Tråd om att vara tonårsförälder

Funderar på en annan sak! Dethär med månadspeng. Vi har inte haft ngt vettigt system utan gett pengar vid behov men nu börjar det gå lite mkt pengar för dottern. Mest till "skräp" typ godis, ute-mat osv. Så vi har funderat på en fast summa att hon lär sig planera o hushålla.
Jag skulle gärna vilja ha ett " kontrakt" till; dvs att pengen betalas ut ett visst datum om man sköter sig( t.ex, hemkomsttider, göra vissa saker hemma)och som motiverar då hon kan behöva en morot för att sköta vissa saker. Men min man är helt emot.Vad tycker ni?Är det för strängt? Pengen är inte tänkt för större klädinköp, ridlektioner eller så. Mera småsaker typ smink, godis, nån fika,moppe-bensin.
Hur gör ni om hon t ex kommer försent en dag? Ett avdrag? Händer ingenting? Fryser hela månadspengen inne? Ni behöver ju ha en plan för det.
Själv skulle jag inte se månadspengen som betalning för att sköta sig på det sättet du föreslår, men man kan säkert göra så om man vill.
 
Funderar på en annan sak! Dethär med månadspeng. Vi har inte haft ngt vettigt system utan gett pengar vid behov men nu börjar det gå lite mkt pengar för dottern. Mest till "skräp" typ godis, ute-mat osv. Så vi har funderat på en fast summa att hon lär sig planera o hushålla.
Jag skulle gärna vilja ha ett " kontrakt" till; dvs att pengen betalas ut ett visst datum om man sköter sig( t.ex, hemkomsttider, göra vissa saker hemma)och som motiverar då hon kan behöva en morot för att sköta vissa saker. Men min man är helt emot.Vad tycker ni?Är det för strängt? Pengen är inte tänkt för större klädinköp, ridlektioner eller så. Mera småsaker typ smink, godis, nån fika,moppe-bensin.
Nej inte villkora månadspeng! Det blir bara större problem än nytta.
Vi satte oss ner och pratade om vad pengarna ska gå till, vad som är rimligt på en månad osv. Dottern vill handla mer kläder själv och har följdaktligen mer i månadspeng, sonen vill inte handla kläder själv och har då mindre.
De sköter sina pengar och lär sig hushålla och planera, dottern mer än sonen men han börjar intressera sig mer och mer.
 
Några goda tips på det här med att hålla hemkomst- tider då? Haft det otroligt lindrigt med tonåring nr 1 men nu med nr 2 är det heeelt annorlunda på fronten med egen vilja osv.
 
Funderar på en annan sak! Dethär med månadspeng. Vi har inte haft ngt vettigt system utan gett pengar vid behov men nu börjar det gå lite mkt pengar för dottern. Mest till "skräp" typ godis, ute-mat osv. Så vi har funderat på en fast summa att hon lär sig planera o hushålla.
Jag skulle gärna vilja ha ett " kontrakt" till; dvs att pengen betalas ut ett visst datum om man sköter sig( t.ex, hemkomsttider, göra vissa saker hemma)och som motiverar då hon kan behöva en morot för att sköta vissa saker. Men min man är helt emot.Vad tycker ni?Är det för strängt? Pengen är inte tänkt för större klädinköp, ridlektioner eller så. Mera småsaker typ smink, godis, nån fika,moppe-bensin.
Månadspengen villkorade jag aldrig, däremot fick de bonuspeng om de gjorde fyra timmar här hemma/månad. Den bonuspengen var ganska stor för dem då, det var var en morot för dem och en chans till extrapengar men det var helt frivilligt.

Att man sköter tider, håller vad man lovar osv. var för mig en förutsättning för att jag skulle kunna lita på dem och den tilliten hade vi byggt upp och vi tränade på det där under många år innan tonåren. De hade också helt klart för sig varför jag ville veta var de var och när de tänkte komma hem. Det var inte av nyfikenhet utan för att jag skulle veta var jag skulle börja leta om de inte kom hem när de skulle och att jag då skulle kunna utgå ifrån att något hade hänt. En trygghet helt enkelt för dem när batteriet i telefonen tagit slut och cykeln/mopeden eller senare bilen hade gått sönder eller att de hade åkt av vägen eller missat bussen/tåget. De behövde inte fundera på hur länge de skulle behöva var strandsatta för jag visste var jag skulle leta och när jag skulle börja leta. De visste att de hade den friheten de hade just för att jag kunde lita på dem och de var rädda om den friheten. Att med tvång och hot få till något sådant tror jag inte en sekund på. Mot sådant ska tonåringar göra revolt. Det hör till. Tillit ska gå åt båda hållen och de ska förstå varför det är viktigt att föräldrarna vet var de är och att man kommer hem den tiden som är sagt och att man hör av sig om det blir någon ändring.
 
Har en 15-åring. Han har en fast månadspeng som han får hur han än beter sig i princip. Sen har han en rörlig del som beror på hur han sköter skolan, i ett försök att höja betygen inför gymnasievalet. Det har funkat väldigt bra den här terminen och han har höjt mer än hälften av sina betyg, och har nästan 100% närvaro. Han har aspergers och social fobi så skolan har varit väldigt jobbig tidvis. Nu gjorde han tom sin praktik den här terminen!

Det här med att ”sköta sig” och komma hem i tid osv har vi kopplat till telefon- och datortillgång. Jag drar ofta in den/m. Sen kör jag också efter devisen frihet under ansvar. Säg att han ska vara hemma 00.30 och han kommer för sent, då blir det 00.00 nästa gång och tills han kommer i tid till den tiden innan det går tillbaka till 00.30 igen. Och som någon annan nämnde, jag ska ALLTID veta vem/vilka han är med och var de är. Och om det kommer finnas alkohol. Och ja, jag litar på honom och att han inte ljuger om detta. Han vet att han aldrig skulle få gå ut igen om han tabbade sig på den punkten :D
 
Några goda tips på det här med att hålla hemkomst- tider då? Haft det otroligt lindrigt med tonåring nr 1 men nu med nr 2 är det heeelt annorlunda på fronten med egen vilja osv.
Vi pratar mycket, varför de vill vara ute och hur de ska ta sig hem. Fördelen med att bo på landet, buss eller bil är de enda alternativen. :) Men vi har inte haft några större problem så jag är nog inte rätt person att råda. :)
 
Vi pratar mycket, varför de vill vara ute och hur de ska ta sig hem. Fördelen med att bo på landet, buss eller bil är de enda alternativen. :) Men vi har inte haft några större problem så jag är nog inte rätt person att råda. :)
Jag är i liknande läge, med boende på landet (4 km från närmaste busshållplats). Vi har sagt till våra barn att vi alltid kommer vara tillgängliga för att hämta dem när de är ute med kompisar. Så det är sällan man hamnar i situationen där de inte passar tider och sånt.
 
Vår 13-åring får 300 kr i månadspeng, vi kollade snittet via ngn bank och gick på det.

pengen är inte villkorad men däremot finns det tydliga regler för vad den ska täcka. Tex fika på stan, bio etc.
 
Vår 13-åring får 300 kr i månadspeng, vi kollade snittet via ngn bank och gick på det.

pengen är inte villkorad men däremot finns det tydliga regler för vad den ska täcka. Tex fika på stan, bio etc.
Jag går också efter det: https://www.swedbank.se/share/layer-content/privat/bli-kund/foraldrar/manadspeng.html
Känns som ett enkelt sätt att inte behöva diskutera belopp. Däremot så är det ju jag som betalar det där, skulle barnet börja få månadspeng hos pappan också så blir det ju mer än medianen. Men men.
 
Jag går också efter det: https://www.swedbank.se/share/layer-content/privat/bli-kund/foraldrar/manadspeng.html
Känns som ett enkelt sätt att inte behöva diskutera belopp. Däremot så är det ju jag som betalar det där, skulle barnet börja få månadspeng hos pappan också så blir det ju mer än medianen. Men men.

jo, samma här. Det är min man, hennes pappa, som betalar hela summan. Hennes mamma (alltså inte jag) betalar inget, skulle hon göra det så blir det ju en högre summa men då får det väl vara så 😊
 
Jag är i liknande läge, med boende på landet (4 km från närmaste busshållplats). Vi har sagt till våra barn att vi alltid kommer vara tillgängliga för att hämta dem när de är ute med kompisar. Så det är sällan man hamnar i situationen där de inte passar tider och sånt.
Bor också på landet men problemet med att hålla tider är mkt kopplat till att köra med egen moppe/ åka med i kompisens moppebil.Men man kanske får börja säga att det blir hämtning med bil om man inte kan hålla tiderna?
 
Har en 15-åring. Han har en fast månadspeng som han får hur han än beter sig i princip. Sen har han en rörlig del som beror på hur han sköter skolan, i ett försök att höja betygen inför gymnasievalet. Det har funkat väldigt bra den här terminen och han har höjt mer än hälften av sina betyg, och har nästan 100% närvaro. Han har aspergers och social fobi så skolan har varit väldigt jobbig tidvis. Nu gjorde han tom sin praktik den här terminen!

Det här med att ”sköta sig” och komma hem i tid osv har vi kopplat till telefon- och datortillgång. Jag drar ofta in den/m. Sen kör jag också efter devisen frihet under ansvar. Säg att han ska vara hemma 00.30 och han kommer för sent, då blir det 00.00 nästa gång och tills han kommer i tid till den tiden innan det går tillbaka till 00.30 igen. Och som någon annan nämnde, jag ska ALLTID veta vem/vilka han är med och var de är. Och om det kommer finnas alkohol. Och ja, jag litar på honom och att han inte ljuger om detta. Han vet att han aldrig skulle få gå ut igen om han tabbade sig på den punkten :D
Smart med fast och rörlig del!
 
Bor också på landet men problemet med att hålla tider är mkt kopplat till att köra med egen moppe/ åka med i kompisens moppebil.Men man kanske får börja säga att det blir hämtning med bil om man inte kan hålla tiderna?
Är det inte bättre att köra på spåret "om något händer..." som jag skrev om ovan än att "hota" med att hen inte får ta sig själv? Att ta sig själv är en stor och viktig del i att bli vuxen och det tycker iallafall jag att man inte ska begränsa om andra möjligheter finns.
 
Känns som jag har mkt funderingar nu, men det är kanske för att dethär med att hänga ute kommit explosionsartat nu för 15-åringen. Helst alla kvällar...På helgerna är det mkt med övernattningar kors och tvärs också.Känner mig lite stressad när man faktiskt inte har 100 koll var de egentligen är och om det finns några vuxna hemma?Hur tänker ni där?
 
Känns som jag har mkt funderingar nu, men det är kanske för att dethär med att hänga ute kommit explosionsartat nu för 15-åringen. Helst alla kvällar...På helgerna är det mkt med övernattningar kors och tvärs också.Känner mig lite stressad när man faktiskt inte har 100 koll var de egentligen är och om det finns några vuxna hemma?Hur tänker ni där?
Alltid kontakt med den andra föräldern, som de ska sova hos. Så gör jag. Jag har också GPS på dotterns mobil, det är ett krav då hon inte har resurser att höra av sig om något går fel.
 
Känns som jag har mkt funderingar nu, men det är kanske för att dethär med att hänga ute kommit explosionsartat nu för 15-åringen. Helst alla kvällar...På helgerna är det mkt med övernattningar kors och tvärs också.Känner mig lite stressad när man faktiskt inte har 100 koll var de egentligen är och om det finns några vuxna hemma?Hur tänker ni där?

Om min 15-åring ska sova hos någon annan ska jag veta vem, och hen ska skriva ett sms när de kommer dit på kvällen/natten om de varit ute eller när de går och lägger sig om de varit inne. Jag brukar också alltid fråga om de ska ha fest eller bara hänga. Vill veta det utifall något skulle hända.

Min 15-åring har mycket frihet, men under ansvar. Och det vet hen om. Hen vet att mamma är stenhård, så tabbar man sig får det konsekvenser som man inte kan snacka sig ur. Konsekvenserna är alltid ”ett steg ner på stegen”, och då måste man stanna kvar där tills man visat att man är mogen nog att klättra upp ett steg igen.
 
Funderar på en annan sak! Dethär med månadspeng. Vi har inte haft ngt vettigt system utan gett pengar vid behov men nu börjar det gå lite mkt pengar för dottern. Mest till "skräp" typ godis, ute-mat osv. Så vi har funderat på en fast summa att hon lär sig planera o hushålla.
Jag skulle gärna vilja ha ett " kontrakt" till; dvs att pengen betalas ut ett visst datum om man sköter sig( t.ex, hemkomsttider, göra vissa saker hemma)och som motiverar då hon kan behöva en morot för att sköta vissa saker. Men min man är helt emot.Vad tycker ni?Är det för strängt? Pengen är inte tänkt för större klädinköp, ridlektioner eller så. Mera småsaker typ smink, godis, nån fika,moppe-bensin.
Månadspeng är ju en jättebra idé och det rekommenderas ju av alla banker som ett sätt att lära sig ekonomi på. Också att kunna spara lite kanske.

Men villkorad känns inte rätt. Det låter som en extra källa till konflikter och man ska väl egentligen inte ha betalt för att man "sköter sig" och "hjälpa till hemma" är ju bara normalt och ska väl inte ge lön (om det inte är tex klippa gräsmattan när det är mammas tur egentligen). Sedan vet jag inte om jag hade några "hemkomsttider" som ung heller, dvs inte på det sättet utan mer, det är väl bra om man är hemma runt 10 en vardag och senare på helger.

Pengamotivation kan slå totalt helt fel också ibland. Som en förskola som gav "böter" för att hämta sent, 500 kr per gång. Sena hämtningar ökade omedelbart eftersom man numera inte hade dåligt samvete längre, man betalade ju för tjänsten. Något liknande kan ju hända hemma med fel ungdom och betalt för att komma hem i tid eller hjälpa till. Dvs det är inte normalt att komma hem i tid, det är extra utöver.
 
Pengamotivation kan slå totalt helt fel också ibland. Som en förskola som gav "böter" för att hämta sent, 500 kr per gång. Sena hämtningar ökade omedelbart eftersom man numera inte hade dåligt samvete längre, man betalade ju för tjänsten. Något liknande kan ju hända hemma med fel ungdom och betalt för att komma hem i tid eller hjälpa till. Dvs det är inte normalt att komma hem i tid, det är extra utöver.
Menar du den länkade studien av Gneezy & Rustichini? Det var 10 NIS, betydligt mindre än 500 kronor. Från s. 5: "A baby-sitter earns between NIS 15 and NIS 20 per hour. The average gross salary per month in Israel at the time of the study was NIS 5,595."
http://rady.ucsd.edu/faculty/directory/gneezy/pub/docs/fine.pdf

Det var också en del av poängen - en straffavgift som är för liten gör det lättare att göra fel eftersom man då billigt köper sig fri och i och med pengarna slipper hela grejen med dåligt samvete. Med en högre straffavgift blir det värt att undvika att göra fel av ekonomiska skäl.
 
Menar du den länkade studien av Gneezy & Rustichini? Det var 10 NIS, betydligt mindre än 500 kronor. Från s. 5: "A baby-sitter earns between NIS 15 and NIS 20 per hour. The average gross salary per month in Israel at the time of the study was NIS 5,595."
http://rady.ucsd.edu/faculty/directory/gneezy/pub/docs/fine.pdf

Det var också en del av poängen - en straffavgift som är för liten gör det lättare att göra fel eftersom man då billigt köper sig fri och i och med pengarna slipper hela grejen med dåligt samvete. Med en högre straffavgift blir det värt att undvika att göra fel av ekonomiska skäl.
Kanske, den jag läste låg på 500 kr tror jag, men det kan vara felöversatt eller att jag minns fel.

Lite oavsett så tror jag att månadspeng för tonåring hamnar i för lite pengar för att vara ett kännbart straff. För många tonåringar i alla fall. Mat, husrum och kläder får man ju. Men tillräckligt mycket straff för att vara bitter eftersmak som inte ändrar beteendet.

Sedan är det såklart varierande, vissa är ju väldigt motiverade av pengar, jag var alltid extremt svårmotiverad med pengar som liten (barnet detsamma, också med mutor med leksaker som liten var helt kört, totalt ointresserad av att tex sluta med napp för att få X. Totalt lätt att få honom att sluta ändå iofs men.)
 
Senast ändrad:
Bor också på landet men problemet med att hålla tider är mkt kopplat till att köra med egen moppe/ åka med i kompisens moppebil.Men man kanske får börja säga att det blir hämtning med bil om man inte kan hålla tiderna?
Men vad är omständigheterna? Är det att hen ska vara hemma tio för att det är skola nästa dag, och kommer hemramlande efter midnatt? Eller att ni har sagt tio och hen kommer kvart över? Handlar det om en kvart, och förseningen beror på att det är svårt att styra när man ska få skjuts, så kanske tiden är fel satt. Eller att ni behöver ha ett annat system, typ: kl 10, eller messa om det blir senare så vi vet.

Om tiden inte hålls, så skulle först fundera på varför jag valt det klockslaget. Varför är tiden satt det klockslag som är, finns det några skäl utöver att du tycker den tiden är lämplig? Sen skulle jag sätta mig med tonåringen, och prata genom argumenten. Att inte komma hem så sent att det blir farligt ute/man orkar upp nästa dag etc är ju en del av att vara vuxen. Om ni kommer överens om en tid, som det finns skäliga argument för, och tonåringen sen inte klarar att hålla tiden alls - då skulle jag säga att man är för liten för att vara ute själv på kvällarna. Det blir uppenbart för svårt, man klarar det inte. Då får man väl vara hemma ett tag till, tills man vuxit på sig, och klarar det.

Det handlar som jag ser det inte om att följa regler och lyda, utan att klara att ta ansvar för sig själv. Om man går ut på kvällen, och sen inte kan styra över när man lyckas ta sig hem igen, för att det är så roligt när man väl är ute, så är det ju i princip samma sak som ett yngre barn som glömmer att gå och lägga sig i tid för att man har så roligt - man är för liten för att ta det ansvaret, och behöver vuxnas hjälp ett tag till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 126
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 858
Senast: hundtant
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 859
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp