TR Utrustning

the_connemara

Trådstartare
Tänkte kolla igenom TR inför en P&R och direkt ligger det ju flera förtydligande/ändringar mm utanför själva TR. Vad är problemet med att ha så gott som fri betsling (men med bett, jag förstår att man vill bedöma hästens accepterande av bettet och användningen av detsamma) inom dressyr? Uteslutet tex hävstång, gag och fler än två leder.

Vari ligger nyttan med liknande begränsningar (som dock lättas upp mer och mer)? Ska det vara "tävla på lika villkor" och att villkoren sätt som utrustningen? Eller att det ska vara "lättare" (eller något) för domaren att bedömma? Eller är det bara konservativt?

Jag rider tex på träning utan sporrar, med micklem o har en padd över nosen på det, med ett tredelat golden wings och gummityglar. Inget av det hade jag öht funderat över att kolla upp om vi skulle åka på en P&J men nu blir jag nervös av alla extragrejer och lusläser och kommer säkert ändå ta ett vanligt träns och ett vanligt bett :p Jag vet ATT det står i TR, men just det här att minsta grej kan vara otillåtet är det jag undrar över.
 
Fast har P&R-arrangören sagt att de går efter TR och vill att det gäller? Annars är det ju en träning under tävlingsliknande former och därmed är ju inte TR något tvingande, om inte arrangören sagt att det är vad som gäller. Oftast brukar arrangörerna följa säkerhetsbitarna men ha utrustning och kläder fri, tänker jag.
 
Fast har P&R-arrangören sagt att de går efter TR och vill att det gäller? Annars är det ju en träning under tävlingsliknande former och därmed är ju inte TR något tvingande, om inte arrangören sagt att det är vad som gäller. Oftast brukar arrangörerna följa säkerhetsbitarna men ha utrustning och kläder fri, tänker jag.

Säkert är det så men eftersom planen ändå är att starta vanlig tävling så skadar det ju inte att ha koll. Var tusen år sedan jag tävlade :o
 
Säkert är det så men eftersom planen ändå är att starta vanlig tävling så skadar det ju inte att ha koll. Var tusen år sedan jag tävlade :o

Sant! Ja du får högst troligt får lov att rida med utrustningen du gör vanligtvis på din P&R i alla fall.
För de riktiga tävlingarna överlåter jag svaren och TR-tolkningarna till någon annan, jag har bara tävlat dressyr på hästar som haft vanliga träns och bett :D
 
Sant! Ja du får högst troligt får lov att rida med utrustningen du gör vanligtvis på din P&R i alla fall.
För de riktiga tävlingarna överlåter jag svaren och TR-tolkningarna till någon annan, jag har bara tävlat dressyr på hästar som haft vanliga träns och bett :D

Ja alltså för min del så läser jag "bara" i TR men jag undrade mer varför det ska vara så krångligt? Det viktigaste är väl att hästen är harmonisk och ryttaren rider vettigt typ.
 
Jag förstår att TR är så pass hårt reglerat när det kommer till utrustning. Det finns så mycket folk som är benägna att leta specialutrustning som ska lösa deras ridproblem istället för att lära sig rida bättre. När en dessutom måste ha koll på reglementet för utrustning tvingas en per automatik tänka igenom VAD du stoppar in i munnen/hänger på kusen vilken skapar en ökad medvetenhet hos ryttaren. Det tycker jag är positivt. Sen blir det lite tramsigt månne när det handlar om strass och dekorationer iofs.
 
är inte så glad i att tr reglerar allt så hårt men tycker samtidigt att dressyren ska vara så minimal i utrustningen som möjligt för att verkligen vissa upp kontakten mellan häst och ryttare :p. dvs man ska inte behöva ngt hjälpmedel för att hålla tygeln på plats i handen, super stora knästöd på sadeln så man är fastklistrad eller specialbett för att hålla hästen nöjd i munnen.
men samtidigt så tycker jag mycket om att det kommer nya forskningar om utrustning och att man blivit mer medveten om vikten av utrustningens passform.
och att då inte kunna släppa in det i sporten känns lite fel.
 
@Buck Men nja, även om det går långsamt så släpps nymodigheter in i dressyrens TR. Tex Micklem och PS-tränsens anatomiska varianter, nya bett är tillåtna tex rakt bett och bett med parerstänger.

Sen är det inte långsökt att anta att disussionen nu kommer upp än mer pga dessa elastiska vaggor som PS så framgångsrikt marknadsfört. Jag köper helt att de inte är tillåtna. Elastiska delar på träns och tygel ser jag som otillåten hjälp eller vad jag sa kalla det. Sen går det även att diksutera huruvida det ens är lämpligt att rida med eftersom dina tygeltag bli fördröjda på både det ena och andra hållet. Ser inte att det är en utrustningsdetalj som bör vara tillåten.
 
@Buck Men nja, även om det går långsamt så släpps nymodigheter in i dressyrens TR. Tex Micklem och PS-tränsens anatomiska varianter, nya bett är tillåtna tex rakt bett och bett med parerstänger.

Sen är det inte långsökt att anta att diskussionen nu kommer upp än mer pga dessa elastiska vaggor som PS så framgångsrikt marknadsfört. Jag köper helt att de inte är tillåtna. Elastiska delar på träns och tygel ser jag som otillåten hjälp eller vad jag sa kalla det. Sen går det även att diskutera huruvida det ens är lämpligt att rida med eftersom dina tygeltag bli fördröjda på både det ena och andra hållet. Ser inte att det är en utrustningsdetalj som bör vara tillåten.
vaggorna håller jag med om :), ser inte helt meningen med dem. och visste inte att det var mer anatomiska träns än micklem som blivit godkänt :), och att rakt bett och parerbett är godkänt känns ju positivt ^_^ (även om själva parer effekten av parerbettet inte verkar så lönt i dressyren, känns inte som att man riskerar att dra bettet genom munnen i ett program :p, men bra för hästar med skav i mungipan ^_^).
har sen inte läst tr för i år då jag inte haft några planer att tävla :o.
 
Alltså jag tänker tex på att förr fick man inte ha gummiklädda tyglar. Varför inte liksom? Känner att domaren borde ju se om man måste ha gummi på tyglarna för att orka hålla hästen eller liknande?
 
@theconnemara Men gummiklädda tyglar är numera tillåtna. Dvs TR utvecklas hela tiden och anpassar sig (till en viss gräns) till vad folk vill rida med och vilka produkter som finns.
 
Alltså jag tänker tex på att förr fick man inte ha gummiklädda tyglar. Varför inte liksom? Känner att domaren borde ju se om man måste ha gummi på tyglarna för att orka hålla hästen eller liknande?
Är för att man inte ska behöva extra grepp :p. Man får ju ha med gummiklädd insidan men idealet är ju att kunna rida med helt släta läder tyglar utan att behöva ta nytt tag på tygeln ;).

(Vill du låna tyglar för p&r så har jag en hög med tyglar med gummi på insidan ^_^ även ngn svart. planerar redan att följa med som hejarklack :D. Kan inte starta själv pga jobb :(. )
 
@theconnemara Men gummiklädda tyglar är numera tillåtna. Dvs TR utvecklas hela tiden och anpassar sig (till en viss gräns) till vad folk vill rida med och vilka produkter som finns.

Jag vet. Jag förstår bara inte varför det behöver läggas så mycket fokus på utrustningsbiten.

Det relevanta för hästarnas skull känner jag knappast är hurvida tyglarnar är gummiklädda eller inte. Snarare hur hårt nosgrimman dras åt och hur ryttaren använder sin utrustning. Men det är kanske inte lika lätt att kolla?

Men jag köper din poäng med att man får tänka efter!
 
Är för att man inte ska behöva extra grepp :p. Man får ju ha med gummiklädd insidan men idealet är ju att kunna rida med helt släta läder tyglar utan att behöva ta nytt tag på tygeln ;).

(Vill du låna tyglar för p&r så har jag en hög med tyglar med gummi på insidan ^_^ även ngn svart. planerar redan att följa med som hejarklack :D. Kan inte starta själv pga jobb :(. )

Ja i kan man inte det så blir det ju knappast bättre av att man krampaktigt försöker hålla kvar ett grepp med en svettig eller blöt tygel :D

Nej det handlar fortf inte om min utrustning :p
 
Eller åtminstone det logiska i att ha godkända mundelar och godkända bettringar i vilken kombination man önskar. Vad är problemet med det? Hade ju sparat både plats o frågor. Tex baucher som nu endast är godkänt som 2 delat.
 
Alltså det verkade ju inte jätteintressant o diskutera andemeningen med utrustningsreglerna i dressyr-TR så jag nämner vad jag kom fram till (eller inte kom fram till) när jag lästa map utrustningen i första inlägget:
Padden (en kindkedjetunnel i gel) jag har över nosen på Micklemtränset är inte ok.
Tunn gummifodring på tyglarna är ok, räknas klassiska gummityglar dit tro?
Bettet är ok enl förtydligande.
Jag får ha kvar mitt handtag på sadeln, yay!

Bett med parerstänger är inte heller godkänt som tredelat eller rakt utan bara tvådelat. Alltså precis som baucher fast skrivet på olika vis.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om detta är nytt i TR? Jag hade ingen kännedom om det tidigare, men har å andra sidan inte haft unghäst på ganska länge...
Svar
1
· Visningar
978
Senast: Shaklima
·
Dressyr Märklig rubrik men hoppas få feedback på funderingarna kring att "fuska" sig till bettlöst på tävling. Har aldrig tävlat vare sig...
Svar
10
· Visningar
1 556
Senast: Corminta
·
Avel Nu alla trogna avelsfantaster som suttit bänkade (eller startat själv) och tittat på 4-års champ tidigare år. Hur har det stått till med...
Svar
5
· Visningar
984
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp