Tråd om att vara tonårsförälder

Vi pratar mycket, varför de vill vara ute och hur de ska ta sig hem. Fördelen med att bo på landet, buss eller bil är de enda alternativen. :) Men vi har inte haft några större problem så jag är nog inte rätt person att råda. :)
Varför är det en fördel att de inte kan gå hem utan behöver åka buss eller bil? Eller missförstår jag?
 
Varför är det en fördel att de inte kan gå hem utan behöver åka buss eller bil? Eller missförstår jag?
Att man som förälder har större koll på var de är, det går inte att säga att man är hos en kompis och plugga om man blir hämtad vid en stökig fest. Det gör även att tonåringen slipper gå ensam genom mörka områden och riskera att bli utsatt för något. De lär sig också passa tider, missar man bussen som går 00 så blir det besvärligt, kommer man inte ut till utsatt tid så kommer föräldern in och hämtar en. Samtidigt är det viktigt att ha en bra relation så de vågar ringa när det är kaos, båda vet att vi åker om det behövs även om vi har kommit överens om att de ska sova över hos en kompis.
 
Att man som förälder har större koll på var de är, det går inte att säga att man är hos en kompis och plugga om man blir hämtad vid en stökig fest. Det gör även att tonåringen slipper gå ensam genom mörka områden och riskera att bli utsatt för något. De lär sig också passa tider, missar man bussen som går 00 så blir det besvärligt, kommer man inte ut till utsatt tid så kommer föräldern in och hämtar en. Samtidigt är det viktigt att ha en bra relation så de vågar ringa när det är kaos, båda vet att vi åker om det behövs även om vi har kommit överens om att de ska sova över hos en kompis.
Jag förstår. Jag växte själv upp så, och minns med avsky detta med att vara bunden till buss och bil. Som vuxen har jag därför alltid valt att bo så att jag slipper det, jag fick nog som tonåring. Intressant att höra att man kan uppleva det som något positivt också!

Då hade jag i och för sig inte föräldrar som var pigga på att agera taxi på nätterna. De hade såklart kommit om det var kris och panik och jag verkligen inte kunde ta mig hem, men det hände aldrig. Utan det var ju mer upp till en själv om man skulle palla att åka nattbussen hem, eller hellre gick hem tidigt så man kunde ta sista tåget. Inget av alternativen var något vidare.
 
Senast ändrad:
Jag förstår. Jag växte själv upp så, och minns med avsky detta med att vara bunden till buss och bil. Som vuxen har jag därför alltid valt att bo så att jag slipper det, jag fick nog som tonåring. Intressant att höra att man kan uppleva det som något positivt också!
:D Ja det är nog väldigt olika! Nu är mina ungar inte så mycket för att hänga ute på stan så det kan säkert vara en viktig del också. Men båda pratar om att när de blir vuxna så ska de bo på landet. När de var i 12 års åldern hade båda en period av att de ville bo i stan för att kunna cykla till kompisar osv. Men det gick över lika fort igen. Kompisens son däremot hatar att bo på landet, han skulle helst bo i stan om han fick det valet.
 
Men vad är omständigheterna? Är det att hen ska vara hemma tio för att det är skola nästa dag, och kommer hemramlande efter midnatt? Eller att ni har sagt tio och hen kommer kvart över? Handlar det om en kvart, och förseningen beror på att det är svårt att styra när man ska få skjuts, så kanske tiden är fel satt. Eller att ni behöver ha ett annat system, typ: kl 10, eller messa om det blir senare så vi vet.

Om tiden inte hålls, så skulle först fundera på varför jag valt det klockslaget. Varför är tiden satt det klockslag som är, finns det några skäl utöver att du tycker den tiden är lämplig? Sen skulle jag sätta mig med tonåringen, och prata genom argumenten. Att inte komma hem så sent att det blir farligt ute/man orkar upp nästa dag etc är ju en del av att vara vuxen. Om ni kommer överens om en tid, som det finns skäliga argument för, och tonåringen sen inte klarar att hålla tiden alls - då skulle jag säga att man är för liten för att vara ute själv på kvällarna. Det blir uppenbart för svårt, man klarar det inte. Då får man väl vara hemma ett tag till, tills man vuxit på sig, och klarar det.

Det handlar som jag ser det inte om att följa regler och lyda, utan att klara att ta ansvar för sig själv. Om man går ut på kvällen, och sen inte kan styra över när man lyckas ta sig hem igen, för att det är så roligt när man väl är ute, så är det ju i princip samma sak som ett yngre barn som glömmer att gå och lägga sig i tid för att man har så roligt - man är för liten för att ta det ansvaret, och behöver vuxnas hjälp ett tag till.
Åh det där låter precis som de "regler" mamma hade för mig när jag var ungdom.

Buss och hämtning och sådant var inte på tapeten utan det cyklades. Huvudsaken var att det var hyggligt vettigt sällskap, var man hemma hos en god vän, det inte var fest, det var helg dagen efter, fanns självklart ingen tid alls att passa. (Jag var iofs extremt snäll, frågan är vad som är hönan och ägget, (utom såklart hur man är))

Läxor däremot var helt utan pardon, även om så klockan var 01 på natten och man satt på hennes jobb och slet var uppsatsen klar innan man fick hem och sova.
 
Senast ändrad:
Känns som jag har mkt funderingar nu, men det är kanske för att dethär med att hänga ute kommit explosionsartat nu för 15-åringen. Helst alla kvällar...På helgerna är det mkt med övernattningar kors och tvärs också.Känner mig lite stressad när man faktiskt inte har 100 koll var de egentligen är och om det finns några vuxna hemma?Hur tänker ni där?
 
För någon vecka sen kom dottern hem och så att hon skulle sova hos kompis S. Den pinsamma och obekväma mamma jag är så tog jag kontakt med S mamma och skulle kolla.Då kom det fram att hon skulle åka på kryssning och därför sagt till S att hon ju kunde ha en kompis på övernattning.😐Lyckades övertala alla inblandade att det skulle övernattas hos oss istället. Det känns som om alla föräldrar inte är så hårda som jag....Blir lite ledsen för S också vars föräldrar är skilda och singlar.Ofta hon är ensam fredag o lördagkvällar när dom är ute.Vill man inte vara med sitt barn om man bara ses varannan vecka? Tvunget att gå ut just barn-veckan? Kanske jag är fördömande nu?
 
Usch idag känns det pest att vara tonårsförälder.Känns evigt på något vis med allt tjafs med strul i skolan, pojkvänner,utetider mm.Nån som har ngt peppande att säga? Mvh ledsen och trött idag.
 
Usch idag känns det pest att vara tonårsförälder.Känns evigt på något vis med allt tjafs med strul i skolan, pojkvänner,utetider mm.Nån som har ngt peppande att säga? Mvh ledsen och trött idag.

Vi kallar tonårstiden för hundår - vi föräldrar åldras sju år per kalenderår ...😫😉.
Det blir bättre. Tiden jobbar med er, det är som småbarnsåren helt enkelt- det varar inte för evigt även om det känns så när man är mitt i det.
Vi har två tonåringar nu, den tredje har fyllt 20. Han bor hemma fortfarande och det är otroligt skönt att höra honom dels klaga på brorsorna😉(tilläggas bör att den äldste är den som gett oss mest gråa hår som tonåring) men också hur han kliver in och talar dem
till rätta. Det tas mer på allvar när storebror säger till än när tjatmamma gör det.
Hoppas att det lättar för dig snart!
 
För någon vecka sen kom dottern hem och så att hon skulle sova hos kompis S. Den pinsamma och obekväma mamma jag är så tog jag kontakt med S mamma och skulle kolla.Då kom det fram att hon skulle åka på kryssning och därför sagt till S att hon ju kunde ha en kompis på övernattning.😐Lyckades övertala alla inblandade att det skulle övernattas hos oss istället. Det känns som om alla föräldrar inte är så hårda som jag....Blir lite ledsen för S också vars föräldrar är skilda och singlar.Ofta hon är ensam fredag o lördagkvällar när dom är ute.Vill man inte vara med sitt barn om man bara ses varannan vecka? Tvunget att gå ut just barn-veckan? Kanske jag är fördömande nu?

Det är nog inte så nu - men när dottern blir äldre så kommer hon om inte tacka dig så i allafall credda dig för att du brydde dig även om du var skitjobbig.
 
Funderar på en annan sak! Dethär med månadspeng. Vi har inte haft ngt vettigt system utan gett pengar vid behov men nu börjar det gå lite mkt pengar för dottern. Mest till "skräp" typ godis, ute-mat osv. Så vi har funderat på en fast summa att hon lär sig planera o hushålla.
Jag skulle gärna vilja ha ett " kontrakt" till; dvs att pengen betalas ut ett visst datum om man sköter sig( t.ex, hemkomsttider, göra vissa saker hemma)och som motiverar då hon kan behöva en morot för att sköta vissa saker. Men min man är helt emot.Vad tycker ni?Är det för strängt? Pengen är inte tänkt för större klädinköp, ridlektioner eller så. Mera småsaker typ smink, godis, nån fika,moppe-bensin.

Har ingen direkt tonåring utan en 11-åring men hans månadspeng är inte villkorad. Sköta sig får man göra oavsett. Kommer man inte hem i tid, ja då begränsas möjligheten att åka iväg. Görs inte läxorna spelas det inte dator. Osv.
 
Min äldsta fyller 18 om en månad. 😱 Det innebär ju att graden av självbestämmande ökar en del...
Hen har 1½ år kvar av gymnasiet och kommer bo kvar hemma åtminstone så länge. Sen återstår väl att se hur det blir, om hen läser vidare (det är nog planen) och var hen i så fall flyttar.
Men det jag funderar lite på är vilka krav man kan/bör ställa på den hemmaboende myndiga tonåringen? Hur går era tankar?
 
Min äldsta fyller 18 om en månad. 😱 Det innebär ju att graden av självbestämmande ökar en del...
Hen har 1½ år kvar av gymnasiet och kommer bo kvar hemma åtminstone så länge. Sen återstår väl att se hur det blir, om hen läser vidare (det är nog planen) och var hen i så fall flyttar.
Men det jag funderar lite på är vilka krav man kan/bör ställa på den hemmaboende myndiga tonåringen? Hur går era tankar?
Min fyller 18 i sommar och vi har pratat en del, med henne kommer vi inte ställa mer krav än vad vi redan gör, hon lägger så hård press ändå på sig själv. Hon lägger undan pengar och sparar redan nu långsiktigt. Matlagning någon dag i veckan, hjälpa till att hålla hemmet beboligt och ta ansvar för hunden de gånger vi ber om det. Få betala en del av bensinkostnader vid nöjeskörning osv.
 
Min äldsta fyller 18 om en månad. 😱 Det innebär ju att graden av självbestämmande ökar en del...
Hen har 1½ år kvar av gymnasiet och kommer bo kvar hemma åtminstone så länge. Sen återstår väl att se hur det blir, om hen läser vidare (det är nog planen) och var hen i så fall flyttar.
Men det jag funderar lite på är vilka krav man kan/bör ställa på den hemmaboende myndiga tonåringen? Hur går era tankar?

Med mitt barn hade jag nog tänkt att det är inte så mycket åldern som avgör utan sysselsättningen. Sålänge hen går på gymnasiet ställs samma krav oavsett ålder (förutom typ bensinkostnaden om barnet tar körkort och ska låna bil), men när gymnasiet är slut och barnet förväntas försörja sig själv så skulle jag börja ta ut hyra osv om hen bor kvar hemma. Antagligen hade jag lagt en del av hyreskostnaden i ett sparande för barnet som hen får när hen sen flyttat hemifrån. Förutsatt att min egen ekonomi klarar sig utan den delen av hyran, såklart.

Dock att en 18+ som bor hemma på samma villkor som innan hen fyllde 18 har samma regler och skyldigheter trots att hen blivit myndig.
 
Som ovanstående säger; laga mat nångång, städa, handla ngt smått,skjutsa småsyskon någon gång.Tar ej ut "hyra" för boendet. Huset kostar oss samma oavsett och 19-åringen är mkt ekonomisk av sig.
 
En annan sak.Hur fasen gör man för att orka hålla sig vaken fredagskvällar efter en tung arbetsvecka när den yngre avkomman är ute ?För att invänta hemkomst menar jag.Några tips?
 
En annan sak.Hur fasen gör man för att orka hålla sig vaken fredagskvällar efter en tung arbetsvecka när den yngre avkomman är ute ?För att invänta hemkomst menar jag.Några tips?
Vi har bestämda tider, bussen går när den går hem till oss, vid 01. Jag ställer klockan så jag är vid medvetande och sonen skickar ett sms att han är hemma, jag ligger oftast kvar i sängen. Han är dock otroligt ansvarsfull och "duktig". Dottern som är 14 kan jag inte lita på, där får jag se till att hålla mig vaken och körklar, men därför har vi också satt ganska tidiga tider, senast 21 på helger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 489
Senast: Elendil
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp