Tovor på kattens rygg?

C

ChristinA

Min katt är en 11 årig blandras mellan perser eller exotic och bondkatt. Han har kort och tät päls.
På bakre delen av ryggen, från svansroten (men ej på svansen) och fram till mitten av ryggen, får han tovor. De har lite lite mjäll i sig men inte så mycket. Det kan ibland se lite fett ut men inte så mycket.
Är det verkligen fettsvans?
Det var vad man sa i djuraffären.
De sa också att man skulle ta olja på det, att det mättade körtlarna. Har inte märkt någon skillnad mer än att han såg jäkligt skabbig ut när oljan satt i.
Jag brukar klippa av tovorna, men det är ju inte heller så snyggt. Är det fettsvans? Vad kan man göra? Kan veterinären hjälpa?
Problemet kom lite för två år sen, lite mer förra året och ytterligare mer i år. Han äter Royal Canin för kastrerade katter. Han är både ute och inne. Han är annars fullt frisk.

Mycket tacksam för svar!!
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

Jag vet inte vad fett-svans är...

Däremot låter det för mej som att din katt inte kommer åt att tvätta sej/sköta sin päls som han ska.

När katter bli lite äldre och lite tjockare så kan det vara svårare för dem att nå kors och ryggslut. De krävs ett visst mått av "vighet" för att en katt skall kunna vrida sej runt - kanske dessuom runt en liten "extra mage" - och kunna sköta pälsvården ultimat.

Min gamla dam behöver hjälp med pälsvården vid ryggslut/kors främst vid fällningsperioder. Bäst fungerar det om jag kammar ur henne ordentligt med min furminator några gånger/vecka, tills merparten av underullen släppt.

Om din katt har tovor så bör du nog reda ut dessa med ex en stålkam först och sedan karda ur underullen.
Att sätta olja eller liknande i pälsen känns mycket märkligt...

Möjligtvis skulle ett bad med tillhörande pälsutredning och föning vara det bästa?

/Swat
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

Hej!

Tack för ditt svar!!
Både ålder och extramage stämmer in! Faktum är att det du skriver var vad jag först trodde men när jag frågade i djuraffären så sa de utan tvekan fett-svans och efter det har jag inte vågat kamma honom med rädsla för att trigga körtlarna...

När fäller katterna som mest? Är det höst och vår? Det stämmer isf in på att det kommit främst på hösten/vintern.

Vad är en furminator? :)

Tack för hjälpen, nu vågar jag kamma min katt igen!
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

Som sagt, jag kan ingenting om fettsvans! Men mina gamla katter får ibland lite fet och mjällig päls på korset och jag har som sagt bara kammat ur det och/eller badat dem och sedan kammat ur det.
Jag tycker att "tovorna" kommer främst på vår och höst - dvs vid den normala fällningsperioden.

En furminator är en underulls-kam som är galet effektiv :) På en normalstor, normalpälsad gamal katt-tant fick jag första gången jag kammade henne nästan en halv Ica-kasse med päls! Hon har inte varit så fin i pälsen på många år som sedan jag köpte den! (Katten är drygt 19 år)

Tänk bara på att om din katt har riktiga tovor så måste dessa redas ut först innan du börjar kamma ur underullen.

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

Han har alltid skött sin päls själv så detta är en helt ny värld för mig!

Eftersom jag klippt bort tovorna går det nog bra att börja kamma honom direkt nu. För att undvika nya! Ska titta efter en sådan furminator nästa gång jag är i djuraffären, låter ju otroligt!

Tack o kram!
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

En perser/exotic-korsning lär ha väldigt mycket underull och dessa pälsar har generellt sätt mycket större benägenhet att tova sig, så en underullskam kan säkert vara bra. Dessutom skulle jag verkligen försöka banta katten till normalvikt, en äldre överviktig katt löper stor risk att drabbas av diabetes. Nu vet jag ju inte hur tjock han är förstås, men det är så otroligt vanligt med feta katter nu så det är sorgligt! Lycka till med din kille. :)

/Erica
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

Furminatorn är tyvärr lika dyr som den är effektiv och jag tror att det numera finns alternativa "redskap" som är lika effektiva men betydligt billigare!

Kolla på Blo**et.se eller Trad**a.com, där kanske finns något.

/Swat
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

Tycker inte du ska lita för mycket på vad de säger i djuraffärer, personalen där har utbildning i att sälja produkter och inte i kattens sjukdomar och åkommor - ring hellre en veterinär för att få råd. :)
Annars vill jag bara bekräfta att furminator är just så otroligt som alla säger, det är ett köp värt pengarna.
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

En perser/exotic-korsning lär ha väldigt mycket underull och dessa pälsar har generellt sätt mycket större benägenhet att tova sig, så en underullskam kan säkert vara bra. Dessutom skulle jag verkligen försöka banta katten till normalvikt, en äldre överviktig katt löper stor risk att drabbas av diabetes. Nu vet jag ju inte hur tjock han är förstås, men det är så otroligt vanligt med feta katter nu så det är sorgligt! Lycka till med din kille. :)

/Erica

Hej!

Tack för ditt svar! Det fodret han äter är för att hålla vikten och enligt råd vid årlig vetrinärkontroll behöver jag inte göra några andra åtgärder.
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

Furminatorn är tyvärr lika dyr som den är effektiv och jag tror att det numera finns alternativa "redskap" som är lika effektiva men betydligt billigare!

Kolla på Blo**et.se eller Trad**a.com, där kanske finns något.

/Swat


Som första test använde jag en vanlig kam och tyckte att jag kom ganska långt med det. Jag avvaktar tills vidare, det är inte speciellt mycket tovor han fått så det kanske räcker. Övrig tid på året funkar det ju dessutom utan problem. Tack för tipsen!
 
Sv: Tovor på kattens rygg?

Tycker inte du ska lita för mycket på vad de säger i djuraffärer, personalen där har utbildning i att sälja produkter och inte i kattens sjukdomar och åkommor - ring hellre en veterinär för att få råd. :)
Annars vill jag bara bekräfta att furminator är just så otroligt som alla säger, det är ett köp värt pengarna.

Fast jag tycker generellt att mina foderhandlare är duktiga och pålästa. Det är djurmänniskor som har egen erfarenhet av uppfödning, träning, tävling etc. När jag läste om fettsvans på nätet så skulle det mycket väl kunna vara det, så ingen skugga över den personalen som inte kunde utröna bättre utan att ha sett honom. Det är i så fall mitt ansvar, precis som du skriver. Och om något av mina djur blivit sjuka eller råkat ut för en olycka kontaktar jag omgående veterinär. För råd om skötsel tycker jag att forum, böcker och djuraffär ger bra vägledning. Annars hade jag ringt till veterinären stup i kvarten!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kastrerad maine coon hona på fyra år. Hon har nu under vintern fått väldigt mkt tovor, mer än vanligt. Brukar raka henne...
Svar
17
· Visningar
2 044
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
6 577
Senast: Mumfie
·
Katthälsa Jag har en steriliserad bondkatt (hona) som är sex år gammal. Hon har alltid varit "liten" till växten och ganska slank i kroppen. Jag...
Svar
11
· Visningar
7 703
Senast: ylvali2
·
Hundhälsa Min lille bichon havanaisvalp på 15 veckor har sen typ två veckor tillbaka plötsligt börjat klia sig massor. Först tänkte jag inte...
Svar
15
· Visningar
6 190
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp