Bukefalos 28 år!

TR-fråga igen...

Novali01

Trådstartare
Om hästen stannar till vid ett vatten eller öppet dike med stock eller litet hinder framför. Hur hög ska stocken/hindret vara för att det skall räknas som farlig ridning ?
 
Senast ändrad:
Sv: TR-fråga igen...

I dom lägre klasserna upp till 100 / MsvB ska stocken då ha ett mått av 20 cm eller högre.
I CNC* /MsvA och högre klasser är det från 30cm höjd som farlig ridning ska utdömas på ett sådant hinder.

Min personlig åsikt är dock att man vid hinder av den typen ska försöka undvika att hamna i gråzonen på vilket mått som gäller utan antingen ska måttet vara så lågt att man inte kan orsaka farlig ridning eller att hindrets höjd är klart överstiger det aktuella måttet. För i "stridens hetta" så är det ganska lätt för någon att missbedöma hur högt det aktuella hindret är.
 
Sv: TR-fråga igen...

I dom lägre klasserna upp till 100 / MsvB ska stocken då ha ett mått av 20 cm eller högre.
I CNC* /MsvA och högre klasser är det från 30cm höjd som farlig ridning ska utdömas på ett sådant hinder.

Min personlig åsikt är dock att man vid hinder av den typen ska försöka undvika att hamna i gråzonen på vilket mått som gäller utan antingen ska måttet vara så lågt att man inte kan orsaka farlig ridning eller att hindrets höjd är klart överstiger det aktuella måttet. För i "stridens hetta" så är det ganska lätt för någon att missbedöma hur högt det aktuella hindret är.

och hur får vi ut vad som gäller?
Utan att bli ovän med x och vara oförskämda mot arr som vi är rädda om?

Noterar att på de senaste tävlingarna har minst 2 ryttare blivit feldömda (enligt mej) just för farlig ridning. Ena gången på ett dike utan bom och andra på ett nerhopp utan någon bom alls. :crazy:
 
Sv: TR-fråga igen...

och hur får vi ut vad som gäller?
Utan att bli ovän med x och vara oförskämda mot arr som vi är rädda om?

Noterar att på de senaste tävlingarna har minst 2 ryttare blivit feldömda (enligt mej) just för farlig ridning. Ena gången på ett dike utan bom och andra på ett nerhopp utan någon bom alls. :crazy:

Ja, exakt! Om det ligger en vanlig telefonstolpe framför ett vatten eller ett dike så är den ju på gränsen till 20 cm. Och hästarna ska ju vara naturligt försiktiga vid såna hinder. Att då inte ens få bromsa upp och sträcka ut halsen och kika innan man droppar ned är fel enligt mig iaf.

Så hur påpekar man detta för en arrangör utan att det blir dumma diskussioner?

Har ju än så länge klarat mig från att råka ut för det men har sett det hända nyligen på tävling.
 
Sv: TR-fråga igen...

Kan inte förstå denna hysteri att döma ut farlig ridning vid "stillastående" det verkar som om vissa överdomare fått för sig att farlig ridning endast är när hästen hoppar stillastående, när definitionen faktiskt är "varje handling som utsätter häst, ryttare eller publik för fara" när var ni senast med om att någon fick 25 straff för att de red för fort/okontrollerat, hängde hästen i munnen över hindret, eller skenade rakt ut på parkeringen.... ändå händer detta hela tiden på varje tävling (ja kanske inte det sista:angel:). Regeln om stillastående är jättebra, men den måste användas med förstånd, du måste kunna droppa ner för en kant, låta den unga hästen ta ett tigersprång över ett dike. Sen en sak till, läste att nån fått 25 för att hoppat stillastående :eek: det kan du aldrig få, utan det måste vara 45 dvs 20 för stoppet och 25 för farlig ridning. Har du inte fått stopp så kan du heller inte hoppa stillastående :angel: En gång som överdomare rapporterade en hinderdomare in 25 för först en ryttare och strax därefter för en till... jag skyndade mig ut och det frågade varför hon inte dömt stopp också ??? Nä dom hade inte stannat, utan de hade travhoppat :eek: så hade de fått lärt sig av förra ÖD
 
Sv: TR-fråga igen...

Hmm, när jag var hindervakt fick vi lära oss att det bara var farlifridning om ryttaren gick på hästen, inte om den stannade till och sedan själv hoppade
 
Sv: TR-fråga igen...

Låter som att du gått en vettig kurs i alla fall :bow:
Fast fick ni inte lära er att farlig ridning även kan vara annat?
 
Sv: TR-fråga igen...

Ja du, på den frågan finns det nog en del olika svar.
Men i "mitt fall" så tog jag det säkra före det osäkra och la dit en skopa grus framför nedhoppet i vattnet, som innan var "på gränsen".
Efter den åtgärden så var stocken ner i vattnet dryga 8cm vilket inte ska kunna leda till farlig ridning.

Man får hoppas på att arrangörern/banbyggaren/överdomaren kan ta det påpekandet på rätt sätt och göra något åt det.
Själv klargjorde jag för överdomaren att den åtgärden jag hade utfört gjorde så att hindret inte var aktuellt för "farlig ridning".

När det gäller andra typer av farlig ridning så har samma överdomare som jag nämnt här ovan utdelat 25 straff för farlig ridning vid minst 2 tillfällen (jag har varit närvarande vid dessa två) när den farliga ridningen har utgjorts av annan typ av "farlig ridning" som att rida i ett alldeles för fort/okontrollerat.
 
Sv: TR-fråga igen...

Vi fick oxå lära oss att det var farlig ridning när hästen stannat och utan att bjuda tvingades över.

Red ryttare olämplig skrev vi upp det i protokollet om det skulle bli något snack senare, dock ingen som red så olämpligt att vi tyckte det behövde dömas som farlig ridning eller att ÖD behövde kontaktas.
 
Sv: TR-fråga igen...

Ja du, på den frågan finns det nog en del olika svar.
Men i "mitt fall" så tog jag det säkra före det osäkra och la dit en skopa grus framför nedhoppet i vattnet, som innan var "på gränsen".
Efter den åtgärden så var stocken ner i vattnet dryga 8cm vilket inte ska kunna leda till farlig ridning.

Man får hoppas på att arrangörern/banbyggaren/överdomaren kan ta det påpekandet på rätt sätt och göra något åt det.
Själv klargjorde jag för överdomaren att den åtgärden jag hade utfört gjorde så att hindret inte var aktuellt för "farlig ridning".

När det gäller andra typer av farlig ridning så har samma överdomare som jag nämnt här ovan utdelat 25 straff för farlig ridning vid minst 2 tillfällen (jag har varit närvarande vid dessa två) när den farliga ridningen har utgjorts av annan typ av "farlig ridning" som att rida i ett alldeles för fort/okontrollerat.

Ja, frågan är ju VARFÖR man väljer som i Mariestad t ex, att fullkomligt JAGA ryttare vid ett vattenhinder med nedhopp över liten telefonstolpe. Jag har ju inte mätt den men det är en vanlig smal telefonstolpe, se bild:
IMG_5999.jpg

Vid detta nedhopp kunde inte en häst närma sig med normal försiktighet utan att hinderdomaren omedelbart utdömde stopp + farlig ridning om ryttaren i det läget tryckte på hästen.

Det var likadant vid deras tävlingar i våras, och visst upplyste banbyggaren om detta vid bangång men det blir väl inte mer rätt för det?

Att det sen fanns flera stycken ryttare i debutantklassen som red i ett fullkomligt VANSINNIGT tempo på banan men som inte fick ngn farlig ridning för det, gör ju inte saken bättre.
 
Sv: TR-fråga igen...

Som bilden visar och så som jag har sett det i verkligheten så förstår jag verkligen inte vad den lilla stocken tillför hindret mer än det förtret det kan leda till vid eventuellt stopp och risken för att bli dömd för farlig ridning.
Speciellt på ett sådant hinder där häst/ekipage ska/bör vara naturligt försiktiga. Läser man sedan i "hinderdomaranvisningarna" där det står att man ska vara "försiktig" med att utdöma farlig ridning vid uthopp, nedhopp i vatten så blir man inte mycket klokare av att se detta.
Vill man ha en bättre definerad marklinje så kan man lösa det på andra sätt för någon annan större inverkan på hindret kan jag inte se att en stock av detta slag har.
Det känns för mig som att man likväl kan vara utan den lilla stocken.

Tråkigt att det ska behöva kännas/bli på detta sätt.
 
Sv: TR-fråga igen...

Dömer man farlig ridning för att nån hoppar detta hinder stillastående är man, som jag ser det, helt ute och cyklar:eek:
Kan någon förklara hur det skulle kunna bli farligt (stolpen är möjligtvis 20 cm i "tjockänden"). Enda gången detta hinder skulle kunna vara farligt är ju om man kommer riktigt fort eller obalanserat så att hästen snubblar ut över kanten
Vi måste iofs vara rädda om arrangörerna men här krävs utbildningsinsats om detta är sant :mad:
 
Sv: TR-fråga igen...

Tasse och Betti:

Jag kan garantera er att detta är sant. Jag har ridit bägge deras fälttävlan i 100-klass i år och ryttarna "jagades" av ÖD och hinderdomare just på detta hinder. Banbyggaren underströk vid banvisning att om hästen tvekade det ALLRA MINSTA och vi "sparkade på" i det läget så skulle farlig ridning utdömas.

I mitt fall valde jag att inte ens rida på med en unghäst som givetvis tittar till innan han vräker sig ut i ett okänt vatten...jag tog alternativet som egentligen inte var lättare, en rulle, men man landade på en liten snipa grus och det funkade för oss. Men jag HADE ju i utbildningssyfte velat försöka gå rakt fram men inte under såna omständigheter.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Krummi
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 547
Senast: Sootie
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 906
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp