iom att hästar är mottrycksdjur så får det sällan god effekt att trycka med hårt jämt tryck. Sånt går de emot om de inte är skolade.
Därför använder man sig av pulserande/pickande tryck.

Ska jag flytta en häst sidvärts flyttar jag som i all hantering kroppsklumpen. Så får den själv flytta benen för att flytta sin kropp. Först när man kommit en bra bit på vägen har man nytta av att kunna finjustera genom att dutta till/touchera ngt ben för att få snabbare lyft eller mer vinkling i en led etc.
Om man då redan varit där och pillat för att få till sidvärts så "dödar" man den rätta effekten av toucheringen. Man har lärt in att det betyder ngt annat = kliv åt sidan dvs BORT från samling. Man brukar touchera för att få mer samling.

Man kan antingen använda sig själv och sin kropp som skänkel och gå framåtvänd men med hjälp av kroppsspråk alt lite tryyck med sin sida be hästen flytta kroppen om man vill att hela hästen ska kliva åt sidan. Annars kan man använda spö eller hand mot sidan på hästen, vill man flytta rumpan tar man spö mot rumpan alltså.

Man ska heller inte ta för givet att hästen bara är van vid stora gester. Det kan vara att den inte förstår alt är så himla ovan att röra sig sidvärts och så stel och har såna balansproblem att den av det blir ovillig att svara. Och då testar om det går att slippa göra det som tar emot så.
Om man är rutinerad och kan se sånt kan man tala om för hästen att du flyttar dig för den här lilla dutten, för det är så mkt jag vill ha i form av tryck i hjälperna(precis som grad av tryck i hand eller skänkel) annars blir det jobbigt. Men som ny utan tränare på backen får man ta det mer piano. Så man inte kräver mer än hästen förmår.
Ska man komma till piaff tex kan du inte hålla på och trycka som en blådåre. Då ska man kunna peka eller dutta för att få rätt respons. De måste vara responsiva både i fram och bak.
Så du tänker helt rätt som vill få hästen svara för mindre!

Men börja med att försöka flytta kroppsklumpen ist. Och använd pulserande hjälp istället för stadigvarande tryck. Upphör genast med hjälpen då hästen gör rätt.
 

Liknande trådar

T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 395
Senast: Thundra
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: vildros
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
18 840
Senast: flashlight
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp