tracheal kollaps

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som vet något om tracheal kollaps?
En bekant har en ponny som fått detta, plötsligt vid 10 år sålder.
Jag vet "lite", men vill ha mer info så jag berättar inget om det jag hört - än.
När jag googlar så hittar jag bara om det på hund. (på svenska :angel:)

Länkar? Litteraturtips?
 
Senast ändrad:
Sv: tracheal kollaps

"vet" bara att det ibland förekommer på galopphästar i träning. Har också hört att hosthästar kan drabbas.
Men andra ord vet jag inget alls om saken men,
Blev nu lite nyfiken så det blev prenumeration på denna tråd
 
Sv: tracheal kollaps

"equine tracheal collapse" ger 20800 träffar. HH
 
Sv: tracheal kollaps

:angel: och allt på utrikiska antar jag.... :p
Jag får plocka fram ett lexikon...

Hmm.. jag skrev in -dog för att få bort alla svar med hund inblandat - kvar blev 852 träffar....

*sållar vidare samtidigt som jag hoppas att någon med bättre kunskap i engelska än jag kan hjälpa mig med info om lidandet...* :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: tracheal kollaps

Ingen som vet nåt mer om detta?

Orsak?
Prognos?
Ärftlighet?
Vanligt?

Jag har letat i massor av dokument på utrikiska, men hittills hittat ingenting av värde...
 
Sv: tracheal kollaps

Hittade detta vid en mycket snabb sökning... :angel:

http://www.ivis.org

"Tracheal Collapse and Malformation
Congenital tracheal collapse has been described in horses, miniature horses and ponies (Fig. 7) [15-21], while tracheal collapse in large animals occurs most commonly as a result of direct trauma. Also a dynamic tracheal collapse is possible [16]. The cranial and midcervical portions of the trachea are the most susceptible areas, owing to their superficial location [16-18]. Tracheal collapse can critically limit athletic function by increasing airway impedance and turbulence, thereby increasing the effort of breathing [16]. Rigidity of the trachea is provided by hyaline cartilage rings, which are incomplete dorsally. The dorsal surface of the trachea is bridged by connective tissue and the trachealis muscle. Tracheal cartilage prevents collapse during inhalation when tracheal luminal pressure is lower than atmospheric pressure. Because the tracheal rings are incomplete dorsally, loss of ventral support results in overriding of the dorsal tips and resultant loss of airway diameter. Lateral radiographs show a narrow tracheal outline (Fig. 8).


Treatment of tracheal collapse depends on etiologic factors, the length of the trachea involved, and the accessibility of the affected tracheal segment [3]. Treatment options include complete replacement with prosthesis, placement of external prosthesis to stent collapsed rings, plication of the trachealis muscle, and tracheal resection and anastomosis [4,5,22,23]. In addition, chondrotomy allows remodeling of deformated tracheal rings, which can then be anchored to an extraluminal prosthesis."
 
Sv: tracheal kollaps

*harkel*

Min engelska kunde varit bättre, men jag tror jag förstod det mesta av det i alla fall...

Märkligt att det inte går att hitta ngt vettigt om det på svenska...
 
Sv: tracheal kollaps

Jag tog mig friheten att översätta Ylvali2:s svar.

Kollaps och missbildning av luftstrupen

Medfödd försvagning av luftstrupen finns beskriven hos hästar, miniatyrhästar och ponnyer, medan kollaps av luftstrupen hos större djur ofta orsakats av direkt trauma. Luftstrupen kan även försvagas gradvis.

Den övre och mittersta delen av luftstrupen drabbas oftast, eftersom de ligger nära huden.

Kollaps av luftstrupen kan kraftigt begränsa hästens arbetsförmåga genom att luftflödet förhindras och andningen ansträngs.

Luftstrupens stelhet kommer sig av ringar av hyalint brosk som är öppna mot ryggsidan. Ringarna sluts på baksidan av bindväv och trachealis-muskeln. Brosket förhindrar att luftstrupen faller samman under inandningen när lufttrycket i luftstrupen är lägre än det atmosfäriska trycket. Eftersom ringarna är öppna åt ryggsidan innebär förlusten av stöd på sidorna att ringen förlorar formen och luftvägarnas diameter minskar. Röntgenbilder från sidan kommer visa konturen av en trång luftstrupe.

Behandling av tracheal kollaps beror på sjukdomsbilden, luftstrupens längd, och hur det kollapsade segmentet kan nås. Bland behandlingsalternativen finns möjligheten att sätta in en konstgjord luftstrupe, att staga upp kollapsade segment, att vecka trachealismuskeln, att operera bort delar av luftstrupen eller operativt öppna upp segment som kollapsat. Därutöver kan broskringarna remodelleras och fästas vid en stödstruktur utanför luftstrupen.

Med reservation för eventuella missar.
/Lejonelle
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 224
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 246
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp