Tråd för oss med frusna hästar

lovehorses

Trådstartare
Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart är alla hästar olika men det skadar inte att dela med sig.
Hurdana rutiner har ni för dem?
Vad har ni för täcke till dem?
Vad är det för väder nu och vilket täcke har ni på eran häst?
HUr gör ni med fodret? ger ni något speciellt sorts foder? Fri tillgång?

Kan börja med min historia:
Min äldre häst (9år) har jag tyckt varit en fryslort hela tiden. gnällt lite på hur frusen hon är m.m. Hon får ingen riktigt vinterpäls.
Köpte i våras en tvååring, samma ras. Mötte en "värre" fryslort.
Hösten gick riktigt bra. Det var ju bra höst, lätt regn ibland men han fick lång och bra päls. Frös inte någon gång. Så kom första ordentliga blåsten. Sätter på ett fleccetäcke och regntäcke på. När vi tar in honom på kvällen skakar han som bara den och är spänd.
Efter det provar jag mig fram med olika täcken. Slutar med att jag tar 200g utetäcke på. Vad f-n ska han ha om de råkar bli kallare ute.
Inne klarar han sig bra utan täcke. Där blåser det inte.

De två senaste dagarna har han haft 100g innetäcke på dygnet runt och 50g ute täcke på ute. Hästarna kommer ut vid 06.30. När jag vid 10tiden går å ger dem mat så är han sval/kall under täcke. Inte så att han fryser. det är fint väder känns som några minusgrader ute, inte mycket blåst.
Min 9 åring klarar sig bra med 100g ute.
De får mat 4 ggr om dagen. Kan tyvärr inte ha fri tillgång pga hagkompisen. Funderar på att ge olja i maten.
När det var blött och lerigt ute hade jag inne dem på morgonen å då fick han mer hö.
Jag e ju sån som vill ha dem ute så mycket som möjligt, speciellt med en två åring.
Kanske måste jag tänka om där?!
Han har inget emot att stå inne.

KOm nu med era erfarenheter och tips!
Inget trampande på tårna, alla har olika hästar!
 
Min ena fryser lätt. Hon får rejäl vinterpäls men pälsen håller varken väta eller blåst ute då pälsen är som babyfjun. Nu vid några minusgrader har hon ett 150 grams täcke och det räcker bra. Vi bor i ett riktigt blåshål vilket gör att det oftast är kallare än vad termometern visar. Mina hästar fodras ute tre gånger och en gång inne på kvällen. De är ute ca 16 timmar/dygn. De har ett vindskydd som de använder endel.

Jag gjorde misstaget när hon var unghäst att släppa ut henne i 5 minusgrader och strålande sol utan täcke. Vid nästa fodring var hon så frusen och spänd att hon inte ville äta ens och hon fick ont i ryggen. Sedan dess har hon alltid täcke när tempen går under 5+. Är det regn och blåsigt får hon täcke redan vid 10+ för att hon ska slippa frysa.

Jag upplever henne mindre frusen när hon har sommarpäls. Den pälsen håller ute vätan på ett mycket bättre sätt än vinterpälsen. Har hon vinterpäls är hon blöt in på huden ganska omgående om det regnar vilket hon inte blir med sommarpäls.

Jag skulle däremot inte ha dem inne mer. Mina hästar vill helst bara vara inne 6 timmar/natt. Efter 9 timmar inne är de så rastlösa!
 
Tjocka täcken ev flera lager, alltid halstäcke på, magvärmare om det är minusgrader. Halstäcke och magvärmare gör stor skillnad faktisk. Extra hö.
Alltid ridtäcke om det är under +5.

Min häst får ont i ryggen och kolik om han blir kall!
 
Va förra helgen och sku köpa mer täcken, med hals bla. Ville ha i tunnare variant 50-100g. allt var slut det hade gått åt pga av detta konstiga väder....
Funderar på att sätta ylletäcke och sen 50g ute täcke på ute. Kanske det skulle ge mer värme, eller? Ylle ska ju värma
 
Ylle lär fastna i pälsen, jag föredrar täcken med nyloninsida som ligger lätt uppepå hästen och glider fram om den tar ner huvudet.
En oklippt häst behöver inte vara varm under täcket, eftersom pälsen också isolerar och håller värmen in mot huden. En klippt däremot får ju den isolerande effekten av täcket och bör därför vara lite lagom varm under sitt täcke.
 
Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart är alla hästar olika men det skadar inte att dela med sig.
Hurdana rutiner har ni för dem?
Vad har ni för täcke till dem?
Vad är det för väder nu och vilket täcke har ni på eran häst?
HUr gör ni med fodret? ger ni något speciellt sorts foder? Fri tillgång?

Kan börja med min historia:
Min äldre häst (9år) har jag tyckt varit en fryslort hela tiden. gnällt lite på hur frusen hon är m.m. Hon får ingen riktigt vinterpäls.
Köpte i våras en tvååring, samma ras. Mötte en "värre" fryslort.
Hösten gick riktigt bra. Det var ju bra höst, lätt regn ibland men han fick lång och bra päls. Frös inte någon gång. Så kom första ordentliga blåsten. Sätter på ett fleccetäcke och regntäcke på. När vi tar in honom på kvällen skakar han som bara den och är spänd.
Efter det provar jag mig fram med olika täcken. Slutar med att jag tar 200g utetäcke på. Vad f-n ska han ha om de råkar bli kallare ute.
Inne klarar han sig bra utan täcke. Där blåser det inte.

De två senaste dagarna har han haft 100g innetäcke på dygnet runt och 50g ute täcke på ute. Hästarna kommer ut vid 06.30. När jag vid 10tiden går å ger dem mat så är han sval/kall under täcke. Inte så att han fryser. det är fint väder känns som några minusgrader ute, inte mycket blåst.
Min 9 åring klarar sig bra med 100g ute.
De får mat 4 ggr om dagen. Kan tyvärr inte ha fri tillgång pga hagkompisen. Funderar på att ge olja i maten.
När det var blött och lerigt ute hade jag inne dem på morgonen å då fick han mer hö.
Jag e ju sån som vill ha dem ute så mycket som möjligt, speciellt med en två åring.
Kanske måste jag tänka om där?!
Han har inget emot att stå inne.

KOm nu med era erfarenheter och tips!
Inget trampande på tårna, alla har olika hästar!

Fri tillgång, hade bär hon var helklippt (pga rejält svettig vid ridning och lösdrift), 370 g täcke. Även vid endel plusgrader. Höll sig så mjuk i musklerna vid ridning, helt underbart, jämfört med tunnare täcke och det var lite stelt i musklerna innnn uppvärmning. Nu när pälsen har vuxit ut och hon bor i södra Sverige med mildare väder och stall istället för lösdrift är det just nu 100g, då är det plusgrader. Upp mot 10+. Minus enstaka dagar.

Halstäcke var tyvärr inget alt, blev skav på manen. Ligghall även vid uppstallad nattetid, mkt Hö/halm och bra täcke räcker långt!
 
Det är väl viktigare att hästen är varm och mår bra än att den har en snygg man?

Min får också ful man av halstäcket men skulle aldrig drömma om att skippa det pga kosmetiska orsaker. Precis som jag inte skippar flughuvan på sommaren trots att den ger ful lugg.
 
Min häst blev lätt frysen när han var klippt. Frysen och jättespänd trots täckad. Halstäcke gjorde jättestor skillnad faktiskt och jag behövde inte gå upp i gram på själva täcket bara han fick halsen.
Man säger ju att det inte ska ha betydelse med hals/utan hals?

Numer är han pensionär och odlar massa päls, när den väl är utväxt fixar han alla väder inkl hällregn. Innan pälsen är tjock nog (om hösten) kan han frysa om det regnar+blåser lite grand.
 
Vet faktiskt inte hur jag skulle göra med en unghäst. Då är iaf det för mig superduperviktigt att täcket inte "hänger" o drar i bogarna när de är lite spensliga o växer.

Med min så skiter jag numera totalt i hur många gram täcke han har. Vill han ha mer får han mer. Men generellt så påverkas han rätt mkt av sinnelag tycker jag mig se. Denna vintern är han lugnare o mer harmonisk än jag upplevt honom tidigare o varken äter eller fryser lika mkt. Han har ju nu också bott i detta klimatet ngra år.

Än så länge har de inte haft mer än 100 g faktiskt. De dagar det blåst har det varit milt o tvärs om. Men vill han ha 800 g o dubbla halstäcken så får han det o då är han nöjd. Han ska inte behöva stå konstant i ligghallen o äta för att inte frysa. Blåser det mycket är dubbla täcken att föredra, ligger mer intill. Än så länge har vi sluppit det dock sedan garderoben uppdaterades.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp