Tovig i pälsen

Fille

Trådstartare
Jag har en kastrerad maine coon hona på fyra år. Hon har nu under vintern fått väldigt mkt tovor, mer än vanligt. Brukar raka henne varje vår eftersom hon är utekatt men hade nästan behövt raka henne i typ september också med tanke på alla tovor. Hon har tidigare ätit royal canin gastro intensinal (eller vad den nu heter) eftersom hon spyr mycket. I våras när vi rakade henne tyckte dock djursjukvårdaren att katten började bli lite väl rund och rekomenderade därför att ge lightfoder. Nu får hon samma som ovan men i lightvariant. Fick hjälp av min hästveterinär att raka tovor mellan bakbenen här i december och då sa hon att det kan vara pga mindre fett i fodret som pälsen tovar sig lättare. Har ni något bra tips för att minska antalet tovor? Förutom att kamma regelbundet.
 
@Bison och @athena_arabians ni har inte träffat min argbigga 😅 vore förstås bra att schamponera ofta men det blir sånt gigantiskt projekt. Hade jag inte haft barn hade det kanske gått enklare 🙈 men försöker kamma regelbundet i alla fall!
 
@Bison och @athena_arabians ni har inte träffat min argbigga 😅 vore förstås bra att schamponera ofta men det blir sånt gigantiskt projekt. Hade jag inte haft barn hade det kanske gått enklare 🙈 men försöker kamma regelbundet i alla fall!

Det är inte helt lätt... men behövs det så behövs det. Knep för att göra det lättare är att ha en handduk på golvet i duschen/badkaret, katten tycker inte om att halka och att inte ha grepp med tassarna. Jag blandar också ut schampo resp balsam i vatten i varsin skål så det går snabbt att löddra in/skölja ur.
 
Jag ser till att ha färdigblandat schampo och balsam i varsin lite PET flaska.
Mina utställningskatter är vana men inte min gamle ragdoll som tre personer inte lyckades sanera eller ens få ner i badkaret(efter att han var rejält grisig) - honom badade jag ensam. Ett rejält grepp i nacken med ena handen och ljumt (varmt)vatten i duschen. Det svåraste är att växla mellan skölj och schamponering.
Det tar max15 minuter att schamponera/balsamma en som inte ska vara i showcondition. Så då kanske barnet kan vara med sin pappa under den tiden?
 
@Bison och @athena_arabians ni har inte träffat min argbigga 😅 vore förstås bra att schamponera ofta men det blir sånt gigantiskt projekt. Hade jag inte haft barn hade det kanske gått enklare 🙈 men försöker kamma regelbundet i alla fall!


Alltså ... Jag har haft långhårig katt (maincoon mix) och under hans 18 år schamponerade jag aldrig honom en enda gång. Jo - Några gånger tvättades han runt ”kalsongerna” dvs pälsen därbak pga någon tillfällig lite lös mage, men aldrig annars.. Supersnäll katt som lätt hade funkat att helschamponera närsom . Men behövdes aldrig . Fräsch och fin i pälsen (katter är ju extremt renliga djur) .

Däremot krävde pälsen mer borstning och vård mot ev tovor med ålder. Din katt är ju ung, så jag skulle tippa på att lite mer borstning/kamning skulle ge bra resultat 😄

Att din vistas ute kräver lite extra ang pälsvården som inte handlar om att katten är smutsig i sak. . Det är vettigt att du klipper den i perioder tycker jag.
 
Senast ändrad:
Jag ser till att ha färdigblandat schampo och balsam i varsin lite PET flaska.
Mina utställningskatter är vana men inte min gamle ragdoll som tre personer inte lyckades sanera eller ens få ner i badkaret(efter att han var rejält grisig) - honom badade jag ensam. Ett rejält grepp i nacken med ena handen och ljumt (varmt)vatten i duschen. Det svåraste är att växla mellan skölj och schamponering.
Det tar max15 minuter att schamponera/balsamma en som inte ska vara i showcondition. Så då kanske barnet kan vara med sin pappa under den tiden?

När jag duschat henne har det tagit längre tid än så om man räknar in torktiden, vill gärna inte släppa ut en dyngsur långhårig katt i huset :) men får kanske försöka duscha henne ibland ändå!
 
Alltså ... Jag har haft långhårig katt (maincoon mix) och under hans 18 år schamponerade jag aldrig honom en enda gång. Jo - Några gånger tvättades han runt ”kalsongerna” dvs pälsen därbak pga någon tillfällig lite lös mage, men aldrig annars.. Supersnäll katt som lätt hade funkat att helschamponera närsom . Men behövdes aldrig . Fräsch och fin i pälsen (katter är ju extremt renliga djur) .

Däremot krävde pälsen mer borstning och vård mot ev tovor med ålder. Din katt är ju ung, så jag skulle tippa på att lite mer borstning/kamning skulle ge bra resultat 😄

Att din vistas ute kräver lite extra ang pälsvården som inte handlar om att katten är smutsig i sak. . Det är vettigt att du klipper den i perioder tycker jag.

Jag har tidigare bara rakat henne på våren men med denna erfarenhet av tovor som varit denna vinter funderar jag på att raka henne runt augusti-september också.
 
Jag har tidigare bara rakat henne på våren men med denna erfarenhet av tovor som varit denna vinter funderar jag på att raka henne runt augusti-september också.
En av mina åt RC hair and skin. Man skulle se skillnad på bara 3 veckor.
Banne mig så märktes skillnad på den tiden! Täckhåren blev blanka och fina, samt fick djupare färg. Underullen blev också blankare och inte alls så tovbenägen. Otrolig skillnad. Köpte en stor säck på Granngården och då kostade den 700 och räckte ca 8-9 månader till 5-6kg katt. Kostar säkert mer nu.
Pga av en annan katts foderproblematik äter den tyvärr inte det längre.
Jag kan sakna pälsen och färgen den hade då.
Nu är det kamning med tillhörande slagsmål som gäller.
 
En av mina åt RC hair and skin. Man skulle se skillnad på bara 3 veckor.
Banne mig så märktes skillnad på den tiden! Täckhåren blev blanka och fina, samt fick djupare färg. Underullen blev också blankare och inte alls så tovbenägen. Otrolig skillnad. Köpte en stor säck på Granngården och då kostade den 700 och räckte ca 8-9 månader till 5-6kg katt. Kostar säkert mer nu.
Pga av en annan katts foderproblematik äter den tyvärr inte det längre.
Jag kan sakna pälsen och färgen den hade då.
Nu är det kamning med tillhörande slagsmål som gäller.

Hon äter ju foder för katter med känslig mage, hur var det fodret för känsliga magar?
 
Hon äter ju foder för katter med känslig mage, hur var det fodret för känsliga magar?
Hör med din klinik om du är osäker. Även om de nog helst vill sälja sitt eget foder.

Jag hade inga problem med just det, och den kan vara lite kinkig med magen till och från.
"Magen" är bra, men det kan komma upp.
Fick byta pga andra omständigheter.
På Granngården får man lämna tillbaka foder som inte fungerar, spara kvittot bara. Du bör märka rätt fort om det inte fungerar. Och som sagt, märkte skillnad på pälsen inom 21 dagar. :)
 
Ja jag köper det i köttbulleform (frysta)
Brukar dom gilla det bättre än blötfoder? Det gillar hon inte speciellt och äter inte heller upp om hon får en klutt rå färs, hon tar någon tugga men inte så mkt. Men kanske värt att prova några ”köttbullar”!
 
Brukar dom gilla det bättre än blötfoder? Det gillar hon inte speciellt och äter inte heller upp om hon får en klutt rå färs, hon tar någon tugga men inte så mkt. Men kanske värt att prova några ”köttbullar”!

Det är värt att prova.
Mina är periodare faktiskt. Ett tag varv de helt maniska för att ett par veckor senare vara mycket ljumt inställda till maten.
 
Mina våtfoder junkies gillade inte mush. Lukas älskar rå köttfärs men ratade mush initialt. Fick vänja in honom över tid.dock reagerade hans mage på det trots plåtmage annars och van äta byten.

Men de är individer så för en annan kan det vara supergott och lösa magproblem
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 841
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp