Toyota RAV 4 - problem med släp?

bettysmatte

Trådstartare
Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min bror lånade bilen och körde en lätt last till soptippen så fick de springa igång bilen när han skulle köra hem... I oktober var pappa och jag och hämtade lite brädor och kopplade då på vårt hästsläp. Bilen "larmade" konstant för tre olika saker, bl.a. att vi skulle kolla ABS-bromsarna. Dock uppförde den sig helt normalt.

Så, problem med två bilar av tre när man kopplar på släp (olika släp). Någon annan som märkt av detta? Jag letar dragbil, men har blivit lite skeptisk till bilmodellen pga detta.

Just nu är jag mest inne på en Honda CR-V. Någon som har erfarenhet av en sådan?
 
Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min bror lånade bilen och körde en lätt last till soptippen så fick de springa igång bilen när han skulle köra hem... I oktober var pappa och jag och hämtade lite brädor och kopplade då på vårt hästsläp. Bilen "larmade" konstant för tre olika saker, bl.a. att vi skulle kolla ABS-bromsarna. Dock uppförde den sig helt normalt.

Så, problem med två bilar av tre när man kopplar på släp (olika släp). Någon annan som märkt av detta? Jag letar dragbil, men har blivit lite skeptisk till bilmodellen pga detta.

Just nu är jag mest inne på en Honda CR-V. Någon som har erfarenhet av en sådan?

Hm, skumt. Min har aldrig uppfört sig annorlunda med släp.
 
Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min bror lånade bilen och körde en lätt last till soptippen så fick de springa igång bilen när han skulle köra hem... I oktober var pappa och jag och hämtade lite brädor och kopplade då på vårt hästsläp. Bilen "larmade" konstant för tre olika saker, bl.a. att vi skulle kolla ABS-bromsarna. Dock uppförde den sig helt normalt.

Så, problem med två bilar av tre när man kopplar på släp (olika släp). Någon annan som märkt av detta? Jag letar dragbil, men har blivit lite skeptisk till bilmodellen pga detta.

Just nu är jag mest inne på en Honda CR-V. Någon som har erfarenhet av en sådan?
Jag skulle satsa en liten slant på att det är något skumt med elen till släpet. Och att det är ett sammanträffande att det skett på två blar hos samma ägare.

Av erfarenhet vet jag att elfel till släpvagnskontakten kan skapa de mest märkliga fenomen.

En gång med en volvo skulle jag stänga av bilen. Vred om nyckeln och drog ur den och bilen fortsatte gå som om inget hänt. Och nej det var inte dolda kameran.

Jag fick till slut lägga i en hög växel och snabbt släppa upp kopplingen så den dog och sedan koppla loss batteriet.
Lagade det provisoriskt genom att klippa kabeln till släpvagnskontakten! Har efter det hört om diverse oförklariga konstiga fel som uppstått just på grund av elen till släpvagnskontakten.
 
Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min bror lånade bilen och körde en lätt last till soptippen så fick de springa igång bilen när han skulle köra hem... I oktober var pappa och jag och hämtade lite brädor och kopplade då på vårt hästsläp. Bilen "larmade" konstant för tre olika saker, bl.a. att vi skulle kolla ABS-bromsarna. Dock uppförde den sig helt normalt.

Så, problem med två bilar av tre när man kopplar på släp (olika släp). Någon annan som märkt av detta? Jag letar dragbil, men har blivit lite skeptisk till bilmodellen pga detta.

Just nu är jag mest inne på en Honda CR-V. Någon som har erfarenhet av en sådan?
Min rav4 har jag aldrig nånsin haft problem med. Inte kompisen heller, hon bytte just till en nyare modell rav4 utan att blinka. Även den är super.
Jag har snarare tyckt tvärtom dig, vill helst inte ha nåt annat som dragbil.

Jag hade nog i ert fall kollat bilens släpvagnkontakt- har varit med om (på andra bilar) att diverse märkligheter kan härledas dit.

@tanten och jag svarade samtidigt:D
Så kolla kontakten!
 
Men fel på två stycken av tre möjliga? Minns att mamma till och med ringde Toyota och frågade om problem med förra bilen (då larmade den länge efter de dragit släp om någon "obalans") och de lät inte helt förvånade. Kanske det rör sig om vissa årsmodeller? Som sagt, annars är de kanonnöjda med bilarna... :) Och de har ju inte köpt för att de ska användas som dragbil särskilt ofta. Men det ska ju jag.

Ytterligare knepighet som jag stött på ned RAV4. Många modeller har max släpvagnsvikt 1000 kg, och det kommer man ju inte långt med....
 
Men fel på två stycken av tre möjliga? Minns att mamma till och med ringde Toyota och frågade om problem med förra bilen (då larmade den länge efter de dragit släp om någon "obalans") och de lät inte helt förvånade. Kanske det rör sig om vissa årsmodeller? Som sagt, annars är de kanonnöjda med bilarna... :) Och de har ju inte köpt för att de ska användas som dragbil särskilt ofta. Men det ska ju jag.

Ytterligare knepighet som jag stött på ned RAV4. Många modeller har max släpvagnsvikt 1000 kg, och det kommer man ju inte långt med....
Kan vara någon extrautrustning som ställer till det. Finns det något som tex larm, kupévärmare eller liknande som dina föräldrar har monterat på bilarna?

Är det samma släp som använts?
 
Kan vara någon extrautrustning som ställer till det. Finns det något som tex larm, kupévärmare eller liknande som dina föräldrar har monterat på bilarna?

Är det samma släp som använts?

Nej, de har inte lagt till någon extrautrustning.

Olika släp....
 
Kanske bara otur? Har mött ett antal som aldrig uppvisat det felet. Men väl på andra märken.
Vad är det för årsmodeller?

Nyare modeller får inte dra särskilt mycket, kanske särskilt rav4 som om jag minns rätt inte får dra särskilt mycket heller med mer bokstäver på kortet. men även rent generellt över olika märken får man verkligen titta noga vad man får dra!
 
@bettysmatte: Jag älskar särbons CR-V och det gör han också :D skön att köra, man sitter helt ok (jag trivs bäst sittmässigt i min Saab) och drar inte farligt med soppa.

Han har kört den med diverse släp och last också utan problem.
 
Tror att två (eventuellt alla) kommer från samma Toyota-firma.
Skulle kunna vara något som dom monterat.

Min gamla Opel omega var också sån. Den kunde tex inte gå och stänga av eller vindrutetorkarna gå igång om man drog släp. Då var det larmet som ställde till det.
Men pappa är elektriker och lyckades till slut fixa till det men det tog låååååång tid. Han höll på länge och felsökte. Tror att han gjorde något även med själva släpvagnskontakten.

Något enkelt att prova är att spruta lite "elspray" i släpvagnskontakterna. Kan ju vara att det kommer in vatten någonstans och ställer till det.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 081
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp