Tråd om att vara tonårsförälder

Krans

Trådstartare
Hej! Kan ju inte bara vara jag som är tonårsförälder här. Funderade på om det kanske finns nån till som ibland har behov av att skriva av sig, lufta tankar och oro/glädje och få råd och tips! Själv har jag två tonårsdöttrar. Den äldsta 19 år och den yngre 14 år. En lugn och en som inte är lika lugn....😉Båda underbara på sina egna vis men ger mig huvudbry och oro ibland.Så, finns det nån som vill haka på???
 
Bra tanke!
Jag har tre tonåringar och en 10-åring just nu.
(fast inte så mycket funderingar för stunden...)
 
Jag är bonusförälder åt en 17 och en 16-åring. 17-åringen bor knappt hemma längre pga av att närheten till skolan är mycket enklare hos andra föräldern men 16 åringen varannan vecka.

Måste erkänna att det är rätt lugnt (för tillfället iallafall) :D
 
Jag har en 17 åring och en 14 åring, vi har det också relativt lugnt just nu, mest funderingar över när det är okej för partner att sova över, hur länge behöver man ha varit ihop? Förra året var det mer krigsläge och båda var osams med sig själva. :heart
 
En 17 och en 15 åring. Har faktiskt en fundering nu!

Pojkvännen till den ena vågar inte äta här verkar det som. Han tar miniportioner fast vi pratar rejäl kille som lär behöva många kalorier. Hur får man fram att det är ok att ta för sig?
 
En 17 och en 15 åring. Har faktiskt en fundering nu!

Pojkvännen till den ena vågar inte äta här verkar det som. Han tar miniportioner fast vi pratar rejäl kille som lär behöva många kalorier. Hur får man fram att det är ok att ta för sig?
Jag tror det kommer med tiden och de känner sig tryggare, det var liknande med pojkvännen här, första gången var det väldigt små portioner, men nu har han kommit igång. ;) Jag har inte lyft frågan överhuvudtaget, utan bara småpratat om allt möjligt runt bordet och sett till att själv inte peta i maten. ;)
 
En 17 och en 15 åring. Har faktiskt en fundering nu!

Pojkvännen till den ena vågar inte äta här verkar det som. Han tar miniportioner fast vi pratar rejäl kille som lär behöva många kalorier. Hur får man fram att det är ok att ta för sig?

Minns när min bror i tiderna började äta hos sin dåvarande flickvän så åt han artigt små portioner där för att sen komma hem och äta vidare. Han sa att han kunde ju inte äta sina vanliga portioner där för det var ju ungefär vad de övriga åt tillsammans och allt det som var framsatt, så han kunde inte sätta i sig det själv. I och för sig fint och omtänksamt tänkt av en ung kille.

Min egen 18-åriga son uppmuntrar jag till att INTE äta middag hos flickvännen utan faktiskt komma hem och äta (och duscha) och ser till att också bjuda in flickvännen att äta hos oss regelbundet. Pga hennes djurintresse är de mest hos henne så det "jämnar inte ut sig" av sig självt.
 
Minns när min bror i tiderna började äta hos sin dåvarande flickvän så åt han artigt små portioner där för att sen komma hem och äta vidare. Han sa att han kunde ju inte äta sina vanliga portioner där för det var ju ungefär vad de övriga åt tillsammans och allt det som var framsatt, så han kunde inte sätta i sig det själv. I och för sig fint och omtänksamt tänkt av en ung kille.

Min egen 18-åriga son uppmuntrar jag till att INTE äta middag hos flickvännen utan faktiskt komma hem och äta (och duscha) och ser till att också bjuda in flickvännen att äta hos oss regelbundet. Pga hennes djurintresse är de mest hos henne så det "jämnar inte ut sig" av sig självt.
Dottern är oftast hos pojkvännen så hon äter nog tillräckligt för att det ska jämna ut sig när han kommer hit. Det är 4 mil mellan så det är antingen här på helgen eller hos honom.

Men han kommer väl igång.
 
Jag har en 17 åring och en 14 åring, vi har det också relativt lugnt just nu, mest funderingar över när det är okej för partner att sova över, hur länge behöver man ha varit ihop? Förra året var det mer krigsläge och båda var osams med sig själva. :heart
Ja NÄR är det ok med sådana övernattningar? Vad tycker ni andra? Är man över 18 är det ju naturligtvis ok..
Men innan? Är det åldern som styr? Byxmyndig? Hur länge man varit ihop?Egentligen är jag mest orolig att dom inte hålls hemma om det skulle vara övernattning hos pojkvännen utan att det blir att åka på ngt party.Tjejkompisarnas föräldrar har jag bättre koll på och kontakt med....Känns lite udda att ringa upp pojkvännens föräldrar och be dom "barnvakta"..
 
Ja NÄR är det ok med sådana övernattningar? Vad tycker ni andra? Är man över 18 är det ju naturligtvis ok..
Men innan? Är det åldern som styr? Byxmyndig? Hur länge man varit ihop?Egentligen är jag mest orolig att dom inte hålls hemma om det skulle vara övernattning hos pojkvännen utan att det blir att åka på ngt party.Tjejkompisarnas föräldrar har jag bättre koll på och kontakt med....Känns lite udda att ringa upp pojkvännens föräldrar och be dom "barnvakta"..
För mig har det handlat mer om att de ska lära känna varandra bättre innan de sover över. Jag är inte så orolig över fester, där litar jag på dottern. Nu är dottern 17 år så åldersmässigt är det helt okej för mig. :)
 
Ja NÄR är det ok med sådana övernattningar? Vad tycker ni andra? Är man över 18 är det ju naturligtvis ok..
Men innan? Är det åldern som styr? Byxmyndig? Hur länge man varit ihop?Egentligen är jag mest orolig att dom inte hålls hemma om det skulle vara övernattning hos pojkvännen utan att det blir att åka på ngt party.Tjejkompisarnas föräldrar har jag bättre koll på och kontakt med....Känns lite udda att ringa upp pojkvännens föräldrar och be dom "barnvakta"..
Jag vill ha hunnit träffa killen och gärna ha kontakt med föräldrarna innan övernattning kommer på tal.
 
Äldsta dottern sov över hos pojkvännen (som bodde i egen lägenhet) några gånger i vintras, strax innan 17-årsdagen. Jag hade inte träffat honom innan, men jag känner att jag litar på dotterns omdöme, att det skulle fungera bra. Ibland måste de få göra sina egna misstag också.
(de gjorde slut strax därefter...)
 
Ja NÄR är det ok med sådana övernattningar? Vad tycker ni andra? Är man över 18 är det ju naturligtvis ok..
Men innan? Är det åldern som styr? Byxmyndig? Hur länge man varit ihop?Egentligen är jag mest orolig att dom inte hålls hemma om det skulle vara övernattning hos pojkvännen utan att det blir att åka på ngt party.Tjejkompisarnas föräldrar har jag bättre koll på och kontakt med....Känns lite udda att ringa upp pojkvännens föräldrar och be dom "barnvakta"..

Frihet under ansvar och absolut inte "barnvakta" anser jag! De flesta har väl sin sexdebut någon gång mellan 15 och 18, och det lär nog de som vill ha utan att de behöver ha "fått lov" av sina föräldrar, tänker jag. Som @ameo är inne på, så tycker även jag att ungdomar måste få göra sina egna misstag, och jag ser hellre att de gör de misstagen hemma än nånstans där de "gömmer sig" för att de inte får ha sex hemma....

Och jag tänker mig också att man kanske normalt pratar med sin tonåring om sex och relationer, ger sin syn på saken och kollar av hur tonåringen ser på det hela. Såna snack kan man ju ha även utan att det finns pojk-/flickvän med i bilden, så är man lite förberedd om det nu skulle bli skarpt läge.

Min egen dotter har hittills inte haft någon pojk- eller flickvän, så jag har inte behövt fundera jättemycket över vad just hon gör och inte, och nu är hon myndig så hon bestämmer ju själv.

Jag hade hunnit med två pojkvänner innan jag fyllde 18, och det var utan någon större diskussion med mina föräldrar. Den förste var en ytterst tillfällig relation, nummer två var jag ihop med ett halvår och han hade eget boende så vi var ju hos honom när vi träffades.
 
:o Jag är tydligen sämst på att vara mamma, dottern meddelade att hon och killen inte skulle ses mer, de var hemma här senast igår så jag blev lite överraskad och undrade när de hade hunnit prata, de går i skola i olika städer så de hade inte hunnit träffas under dagen. Nej hon hade förklarat för honom på SMS varför hon inte ville träffa honom mer och jag skällde ut henne att man gör inte sånt på sms. :banghead: Det kanske inte var det smartaste tillfället att diskutera det.
 
Vid 17 är dom ju fem före myndiga men en 14-åring sova över? Hm. Kanske är jag gammaldags och sträng? Tycker inte att dottern i övrigt är jättemogen för sin ålder så det kanske är därför jag är tveksam??? Det är mkt att man ska vara tuff och kaxig nu mot alla vuxna, även i skolan.
 
:o Jag är tydligen sämst på att vara mamma, dottern meddelade att hon och killen inte skulle ses mer, de var hemma här senast igår så jag blev lite överraskad och undrade när de hade hunnit prata, de går i skola i olika städer så de hade inte hunnit träffas under dagen. Nej hon hade förklarat för honom på SMS varför hon inte ville träffa honom mer och jag skällde ut henne att man gör inte sånt på sms. :banghead: Det kanske inte var det smartaste tillfället att diskutera det.
Finns många "sämsta" mammor i världen....Som eg är dom bästa!
 
Vid 17 är dom ju fem före myndiga men en 14-åring sova över? Hm. Kanske är jag gammaldags och sträng? Tycker inte att dottern i övrigt är jättemogen för sin ålder så det kanske är därför jag är tveksam??? Det är mkt att man ska vara tuff och kaxig nu mot alla vuxna, även i skolan.
Ńu räknar vi fortfarande sonens ålder i månader, så har inte varit i situationen som förälder till tonåring själv, men om du anser att hon inte är mogen att sova över så gå på din känsla tycker jag. I mina ögon är många 14-åringar "bara barn" fortfarande.
 
Vid 17 är dom ju fem före myndiga men en 14-åring sova över? Hm. Kanske är jag gammaldags och sträng? Tycker inte att dottern i övrigt är jättemogen för sin ålder så det kanske är därför jag är tveksam??? Det är mkt att man ska vara tuff och kaxig nu mot alla vuxna, även i skolan.
Jag fick inte frågan förens nu när hon var 17, tittar jag på sonen som är 14, så nej. Men han har heller inte något större intresse av förhållande heller, tjejer är mest tramsiga, även om de kan vara söta att titta på. ;)
 
Funderar på en annan sak! Dethär med månadspeng. Vi har inte haft ngt vettigt system utan gett pengar vid behov men nu börjar det gå lite mkt pengar för dottern. Mest till "skräp" typ godis, ute-mat osv. Så vi har funderat på en fast summa att hon lär sig planera o hushålla.
Jag skulle gärna vilja ha ett " kontrakt" till; dvs att pengen betalas ut ett visst datum om man sköter sig( t.ex, hemkomsttider, göra vissa saker hemma)och som motiverar då hon kan behöva en morot för att sköta vissa saker. Men min man är helt emot.Vad tycker ni?Är det för strängt? Pengen är inte tänkt för större klädinköp, ridlektioner eller så. Mera småsaker typ smink, godis, nån fika,moppe-bensin.
 
Funderar på en annan sak! Dethär med månadspeng. Vi har inte haft ngt vettigt system utan gett pengar vid behov men nu börjar det gå lite mkt pengar för dottern. Mest till "skräp" typ godis, ute-mat osv. Så vi har funderat på en fast summa att hon lär sig planera o hushålla.
Jag skulle gärna vilja ha ett " kontrakt" till; dvs att pengen betalas ut ett visst datum om man sköter sig( t.ex, hemkomsttider, göra vissa saker hemma)och som motiverar då hon kan behöva en morot för att sköta vissa saker. Men min man är helt emot.Vad tycker ni?Är det för strängt? Pengen är inte tänkt för större klädinköp, ridlektioner eller så. Mera småsaker typ smink, godis, nån fika,moppe-bensin.
Jag skulle inte villkora. För mig känns det konstigt att använda ekonomi som ett medel för att få fram tillit i en relation.

I tonåren är det väl inte ovanligt att de har studiebidraget och köper det mesta själva?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 820
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 826
Senast: hundtant
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 798
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp